Reisende kan til tider oppleve truende medpassasjerer, men det er ikke ensbetydende med at man får penger tilbake.
Reisende kan til tider oppleve truende medpassasjerer, men det er ikke ensbetydende med at man får penger tilbake.Vis mer

Skumle hotellgjester

Det er ikke alltid naboene på hotellet er så trivelige som du skulle ønske.

Problemer i forbindelse med innkvartering på charterreiser er hva reisende klager aller mest på. Det dreier seg om alt fra bulker i grytene til heidundrende discostøy. Denne ukens sak fra klagebunken handler om bråkete og truende gjester.

Bråk og truende blikk

Klageren ble holdt våken av en bråkete guttegjeng i etasjen over i tre netter. Han ba dem roe seg ned, men da truet de med å banke ham opp. Etter dette gikk klageren til resepsjonen og ba dem ordne opp. Resepsjonisten sa guttene skulle kastes ut av hotellet. De ble imidlertid bare flyttet til et annet hotellrom. Etter dette opplevde klageren guttenes oppførsel som truende, og turde nesten ikke gå ut. Klageren krever kompensasjon av reiseselskapet.

Sendte advarsel

Star Tour beklager de støyende gjestene. Da selskapet ble gjort oppmerksom på støyen, ble gjestene advart muntlig, deretter skriftlig. Da forholdene ikke bedret seg, valgte selskapets representanter å flytte gjestene. Dette er vanlig prosedyre når det gjelder bråkete gjester. At andre du reiser sammen med er av det mindre sympatiske slaget, er i seg selv ikke grunn for kompensasjon. Men på grunn av ulempene gjesten ble påført, refunderer likevel selskapet 600 kroner.

Turarrangøren må få beskjed

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser fremhever at man skal forvente at turarrangøren griper inn ved uakseptabelt bråk fra gjestene. Dette forutsetter imidlertid at turarrangøren er kjent med problemet. Det er altså ikke tilstrekkelig å varsle hotellets resepsjon, dersom ikke disse også er operatørens representanter. At gjestene opptrådte truende i etterkant av denne episoden er naturlig nok vanskelig for klageren, men nemnda ser ikke at Star Tour hadde mulighet til å gripe inn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mindretallet i nemnda mener Star Tours kompensasjon er korrekt, flertallet mener forholdet ikke gir grunnlag for prisavslag eller erstatning.

Mer hotelltrøbbel

Klager i forbindelse med bosted er den vanligste i Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser. Her er noen andre vi har omtalt:

Billig ferie i siste liten?

Har du noe ferie til overs? I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Flere gode tips for hvordan ferien blir rimelig finner du i Reis Billig skolen. Er du ute etter å bestille charterferie for sommeren, kan du finne de fleste tilbudene i markedet ved hjelp av vårt chartersøk.

Ta en titt i Din Reiseguide, og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev! Her kan du sjekke om flyet ditt er i rute.