Ryanairsjefen bekrefter planene om betalingstoaletter

- Hva i helvete skal vi med tre toaletter? Fjerner vi to, har vi plass til seks ekstra seter.

Ryanair vil innføre betalingstoalett innen to år, hevder sjefen for selskapet.
Ryanair vil innføre betalingstoalett innen to år, hevder sjefen for selskapet. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I februar kom nyheten om at Ryanair vurderer å innføre betalingstoaletter ombord på flyene sine. Det skulle koste rundt en tier å gjøre sitt fornødne oppe i lufta.

Mange spekulerte i at dette bare var tull, og nok et stunt fra lavprisselskapet side for å få omtale i media. Men nå går ryanairsjef Michael O'Leary ut og bekrefter at selskapet har planer om å innføre betalingstoaletter, skriver Guardian.co.uk.

Etter sigende vil selskapet innføre dette innen de to nærmeste årene.

Betalingstoalett er et i en rekke forslag om måter Ryanair kan dra inn penger. De har allerede bestemt seg for å fjerne innsjekkingsskrankene, og forbyr barn under 16 år å fly alene fra 1. oktober - fordi de sparer penger på assistansepersonell.

- Vi er helt seriøse. Gjennomsnittlig flytid for våre ruter rundt i Europa er én time. Hva i helvete skal vi med tre toaletter ombord? Hvis vi fjerner to av dem, får vi plass til seks seter til på et 737-fly. Folk vil løpe på toalettet før de går ombord, sa han til Guardian.

Da han ble spurt om han ville vært interessert i å kreve fem pund, rund 50 kroner, for et toalettbesøk for å kunne bli kvitt toalettene helt, svarte han:

- Hvis noen var villig til å betale fem pund for å gå på toalettet, ville jeg båret dem dit selv, og til og med tørket dem i baken.

Ryanair har så langt vært et selskap i vekst, men rapporterte for første gang at selskapet forventer et tap på 108,4 millioner euro (cirka 967 millioner kroner) i år. Hovedgrunnen er de økte drivstoffkostnadene, på grunn av høyere oljepriser.

Det er ingen hemmelighet at alle ekstraavgiftene genererer mye inntekter til selskapet. I år vil de stå for inntekter på 598 millioner euro, cirka 5,36 milliarder kroner. Det er en økning på 23 prosent i forhold til året før.