Kollektivtransport

Så lenge lagres billettinformasjonen

Om du har gyldig eller ugyldig billett på kollektivreisen din kan lagres i opp mot to år etter kontrollen.

KONTROLL: Hvor langt tilbake i tid kan Ruters billettkontrollører finne din tidligere reiseinformasjon? Og hva med kontrollørene til Vy og Flytoget? Svaret får du i saken under. Foto: Per Løchen/NTB Scanpix.
KONTROLL: Hvor langt tilbake i tid kan Ruters billettkontrollører finne din tidligere reiseinformasjon? Og hva med kontrollørene til Vy og Flytoget? Svaret får du i saken under. Foto: Per Løchen/NTB Scanpix. Vis mer

Reiser du med tog, trikk, buss eller annen kollektivtransport du ha gyldig billett.

Hvis det er kontroll om bord og du ikke har gyldig billett, kan du ilegges gebyr.

Gebyr på 3265 kr etter reisesjekk

Tidligere denne måneden skrev Flysmart24.no om en mann på 44 år som reiste med Flytoget, og da billetten hans ble kontrollert, så kontrolløren at han hadde kjøpt en rabattbillett han ikke hadde krav på.

Mannen hevdet han hadde misforstått rabattreglene, og fordi han lovet å betale riktig pris i fremtiden, slapp han å betale det sure gebyret.

Flytoget lot nåde gå for rett, i alle fall i første omgang.

Men, da Flytoget sjekket reisehistorikken til mannen, fikk de seg et sjokk. Det var nemlig ikke første gang mannen hadde reist ulovlig, for han hadde reist for halv pris hele 38 ganger.

Da var det slutt på all velvilje Flytoget måtte ha overfor kunden, for kort tid etter fikk mannen et gebyr på 3265 kroner for alle de 38 gangene han hadde reist med ugyldig billett.

Klaget, og fikk delvis medhold

Mannen innrømmet at han har reist alle disse gangene med studentrabatt, men mener at det skjedde fordi han hadde misforstått billettreglene. Derfor klaget han først til Flytoget, så til Transportklagenemnda for kollektivreiser da han ikke fikk medhold hos førstnevnte.

Her blir mannen delvis reddet av lovverket. Nemnda mener nemlig at Flytoget har benyttet en lagret reisehistorikk som går for langt bak i tid, siden den opererer med reiser for mannen tilbake til 20. januar i 2017.

Flytoget viser til sin personvernerklæring som sier at de kan lagre reisedata i inntil 700 dager, men nemnda setter foten ned. Nemnda fastslår at togselskapet ikke har rett til å lagre slike opplysninger lenger enn i 104 dager, ifølge bransjenormen.

Derfor har nemnda besluttet at Flytoget må barbere vekk den delen av kravet som overstiger denne fristen.

Historikken kan lagres i nesten to år

Så, personvernerklæringen til Flytoget framholder altså at «ved opprettelse av profil aksepterer du at dine personlige data knyttes mot lagret informasjon om reisekvitteringer for de siste 700 dager. Dette gir deg mulighet til å hente ut kvitteringer fra tidligere reiser».

«Opplysninger som lagres som reisehistorikk kan være tidspunkt for kjøp og reise, type billett, hvordan du har betalt og antallet billetter du har kjøpt», står det videre.

Etter å ha opprettet profil kan du imidlertid redusere lagringstiden for dine reisekvitteringer til 104 dager.

Kortere lagringstid hos Vy og Ruter

Dinside har også spurt Vy og Ruter hvor lenge de lagrer billett- og gebyropplysninger som sine kunder.

- Vi bevarer i utgangspunktet salgs- og reisehistorikk i 410 dager fra etter at reiserettigheten er utløpt, i henhold til atferdsnormen for personvern i kollektivtrafikken, sier kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i Vy til Dinside.

- I åpne klagesaker bevarer vi slik historikk til saken er avgjort, mens i gebyrsaker vil vi i tillegg bevare dokumentasjon som er nødvendig for å oppfylle våre plikter etter regnskaps- og bokføringslovgivningen, legger han til.

Ruter, kollektivselskapet som driver buss, trikk og T-bane i osloområdet, på sin side lagrer billett- og gebyrinformasjon i inntil 365 dager etter at saken er avsluttet.

Dette er på grunn av klageretten til Transportklagenemnda, som er senest ett år etter saken er saken er avsluttet hos Ruter.

Frivillig bransjenorm

Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynet, sier at de forhandlet fram en bransjenorm for e-billettering for noen år siden, hvor det fastslår at reiseopplysninger uansett skal anonymiseres/slettes etter 104 dager.

- Det er frivillig å følge denne bransjenormen, men på generelt grunnlag mener vi det skal være gode grunner for å avvike den, og det må framgå for hvilket formål dataene lagres utover disse 104 dagene, sier Thon til Dinside.

Til Flytogets praksis, som er de som lagrer reisehistorikken desidert lengst av de kollektivselskapene som er omtalt i denne saken, sier Thon at Datatilsynet ikke har vurdert deres personvernserklæring spesielt.

- Spørsmålet om lagringstid for slike opplysninger er nå til vurdering hos Flytoget, etter det vi forstår, og vi ønsker derfor å vente på deres beslutning før vi eventuelt ser nærmere på saken, sier Thon.

- Vi har ikke vurdert noen av ovennevnte kollektivselskaps vilkår, men vi noterer oss at Vy og Ruter opererer med adskillig kortere lagringstid enn Flytoget, hvilket dette er mer i tråd med bransjenormen, sier Thon videre.

Behandles individuelt - der og da

Både Ruter, Vy og Flytoget framholder at de reisende behandles på stedet når det er billettkontroll

- Hovedregel og praksis er at alle som ikke kan vise gyldig billett, ilegges gebyr ved kontroll. Billett- og gebyrhistorikk blir lagret i henhold til rutiner gitt av myndighetene, men blir ikke brukt i ileggelse av gebyr, da kontrollørene ikke har tilgang til denne historikken. Kontrollørene tar kun stilling til én ting - om kunden gyldig billett til reisen, sier Lundegård i Vy.

Flytoget svarer også at de behandler hver kontroll av reisende individuelt, men har rutine for gebyrileggelse ved snik som de følger.

Dersom en kunde ikke har gyldig billett, skal vedkommende ilegges tilleggsavgift. Har kunden ikke registret tilleggsavgift fra tidligere, kan det etter konkret vurdering, ettergis ilagt tilleggsavgift, svarer Ruter.

Kontrollørene til Ruter kan, i motsetning til Vys kontrollører, sjekke de reisendes historikk opp til 365 dager tilbake i tid på stedet under billettkontroll.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!