Busstreik

Sikre deg billettrefusjon med én gang

Blir du rammet av den pågående busstreiken, kan du få tilbake pengene du har kjøpt periodebillett for. Det lønner seg imidlertid å ta kontakt med kollektivselskapet så fort som mulig - les hvorfor i saken.

UTHOLDENHET: Tillitsvalgt i Fellesforbundet Unibuss, Annstein Garnes, mener at folk er klare for å streike så lenge det trengs. Video: Elias Kr. Zahl-Pettersen. Reporter: Jørgen Gilbrant Vis mer
Publisert

Det er busstreik i flere byer og fylker i landet, og det får naturlig nok konsekvenser for de reisende.

Eksempelvis: Hva om du nylig har kjøpt periode- eller månedsbillett hos ditt lokale kollektivselskap, som du ikke får brukt nå som bussjåførene streiker?

- Har du kjøpt billett som du ikke får brukt på grunn av streiken, kan du ha rett til refusjon, så sjekk dine rettigheter hos kollektivselskapet, oppfordrer kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i Norges Automobilforbund (NAF).

Dette gir rett på streike-refusjon

Dersom du tar kontakt med kollektivselskapet og kansellerer billetten din, vil du få rett på refusjon for de gjenstående dagene på billetten.

I tillegg kan du kreve refusjon for dager der billetten ikke kunne tas i bruk, fordi bussene var innstilt.

- Dette følger av prinsippet om ytelse mot ytelse: Du skal ikke betale for en tjeneste som du ikke får levert. Forutsetningen er at du ikke hadde tilgang på annen transport på din reisestrekning, som trikk eller t-bane, som periodebilletten kunne vært benyttet på, sier Sødal.

Reisegarantien, derimot, hvor kollektivselskapene lover å skaffe passasjerene alternativ transport når bussen ikke går, gjelder ikke under streik. Det er fordi streik er en situasjon kollektivsselskapet ikke har kontroll over.

Ta kontakt så fort som mulig!

Dinside har sett på nettsidene til flere av kollektivselskapene som opererer i vårt langstrakte land, for å høre hva de sier om refusjon til sine kunder:

  • Ruter viser til billettrefusjon-informasjonen på sin nettside. Både når det gjelder 7-, 30- og 365-dagersbilletter, kan du få refusjon på de resterende dagene du ikke har fått reise grunnet streiken. Refusjonsbeløpet regnes fra den dagen Ruter mottar forespørselen om refusjon, men du må betale 100 kroner i gebyr per ekspedisjon. Videre refunderer ikke Ruter selve reisekortet, kun billetten du har i kortet.
  • Skyss skriver på nettsiden sin at hvis du ikke får benyttet periodebilletten din under streiken, er det mulig å søke om refusjon. Søker du refusjon, får du igjen pengene for resterende dager uten gebyr. Refusjonen blir regnet fra dagen du tar kontakt med Skyss.
  • Hos Kolumbus kan du også få refusjon for det du har igjen på billetten, men det kan ta noe tid før beløpet er på din konto. Du bruker kontaktskjemaet du finner på nettsiden deres.
  • Kommunikasjonsdirektør Grethe Opsal i AtB sier til Dinside at de refunderer periodebillett som følge av streiken. Refusjonen gjelder på gjenstående beløp fra den dagen kundene tar kontakt, og har ikke tilbakevirkende kraft. Kundene kontakter AtBs kundesenter enten via kontaktskjema eller chat-funksjon på atb.no, eller kundene kan ta kontakt via telefon eller skranke.

Som du ser av svarene fra kollektivselskapene over, refunderer samtlige selskap billetter fra den dagen du tar kontakt, ikke fra dagen streiken startet. Dermed bør du be om refusjon så snart du ser at bussreisene dine blir rammet av streiken.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer