Skal bli lettere å finne billigbillettene

DinSide har tidligere skrevet om hvor vanskelig det kan være å finne flyselskapenes billigbilletter. Nå stiller forbrukerombudet strengere krav til flyselskapenes markedsføring.

Publisert
Sist oppdatert
Forbrukerombudet skjerper kravene til flyselskapenes markedsføring.
Forbrukerombudet skjerper kravene til flyselskapenes markedsføring. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]


92 prosent av DinSides lesere kunne rapportere at de har slitt med å finne lavprisbillettene. Det var resultatet av en avstemning i forbindelse med en undersøkelse om hvor lett det var å finne lavprisbillettene. Fra 15. mars i år kommer forbrukerombudet med nye og strengere krav til flyselskapenes markedsføringskampanjer. De nye retningslinjene gjelder for alle flyselskaper som opererer i Norge.

- Forbrukerne vil fra og med den 15. mars få vite allerede i markedsføringen om billigbillettene ikke selges i forbindelse med helg eller helligdager, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en melding på ombudets nettsider.

Formålet med de nye kravene er også at det alltid skal være en reell mulighet for forbrukerne å få tak i de markedsførte billettene. Om tilbudet gjelder for 20 eller færre seter per dag, må flyselskapene opplyse om dette.

Bygge om søk

Forbrukerombudet mener i tillegg at flyselskapene må gjøre det mulig for kundene å søke etter billetter basert på pris, ikke bare basert på reisedato. Dette bør gjelde både ved nettbestilling og telefonbestilling.

De nye retningslinjene er hjemlet i markedsføringsloven, som forbyr bruk av uriktig, villedende og utilstrekkelig veiledende markedsføring som er egnet til å øke etterspørselen etter varer og tjenester. Retningslinjene er drøftet med SAS, Braathens, Widerøe og Norwegian, og ble i forrige uke sendt ut til alle flyselskap som opererer i Norge. Selskaper som planlegger oppstart i Norge, vil også bli underrettet.

  • Les også mer hos vår søsterpublikasjon, Propaganda
  • Kilde: Forbrukerombudet

    Mer om

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer