SAS og Braathens i samarbeid?

Det er knalldyrt å fly i Norge. Nå har flyavgiften gått opp, og prisene likeledes. Hvorfor?

Når vi skal velge flyselskap er det prisen som er førsteprioritet. En ekstra bolle, gratis aviser eller nye trekk på flysetene gleder oss, men service blir kun marginalt utslagsgivende.

- Det er uheldig at det er en så lite effektiv konkurranse på innenriksmarkedet i Norge. Med to aktører i et lite marked blir det ingen reell konkurranse, sier direktør i reisebransjeseksjonen i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH), Rolf Forsdal.

Alltid lik pris

Braathens fokuserer stadig mer på populære feriemål som Barcelona. Vis mer

- SAS og Braathens har alltid priset seg likt på innenriksreisene. Dumper den ene prisen, så følger den andre straks etter, sier pressetalskvinne i SAS, Siw Meisingseth.

Greit nok for flyselskapene, ikke fullt så greit for deg. Det samme skjer dessverre når en av partene bestemmer seg for å skru opp prislappen. Og det lyder vel mer kjent?

Ikke noe samarbeid

Braathens presiserer at det ikke foregår noe slags form for prissamarbeid mellom flyselskapene.

- Flyprisene i Norge ligger i dag på et absolutt minimum for å forsørge inntjening, å gå ned i pris er ikke en mulighet med dagens avgiftsnivå. I Norge utgjør flyavgiftene over 30 prosent av billettprisen, i resten av Europa ligger den på mellom 15 til 20 prosent, forteller informasjonskonsulent Ørjan Heradstveit.

I følge Konkurransetilsynet har SAS og Braathens lov til å konsultere hverandre om priser ved såkalte interlinking-billetter. Det vil si fullpris- og mini og midi-billetter, hvor kunden kan "skifte" over til passende flyselskap ved forsinkelser, kanselleringer og liknende.

Lite å hente

Markedet er lite, og det har vist seg at det er vanskelig for nye aktører å konkurrere på pris. Det så vi blant annet ved Color Airs konkurs i 1999. Det ferske flyselskapet satset høyt på å ta markedsandeler ved å tilby flyreiser til lave priser. Problemet var bare det at inntjeningen ble altfor lav i forhold til antall reisende, et antall som heller ikke ble høyere av at SAS også begynte å konkurrere ved å opprette flyrute til Ålesund, Color Airs "flaggrute".

Det er ingen hemmelighet at inntjeningen på de fleste innenlandsrutene i Norge er lav. Siden Gardermoen åpnet i 1998 har SAS redusert innenlandstilbudet sitt med 10 til 15 prosent. Braathens øker mot utlandet, men har samtidig redusert innenlands med 10 – 12 prosent.

Billettprisene i været

SAS har redusert rutetilbudet innenlands i Norge med opptil 15 prosent. Vis mer

Svak konkurranse holder prisene oppe. Bedre blir det ikke når det hjemlige avgiftsnivået på luftfarten rangerer i verdenstoppen. 1. april økte myndighetene passasjeravgiften til 256 kroner på de fleste innenriksrutene. De nordligste fylkene, med unntak av Bodø og Tromsø blir ikke berørt. Samtidig senkes avgiften på utenlandsrutene. Avgiftsøkningen innenlands blir lagt direkte på billettprisen, .

- De fleste innenriksbillettene har blitt 256 kroner dyrere, bekrefter Meisingseth i SAS.

Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon frykter at avgiftspolitikken på sikt kan skape en monopolsituasjon i Norsk luftfart.

- Det er klart at en slik avgiftsøkningen vil ramme Braathens tyngre enn SAS. Braathens opererer i all hovedsak innen Norge, og dette vil sette ytterligere press på et selskap som allerede sliter med økonomien. SAS har samtidig fått en avgiftslette på sine internasjonale ruter. På sikt kan dette skape en monopolsituasjon, og det er ingen tjent med, sier Forsdal.

Billig ferie i siste liten?

Har du noe ferie til overs? I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Flere gode tips for hvordan ferien blir rimelig finner du i Reis Billig skolen. Er du ute etter å bestille charterferie for sommeren, kan du finne de fleste tilbudene i markedet ved hjelp av vårt chartersøk.

Ta en titt i Din Reiseguide, og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev! Her kan du sjekke om flyet ditt er i rute.