Flyselskapene har virkelig gjort storinnkjøp i det siste.
Mandag ble det kjent at SAS skal kjøpe 30 Airbus A320neo-fly, med forkjøpsrett om kjøp av ytterligere 11 fly. Det første flyet vil bli levert i første halvdel av 2016, og det siste i 2019, melder SAS i en pressemelding.
Ordren er på cirka 18 milliarder svenske kroner.
Tirsdag kunne Norwegian fortelle at også de har svidd av litt penger. Flyselskapet har nemlig inngått en avtale med Boeing om kjøp av ytterligere 15 fly av typen 737-800. Disse vil bli levert i perioden 2015 til 2018. Flyselskapet har fra før av en kjøpsordre på 63 nye 737-800 Boeing-fly, som skal leveres frem til 2016, ifølge Norwegians nettsider.
>>>Om to år kommer Dreamlinerne
Fokus på miljø
Både SAS og Norwegian legger ikke skjul på at de prioriterer miljøvennlige fly.
– Flyene er state of the art når det gjelder å skjerme miljøet og beskjedent drivstofforbruk. Over 40 prosent besparelser i forhold til de som flyene skal erstatte, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, til DinSide.
– Nå snakker vi om neste generasjons fly, og disse maskinene er lekre også. I hovedsak vil de bli brukt på kort og langdistanse i Skandinavia og Europa, men faktisk er det så anvendelige at de kan fly til New York på grunn av de har så gode egenskaper og bruker så lite fuel, legger han til.
Norwegian-flyene vil heller ikke se så veldig annerledes ut i forhold til nå.
– Flyene er som dagens, men har reduserte miljøutslipp og mindre drivstoffbruk, forteller kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen.

Bjørn Kjos, administrerende direktør i Norwegian, sier følgende om de nye flyene:
– I Norwegian er vi opptatt av å være fremtidsrettet og tenke langsiktig. De nye opsjonene gir oss en mulighet til å sikre flere nye fly og bygge for fremtiden. Ikke minst gir det oss en mulighet til å få kostnadene videre ned, noe som er helt avgjørende i konkurransen fremover. Dersom drivstoffprisene forblir høye er det enda mer behov for helt nye og drivstoffgjerrige fly og i Norwegian vil vi eie fremfor å leie. Videre vil vi på et tidspunkt begynne å fase ut de første Boeing 737-800-maskinene våre. Da er det helt avgjørende at vi har mulighet til å få kjøpe nye fly. I et miljøperspektiv vet vi også at det kommer stadige forbedringer, slik at nye fly er en vinn-vinn både for passasjerer, for miljøet og for oss som selskap.
Les også: Norwegian lover halv pris til New York
Boeing NG til Oslo
– Denne bestillingen av den kommende og nyeste modellen av Airbus A320, er et stort og viktig steg i fornyelsen og harmoniseringen av vår flyflåte. SAS vil dermed ha flyindustriens mest kostnadsbesparende og miljøvennlige kort- og mellomdistansefly fra 2016, sier Göran Jansson, Deputy President & CFO, i SAS' pressemelding.
Fra 2015 vil Boeing NG (Next Generation) operere ut fra Stockholm og Oslo, mens Airbus 320-familien vil ha base i København.
Alle MD80-flyene i Stockholm vil bli erstattet av leasede Boeing 737NG, som blir sluttført i løpet av 2013. I Oslo vil de eldste Boeing 737 Classics være erstattet av Boeing 737NG i løpet av 2014, ifølge SAS.
>>>Her kan du se fremtidens fly
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.