Lopper i senga?<br />
<I>Illustrasjonsfoto, sengen på bildet har ingen forbindelse med den omtalte sengen i klagesaken.
Lopper i senga?
Illustrasjonsfoto, sengen på bildet har ingen forbindelse med den omtalte sengen i klagesaken.Vis mer

Skittent rom og lopper i senga

Hva skjer når rommet er skittent og senga full av lopper? Du blir bitt og rimelig sur – men kan du få tilbake pengene du betalte for reisen?

Klagerne krever å få tilbakebetalt hele reisens pris – samt kostnadene de hadde ved tilslutningsbilletter.

Yrende liv i senga

Reisen til Puerto Rico på Gran Canaria ble absolutt ikke som forventet for klagerne. Rommet var skittent, i tillegg til at det hadde flere mangler. Etter hvert fikk de også smertelig erfare at det var lopper i sengen; loppene hadde festmiddag hver natt, og klagerne måtte oppsøke lege.
Etter den lite hyggelige oppdagelsen, tok klagerne kontakt med Star Tours representant på stedet og ba om å bli sendt hjem. I stedet fikk de ny leilighet i en landsby som klagerne hevder lå høyt til fjells. Dette medførte store utgifter til drosje, og for klagerne ble hele ferien mislykket.

Tilbød flere muligheter

Klagerne var på en tre ukers ferie. Turoperatøren sier til sitt forsvar at de først ble kontaktet og gjort oppmerksom på manglene, etter to uker. Rommet ble inspisert og rengjort på nytt, men uten å finne spor av lopper noen steder. Klagerne fikk tilbud om å bytte til en annen leilighet i samme anlegg, men de avslo. Deretter ble de tilbudt å flytte til et annet hotell, og ble opplyst om avstanden til stranden. Klagerne aksepterte dette.
Reisearrangøren har allerede utbetalt et samlet prisavslag på 4.100 kroner.

Avslår

Nemnda bemerker i sin uttalelse at mangler gir rett til et forholdsmessig prisavslag med mindre de blir avhjulpet innen rimelig tid. Turoperatørens rett til å avhjelpe, forutsetter at de er gjort kjent med manglene. Dersom klagere ikke har videreformidlet sin misnøye, mister disse sin rett til prisavslag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Namnda uttaler at klager ikke har rett til prisavslag i perioden før klage ble fremsatt. Etter at turoperatøren ble gjort oppmerksom på mangelen, fikk klagerne tilbud om å flytte internt på hotellet – men avslo. Dette ville etter nemndas mening ha løst problemet, men ettersom klagerne avslo, har de heller ikke rett til prisavslag for resten av ferien. Klagerne var informert om det nye hotellets beliggenhet, og godtok det.

Nenmda avviser alle krav om prisavslag.

Flere klagesaker

  • Her finner du flere klagesaker.
  • De dummeste klagene kan du lese her.
  • Nå kan du også klage på rutefly. Les mer om dette her.
  • Ut på tur?

    Vi har mange nyttige verktøy for deg som skal ut på reise:

  • Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted.
  • Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv.
  • Fergeguiden er for deg som skal vannveien til Danmark, Tyskland eller Storbritannia. Her kan du finne ut hvem som seiler hvor, og til hvilken pris.
  • Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.