Taxfree på fly

SAS kutter ut taxfree-salg

Sier mindre vekt om bord vil kutte utslippene. Miljøorganisasjon ønsker seg en avvikling av hele taxfreeordningen rundt flyreisene.

SNART SLUTT: Til høsten skal SAS legge ned tilbudet om taxfree-salg om bord sine flyvninger. Foto: Hanna Paul/Reuters
SNART SLUTT: Til høsten skal SAS legge ned tilbudet om taxfree-salg om bord sine flyvninger. Foto: Hanna Paul/ReutersVis mer

I en pressemelding kunngjør flyselskapet SAS at de kutter ut taxfree-salg om bord på sine flyvninger fra og med høsten 2019.

Selskapet begrunner det blant annet med et bærekraftsmål som innebærer å redusere totalvekten på flyene.

- Reduserer utslippene

«Når taxfree-produktene forsvinner, reduseres totaltvekten om bord og det reduserer drivstofforbruket og utslipp. I stedet kommer SAS å arbeide med løsninger for på en moderne måte tilby de reisende muligheten til å handle og få varer levert i forbindelsen med reisen», skriver selskapet.

– SAS skal senke utslippene med minst 25 prosent innen 2030. Hvert steg på veien for å nå målet om en bærekraftig reise, er viktig. Alle tiltak for å begrense vekt og dermed drivstofforbruk, bidrar, sier Karl Sandlund, visesjef for SAS' kommersielle avdeling, i en pressemelding.

Flyselskapet oppgir at taxfree-salget har vært populært blant kunder, men at forbrukeratferden har endret seg. Samtidig blir det understreket at arbeidet for bærekraft har blitt viktigere enn noensinne.

- Stor effekt av avvikling av hele taxfreeordningen

Anja Bakken Riise, leder for Framtiden i våre hender. Foto: Miriam Butt/NTB scanpix
Anja Bakken Riise, leder for Framtiden i våre hender. Foto: Miriam Butt/NTB scanpix Vis mer

Anja Bakken Riise, leder for Framtiden i våre hender, stiller seg positiv til at SAS jobber for å redusere utslippene fra flytrafikken, men mener at det viktigste er at folk flyr mindre.

– Stans av taxfreesalg kun på SAS-flyvninger vil kanskje redusere utslippene per reise, men fører ikke til de store kuttene i utslippene så lenge bransjen legger opp til at vi skal fly mer. Det som derimot ville hatt stor effekt er om hele taxfreeordningen ble avviklet – både i lufta og på bakkenivå, sier Riise.

Hun peker på at klimaskadelige og lange flyreiser i utlandet subsidieres gjennom avgiftsfri salg og tobakk.

– For mange er det derfor attraktiv å fly, nettopp fordi de kan kjøpe billig alkohol og tobakk, forteller hun og legger til:

– Våre beregninger viser at en avvikling av taxfree-ordningen vil gi direkte utslag på etterspørselen etter utenlandsreiser – ergo færre flyreiser – som igjen begrenser utslipp fra flytrafikken.

Norwegian: Vil ikke kutte taxfreesalget

Konkurrenten Norwegian sier til Dinside at de har ingen planer om å stanse salget av taxfree-varer om bord, og begrunner det med at det er mange som fortsatt benytter tilbudet.

Astrid Mannion-Gibson, talsperson for Norwegian. Foto: Norwegian
Astrid Mannion-Gibson, talsperson for Norwegian. Foto: Norwegian Vis mer

- Men vi gjør en rekke andre tiltak for å minske vekten på flyene. Et av de aller siste initiativene er forhåndsbestilling av mat på flyreiser over 2,5 timer. Ikke bare reduserer det vekt, det reduserer matsvinn også, sier Astrid Mannion-Gibson, talsperson for Norwegian, til Dinside.

- Norwegians flyflåte er en av de yngste i verden med en gjennomsnittsalder på 3,8 år og det aller viktigste et flyselskap kan bidra med for å redusere utslipp, er å investere i nye fly med lettere materialer, noe som reduserer vekt og dermed også utslipp, sier Mannion-Gibson videre.

SAS' talsperson Freja Annamatz uttaler at selskapet tar sikte på å redusere utslippene med 25 prosent innen 2030. De har ikke gått ut med hvor mye vekt som blir redusert som følge av taxfree-tiltaket.