Konsernsjef Mats Jansson opplyste på Kastrup onsdag at SAS kommer til å innlede diskusjoner med Bombardier både om kostnadene de har hatt og inntektene som forsvant da to av konsernets fly havarerte og de øvrige 25 Q400-flyene måtte settes på bakken.
Bombardiers talsperson Bert Cruickshank vil onsdag ikke svare på spørsmål om hvordan den canadiske flyprodusenten stiller seg til kravet fra SAS.
- Det er et spørsmål mellom oss og SAS, sier Cruickshank.
- Vår første prioritet akkurat nå er å jobbe veldig tett med SAS for å få flyene i lufta igjen så snart som mulig, fremholder han og vil ikke kommentere hvem som har ansvaret for de to havariene.
- Havariutredningen pågår fortsatt. Vi sier ingenting om ansvarsspørsmålet før utredningen er klar, sier Cruickshank.
Tilbake i lufta
Elleve av SAS-konsernets Q400-fly er nå klare for operasjoner igjen torsdag - fem i Danmark, tre i Sverige og tre i Norge. Widerøes fjerde fly blir operativt kommende søndag.
Testflygingene med de resterende Dash 8 Q400-flyene forsetter, og de kommer suksessivt til å bli satt inn i trafikk igjen.
Det var etter to havarier, i Ålborg 9. september og i Vilnius 12. september, at alle Q400-flyene ble satt på bakken i påvente av sikker informasjon om hva som var feil. Det viste seg å være rustdannelse på en vital del i understellet. Denne delen erstattes nå med en ny del.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.