SAS får skjenn

Landets største bonusprogram belønner din lojalitet med gratis reiser, hotellopphold og seter på businessklasse. Men, så var det bare den ’lille skriften’ da…

Elendig service, lange telefonkøer og tullete reglement. Det er responsen fra våre lesere om SAS sitt bonusprogram, Eurobonus.

Tidligere i år foretok DinSide Reise en test av de største flyselskapenes bonusprogrammer, og konklusjonen var klar: Velg ett eller to medlemskap og hold deg til disse. To av de som scoret høyest hos oss var hjemlige SAS Eurobonus og Braathens Wings.

Etter denne artikkelen har vi mottatt flere henvendelser fra medlemmer i SAS Eurobonus, som slett ikke er fornøyd med verken service eller reglementet rundt medlemskapet. Dette er irritasjonsmomentene.

1: Verdiløs oppgradering?

Ikke alle er like fornøyd med SAS Eurobonus. Vis mer

En oppgradering på SAS fra økonomi- til businessklasse, tur-retur mellom Oslo og New York, koster deg 40.000 poeng. For den samme summen kan du eksempelvis få en gratis tur-retur reise fra Oslo til Budapest. Det vil mange se på som en dyr oppgradering. Verre blir det når det viser seg at i realiteten får du ikke en oppgradering, men en såkalt ’voucher’ til en verdi av 40.000 poeng. Skulle det være ledige seter på businessklasse blir du oppgradert, hvis ikke sitter du der med ’voucheren’ din. ’Voucheren’ er gyldig i ett år og kan kun brukes til oppgraderinger. I praksis kan det altså bety at du mister disse poengene.

- Det stemmer at man ikke kan bestille en oppgradering med bonuspoeng, man kan kjøpe en oppgraderingsvoucher. Oppgraderingen skjer da hvis det er ledig plass og mat på flyet, bekrefter markedskonsulent i SAS Eurobonus, Sidsel Midttun.

Vi har testet hvilke strekninger det lønner seg å bruke bonuspoengene. Les mer i denne artikkelen.

2: Lite fleksibilitet ved hotellbestilling

"Poengene dine kan benyttes til hotellopphold”, står det i Eurobonusbrosjyren. Tidligere var det mulig å bestille en overnatting på hotell, uavhengig om du var på reise eller ikke. Nå krever SAS imidlertid at du må være på en bonusreise, for å få lov til å ta ut hotellopphold på poengene dine. Fleksibelt?

- Vi endret dette etter å ha foretatt en undersøkelse blant våre medlemmer. Svært mange opplevde at hotellene var fullbooket når de var på reise og dette skapte irritasjon, sier Midttun.

Så medlemmene deres ønsket faktisk å velge bort muligheten til å bestille hotell, når de selv ønsket det?

- Ja, det stemmer. Undersøkelsen viste at brukerne kun ønsket mulighet for å ta ut hotellopphold ved en bonusreise, bekrefter Midttun.

3: Byråkratisk etterregistrering

Skulle du har vært så uheldig å glemme å registrere poengene dine ved bestilling av billetten eller i innsjekkingsskranken, må du belage deg på en byråkratisk runddans. SAS Eurobonus krever nemlig at du sender kopi av billett og boardingkort til selskapets hovedkontor i Stockholm. Noe kronglete?

- Med mindre du husker å etterregistrere reisen ved et SAS-kontor innen 24 timer etter avreise, må kopi av billett og boardingkort sendes til Stockholm, bekrefter Midttun.

Mangler du enten billett eller boardingkort, går poengene dermed i vasken.

4: Du står som nummer 17 i køen…

Du kan nå bestille bonusreisen din på SAS sine nettsider, men for de aller fleste er det fortsatt telefonen som gjelder. Flere har sett seg lei på tilsynelatende uendelige telefonkøer. Vi tok en stikkprøve og ble plassert som nummer 17 i køen for bonuskunder. Ventetiden totalt ble seks minutter og 40 sekunder. Til sammenlikning måtte vi vente mellom 43 og 36 sekunder på Braathens Wings. Taksten på tjenesten er 40 øre i minuttet, nær dobbelt av det du betaler på vanlige innenrikssamtaler

- Vi jobber med å forbedre tilbudet vårt kontinuerlig. Det er jo forbausende stor forskjell på resultatene, og det er absolutt ikke noe vi kan si oss fornøyd med, forteller Midttun.

5: Lang kø, ingen reiser?

Det er ikke så galt å vente hvis du venter på noe godt. Hver flyavgang skal ha et visst antall seter satt av til bonusreisende. Antall seter varierer imidlertid etter hvor populær avgangen er. Med andre ord, bonusreisene blir de setene flyselskapet regner med at kundene vanligvis ikke vil ha. Julen er for lengst bortbestilt, og ønsker du deg en tur til Spania neste sommer er du allerede farlig sent ute.

- London om høsten og Spania om sommeren, er de mest populære rutene for bonusreiser, bekrefter Midttun. Skal du ha sjanse her, bør du bestille reisen i hvert fall seks måneder i forveien.

Tar dere slike klager fra medlemmene seriøst?

- Ja, vi jobber som sagt kontinuerlig med å bedre nivået på servicen. Et prioritert område er å bedre registreringsprosedyrene, slik at det blir færre som må etterregistrere reisene sine. Når det gjelder spørsmål om oppgradering og fleksibilitet ved hotellbestilling, kommer vi neppe til å foreta endringer i nær fremtid, sier Midttun.

SAS Eurobonus størst

SAS Eurobonus er landets største bonusprogram med 660.000 registrerte medlemmer. Til sammenlikning har Braathens Wings cirka 600.000. British Airways har det tredje største bonusprogrammet blant norske reisende med ca. 16.000 medlemmer.

Billig reise?

Er du på jakt etter en billig ferie i siste liten, kan du følge med på reisemarkedet i vår restplassoversikt. Er du i tvil hvor du bør reise, kan du sjekke andre lesere sine vurderinger og reisebrev i Din Reiseguide.