SELVKJØRENDE BRØYTEBIL PÅ OSLO LUFTHAVN: Avinor skal teste ut to selvkjørende brøytebiler på Oslo Lufthavn i vinter. Målet er en stadig mer effektiv flyplass. Enn så lenge vil det være en sjåfør med for observasjon. Foto: Avinor
SELVKJØRENDE BRØYTEBIL PÅ OSLO LUFTHAVN: Avinor skal teste ut to selvkjørende brøytebiler på Oslo Lufthavn i vinter. Målet er en stadig mer effektiv flyplass. Enn så lenge vil det være en sjåfør med for observasjon. Foto: AvinorVis mer

Brøyting på Oslo Lufthavn

Skal teste selvkjørende brøytebiler på Oslo Lufthavn

Til vinteren skal Avinor teste ut autonome brøytebiler på Oslo Lufthavn.

SNØRYDDING: Brøytebilene skal testes ut fra nyttår. Foto: Avinor
SNØRYDDING: Brøytebilene skal testes ut fra nyttår. Foto: Avinor Vis mer

- Siden 2010 har Avinor hatt en visjon og et ønske om å automatisere vintervedlikehold. I mars ble autonom snørydding demonstrert på Fagernes lufthavn, og i vinter tar Avinor steget videre med testing av to selvkjørende brøytekjøretøy på Oslo Lufthavn, skriver Avinor i en pressemelding.

Prosjektet skal ifølge Avinor være et av de første i verden der store maskiner skal kjøre autonomt, og sørge for å holde flyplassområder snøfrie.

Begge bilene som skal testes ut er ifølge Avinor av samme type; To Mercedes-vogner som ble testet på Fagernes i vinteren som var.

Oppstart ved årsskiftet

Testkjøringen skal foregå under normal vinteroperasjon med oppstart rundt årsskiftet og fram til april 2019.

- Målet er å teste de ut i reelle brøyteoperasjoner. Dette for å teste systemene, lære mer og videreutvikle disse, sier Gurli Høeg Ulverud, kommunikasjonssjef i Avinor, til Dinside.

Det vil alltid være en fører med for overvåking - og som skal kunne gripe inn dersom det skulle bli nødvendig.

- Man kan sammenlikne dette med å være pilot på et fly. Teknologien gjør en del av jobben, men vi må fremdeles være med og observere og kunne gripe inn, forklarer Vidar Snerten, fagsjef for flysidedrift på Oslo Lufthavn.

De selvkjørende bilene vil både testes i brøytetog og som frittstående brøytebiler, slik at Avinor kan overføre dette til flyplasser uten brøytetog.

På sommeren kan det også bli glatt …

Sommerstid er det ikke så mye fokus på snørydding, men det er fremdeles en god del vedlikehold som må gjøres på rullebanen.

Den må både vaskes og renses - og friksjonen må sjekkes.

I likhet med snø og is på vinteren, kan gummiavleiringer fra dekk gjøre banen glatt også sommerstid. Og det er derfor de er jevnlig ute med en spesiell friksjonsmålebil for å kontrollere at friksjonen er god nok.

Dinside har vært med og kjørt en slik friksjonsmålebil - som du kan se i videoen nedenfor. Der får du et godt innblikk i hvordan målingene foregår:

Gull fra arkivet: Bli med friksjonsmålebilen på Oslo Lufthavn Gardermoen, for å sjekke at rullebanen ikke er for glatt! Video: Per Ervland Vis mer

De har en kjempestor «høytrykksspyler» som de bruker til å rense banen dersom friksjonen er for dårlig og det er mye gummirester som må fjernes.

Her kan du se hvordan den virker. Og ja, den har noe mer trykk enn høytrykksspyleren du har hjemme … 800 bar er kanskje noe mer enn du trenger på gårdsplassen?

Ønsker mer effektivisering

Avinor uttaler at innovasjon og nytenkning er viktig og at mange oppgaver i luftfart i framtida vil kunne løses på andre måter enn i dag.

Avinor ønsker å teste ut autonomi, og sier at det helt klart er effektiviseringsgevinster en gang i framtida med nye løsninger innenfor vinterdrift og andre områder.

- Når vil de selvkjørende brøytebilene eventuelt komme i vanlig drift?

- Vi må først gjennom denne vinteren med testing på Oslo lufthavn, så evaluerer vi dette i vår/sommer. Antar vi har mer info høsten 2019, men det er altså litt for tidlig å være konkret, sier Ulverud.

Bilene er som nevnt også testet ut på Fagernes flyplass forrige vinter, men Ulverud påpeker at dette er en flyplass uten trafikk.

- Dette blir første gangen vi tester ut dette i operasjoner på en trafikkert flyplass. Testingen på Fagernes i vinter foregikk på en flyplass uten trafikk. Testingen i vinter var tilfredsstillende, og vi tar prosjektet nå altså ett skritt lenger, sier hun.