Standarden var lavere enn forventet. (Illustrasjonsfoto) Foto: Christian Steffensen
Standarden var lavere enn forventet. (Illustrasjonsfoto) Foto: Christian SteffensenVis mer

Rust og kloakk

Standarden var lavere enn forventet, og klager ble skadd på hotellrommet.

Klageren og hennes reisefølge mener de fikk ferien ødelagt, og krever kompensasjon utover de 1.000 kronene hun allerede har fått.

Lav hotellstandard

Klager reiste til Korfu med Ving, og hadde bestilt en leilighet klassifisert til 3+, på et 4-vingers hotell. Ved ankomst fikk de leilighet med mye lavere standard enn forventet, klager skriver at rommet ikke hadde høyere standard enn 1-2 vinger.

Badet i leiligheten var ifølge klager skittent og fullt av rust. Klager er også lite imponert over at toalettpapiret måtte legges i en bøtte – og når de skylte ned i toalettet kom det skitt og kloakkvann opp av sluket på badet.

Skadd

Klager rispet seg også på en rusten spiker som stakk ut fra innsiden av døren på garderobeskapet. Selv om såret umiddelbart ble renset, endte det etter hvert med at klager fikk sterke smerter i armen, i tillegg til at det blødde og verket. Klager måtte oppsøke lege, hvor hun fikk penicillin.

Vings folk på stedet fikk spikeren fjernet, men klager hevder at hele ferien var ødelagt. I tillegg til smerter i armen, var også klager engstelig for hvilke eventuelle videre følger dette ville få. Klager ble også kraftig forkjølet under oppholdet, og mener dette skyldtes skitt i viften i leiligheten.

Klager synes ikke en kompensasjon på 1.000 kroner som hun har mottatt fra Ving, er tilstrekkelig.

Reiseselskapet beklager skaden

Ving mener ikke å ha villedet klager i valg av leilighetshotell, og viser til at det i katalogen er beskrevet at hotellet har en nyere og en eldre del, og at beliggenhet og fasiliteter også er avgjørende for klassifiseringen. At toalettpapiret måtte kastes i en bøtte ved siden av toalettet, er ikke uvanlig i Hellas, og dessuten gjort oppmerksom på i prislisten under ”Viktig å vite”.

Ving beklager at klager ble skadd på spikeren og at dette voldte såpass mye smerte. Reiseselskapet sier videre at dette imidlertid er et hendelig uhell, og at de ikke kan gjøre annen enn å si seg lei for det inntrufne.

Selskapet gir klager 1.000 kroner i kompensasjon fordi leiligheten ikke var tilfredsstillende rengjort ved ankomst.

Nemndas uttalelse

Nemnda har ingenting å utsette på klassifiseringen av hotellet. Vasking generelt, bytte av håndklær og beholder til toalettpapir anses ikke som mangel, da det er i overensstemmelse med katalogens opplysninger. Om det kloakkspyttende sluket sier nemnda at dette er en mangel som gir grunnlag for prisavslag. Det samme gjelder den rustne spikeren, som nemnda anser å ha forårsaket smerter og redusert utbytte av ferien for klager og reisefølge.

Nemnda anbefaler at klager får utbetalt 3.000 kroner i tillegg til den allerede utbetalte kompensasjonen på 1.000 kroner – som erstatning for tort og svie.

Misfornøyd?

DinSide Reise har tidligere tatt opp klagesaker som omhandler forsinkede fly, bråk, bøllete medpassasjerer og gjenglemte smykker. Her finner du flere klagesaker.

Er du misfornøyd med pakketuren? Hvordan du går fram for å klage kan du lese her.

Ut på tur?

I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille vanlige charterreiser, finner du disse med vårt chartersøk.

Lurer du på om flyet er i rute? Nå kan du finne det ut på DinSide Reise. Sjekk vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta også en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.