Siste reis med Concorde

Champagne, russisk kaviar og supersonisk fart. Bli med DinSide og Pål Sigurd Anthonsen på en av de siste Concorde-flygningene. Tekst og bilder: Pål Sigurd Anthonsen

Pål Sigurd Anthonsen om bord i Concorde for noen uker siden. Foto: Pål Sigurd Anthonsen
Pål Sigurd Anthonsen om bord i Concorde for noen uker siden. Foto: Pål Sigurd Anthonsen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Jeg har i 25 år ønsket å fly med Concorde. Nå, bare noen uker før flyet parkeres for godt, ble drømmen oppfylt.

Massasje i Concorde-loungen

Det er selvfølgelig en egen lounge på Heathrow for Concordepassasjerene. Denne heter ganske enkelt Concorde Room. Her ble jeg tatt i mot i en hyggelig resepsjon hvor det første de gjør er å bytte ut mitt opprinnelige boardingkort med et som er spesiallaget for Concorde. Et par spesiallagde Concorde navnelapper i solid kunststoff blir også utlevert. Deretter er det bare å slå seg ned i skinnmøblene og beundre det lange slanke flyet som står parkert utenfor, snart for siste gang. Kelneren dukker raskt opp og spør på høflig britisk manér om hva jeg ønsker å bestille. Jeg tar en klassisk engelsk afternoon tea med sandwicher til. Det gjelder å ha plass til middagen om bord. En flott meny som ligger på bordet forteller at her er det mange retter som kan bestilles. For ikke å snakke om drikkevarene. Concorde har da egen vinkjeller! Alt er selvfølgelig ”Complimentary”.

Complimentary

Concorde

Skulle du ønske du kunne fly med Concorde? (Avsluttet)
Ja, absolutt(91%) 1202
Nei, for dyrt(5%) 66
Uansett uinteressant(4%) 48
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.
[Ugjyldig objekt (NAV)]


I etasjen under Concorde Room har British Airways sin eget spa for passasjerer med Concorde eller første klasse. Her tilbys en rekke behandlinger egnet for flyreisende. Flaks at jeg oppdaget dette. En hyggelig dame masserte ryggen min i 20 minutter med velduftende kremer. Complimentary! Snakk om oppladning! En liten toalettmappe med noen spesiallagde hudpleiemidler følger med når du går.

Jeg er tilbake i Concorde Room og det er en time til avgang. Da kommer damen med champagnevognen. Flasker med årgangschampagne trekkes opp og serveres fra romslige glass til alle passasjerene. Det er selvfølgelig lekre kanapeer til. Mens vi nyter serveringen blir det annonsert over høyttalerne at de som vil fotografere flyet er velkomne ned i etasjen under for å ta bilder. Etter hvert kommer også flyets kaptein inn i Concorde Room. Han introduserer seg selv over høyttalerne og går deretter rundt og hilser på passasjerene. Vi er velkomne til å la oss avfotografere sammen med kapteinen og å stille spørsmål. Jeg lar ikke sjansen gå fra meg til å gjøre dette. Det gjør ingen andre heller!

  • Se bildene fra loungen og fra flyturen.


  • Concorde i tall og fakta – dette visste du ikke …

  • Skroll ned for mer.

    Flyvende garderobe

    Passasjerene smiler til fotografen før avgang. Foto: Pål Sigurd Anthonsen Foto: Pål Sigurd Anthonsen
    Passasjerene smiler til fotografen før avgang. Foto: Pål Sigurd Anthonsen Foto: Pål Sigurd Anthonsen Vis mer


    Passasjerer med Concorde benytter ingen vanlig gate når man skal om bord i flyet. Boarding skjer selvfølgelig direkte fra Concorde Room. Larmen fra avgangshallen er forlatt for lenge siden. Yttertøy eller dressjakken leveres i en egen garderobe i Concorde Room i det man går om bord i flyet. Tekstilene bringes så ombord og videre til New York uten å krølles eller å være i veien for deg.

    Eksklusiv innredning

    Flyet er imponerende. Et stort jagerfly med 100 passasjerer! Det er trangt om plassen, men alt er utsøkt og spesiallaget. Flyet er så godt som helt nyinnredet. All innredning ble skiftet ut for to år siden. Setene er mindre enn vanlige flyseter, men du verden så gode å sitte i. Conolly-skinn, forteller brosjyren, samme materiale som setene i Ferrari og Rolls Royce! Hodestøttene kan heves etter behov. Kabinen er smal og det er lavt under taket.

    Gourmetservering

    Pilotene gir full gass og benytter etterbrennere for å øke farten ytterligere (et system som normalt bare finnes på jagerfly). Flyet skvetter opp i 400 km/t og vi er i luften. Kapteinen og annenpiloten snakker hele tiden. De forteller hva som skjer og hva som er spesielt for Concorde. Det viser seg å være det meste. Mannskapet starter serveringen med mer champagne og kanapeer. En lekker meny beskriver bevertningen vi vil få under turen. Mat og drikke er utvalgt av de mest berømte kokker og eksperter. Her benyttes intet flybrett. Hvit duk legges rett på bordet foran deg. Røket laks, russisk kaviar, gåselever og franske årgangsviner kommer etter hvert. Alt serveres på spesiallaget servise. Til og med egen salt- og pepper kvern blir satt foran hver passasjer!

    Mach 2, 55.000 fot ... Foto: Pål Sigurd Anthonsen Foto: Pål Sigurd Anthonsen
    Mach 2, 55.000 fot ... Foto: Pål Sigurd Anthonsen Foto: Pål Sigurd Anthonsen Vis mer


    Mach 2

    Det er instrumenter på veggen inne i kabinen slik at passasjerene kan følge med på fart og høyde. Farten er jo en viktig del av opplevelsen. Vi må forlate de Britiske øyer og være over havet før lydmuren brytes. Dette for å ikke støye unødig. Etter 10 – 15 minutter annonserer kapteinen at farten skal økes. Etterbrennerne kobles inn igjen og vi ”tar av” for annen gang. Lydmuren brytes. Displayet viser økningen fra 0,9 Mach til 1.0 Mach og videre. Det kommer intet brak, men jeg kjenner en svak skjelving i flyet. Flyet akselerer videre til 2,0 Mach. Dette er cirka 2.200 km/t, mer enn dobbelt så fort som i noe annet passasjerfly. Vi når den maksimale høyden noe over midtveis på turen. 58.000 fot. Dobbelt så høyt som andre fly går. Her er det ingen møtende fly, ingen værforstyrrelser og heller ikke så mye luft. Andre mennesker som befinner seg i denne høyden sitter sannsynligvis med oksygenmaske og g-drakt. Her slapper vi av i skinnseter med rød Bordeaux-vin! Premier Cru!

    Jordens krumning sett fra Concordes små vinduer. Foto: Pål Sigurd Anthonsen  Foto: Pål Sigurd Anthonsen
    Jordens krumning sett fra Concordes små vinduer. Foto: Pål Sigurd Anthonsen Foto: Pål Sigurd Anthonsen Vis mer


    Vinduene på Concorde er ikke stort større enn størrelsen på en kortstokk. Jeg ser likevel fint ut, og kan ane jordens krumming. Vinduene er varme. Piloten forteller at flykroppen varmes opp til over 100 grader på grunn av den store farten. Det blir lysere ute siden vi tar igjen klokken. Flyet flyr raskere enn jorden roterer, så vi kommer frem en time før vi dro! Avgang London 1830, ankomst New York 1730!

  • Se bildene fra loungen og fra flyturen.

  • Museum neste

    Faktisk er vi ikke i luften i mer enn tre og en halv time. Tiden går så altfor fort. Jeg skulle gjerne ha nytt servicen mye lengre. Mannskapet var svært vennlige og omsorgsfulle. Det virket som de nøt turen til fulle. Etter landing i New York ble døren til cockpit åpnet, og alle passasjerene var velkomne inn til å hilse på pilotene og til å titte. Det ble delt ut en mappe med flybevis og stort bilde av flyet. Neste gang jeg ser en Concorde, så er det nok dessverre på museum!

  • Concorde i tall og fakta – dette visste du ikke …
  • Om skribenten: Pål Sigurd Anthonsen jobber til daglig hos Ringnes i Oslo, er flyentusiast, og fikk nyte godt av flyplassenes røde løpere for noen uker siden. Den 26. august gikk drømmen om å fly med Concorde i oppfyllelse, etter måneders arbeide for å skaffe billetter før flylegenden blir satt på bakken den 24. oktober. Anthonsen skriver om Concorde og sin flyopplevelse for DinSide.

    Verktøy for reiselyst


    Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted. Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv. Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.