Reiseforsikringssaker sommeren 2019

Rundlurte strandgjester med håndkle-triks

Forsikringsselskapene har hendene fulle med skadesaker fra reiseglade nordmenn.

STRANDRØVERI I SPANIA: Europeiske reiseforsikring har blant annet fått innmeldt et tyveri fra to kvinner på ferie i Spania, som ble lurt av et håndkle-triks. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Scanpix.
STRANDRØVERI I SPANIA: Europeiske reiseforsikring har blant annet fått innmeldt et tyveri fra to kvinner på ferie i Spania, som ble lurt av et håndkle-triks. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Scanpix.Vis mer

Vi skriver august, siste sommermåned, og ferien er på hell for mange. Denne sommeren har også en god del nordmenn reist til utlandet på ferie, og det har reiseforsikringsselskapene merket på henvendelsene de har fått.

Dinside har tatt en prat med tre forsikringsselskap for å høre hvilke saker som har utmerket seg denne sommeren.

Dyrebitt og strandrøveri

Europeiske Reiseforsikrings skadebehandlere og medisinske personell har håndtert nesten 17.000 skadesaker i juni og juli. I sommer har de, som vanlig, fått inn skader fra hele verden, alt fra hundebitt i Russland til blodpropp i USA.

- De vanligste telefonene vi får angående reiseforsikring handler om forsinket flybagasje og magetrøbbel eller matforgiftning, sier informasjonssjef Sigmund Clementz til Dinside.no.

Han trekker fram følgende eksempler på saker som er meldt inn til Europeiske i sommer:

  • To kvinner var på en strand i Spania, hvor en mann ble svært nærgående og begynte å vifte kraftig med et badehåndkle i ansiktet på dem der de lå. Samtidig oppdager kvinnene at en annen mann stikker av med en av veskene deres, der det blant annet lå mobiltelefon og en god del kontanter.
  • Et par på ferie i Portugal spiste på en uterestaurant, og mens de koste seg med god mat og drikke, ble lommeboken stjålet fra bordet deres av en mann som gikk raskt forbi og forsvant like fort inn i menneskemengden på gaten. I sommer har Europeiske også fått tyverimeldinger fra flere musikkfestivaler.
  • Flere nordmenn har også hatt ubehagelige møter med dyr på ferieturen sin. Det er meldt inn hundebitt blant annet i Spania, Russland, Frankrike, Thailand, Bosnia-Herzegovina og på Sri Lanka. I Thailand er en person blitt bitt av ape, og har fått medisinsk behandling og rabiesvaksine. I tillegg kommer meldinger om kattebitt og -klor fra Kuba og Hellas. Totalt har Europeiske har hatt over 20 bittsaker i sommer. Ved dyrebitt og -klor er det viktig å få renset såret raskt, samt komme til lege for undersøkelse og behandling, råder Clementz.

Leiebil-trøbbel og skader på egen bil

Kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen i Tryg melder om en eksplosiv økning i saker om bilutleie i utlandet. Dette tror han har sammenheng med at deres beste reiseforsikring inneholder en egenandelsforsikring i slike skadetilfeller, som fort kan utgjøre 15.000 kroner.

- Det er nok flere av kundene våre som har blitt bevisst på denne dekningen, og derfor innløser den, ikke nødvendigvis for at de har blitt dårligere sjåfører, sier Brandeggen til Dinside.no.

Men, det er ikke bare leiebil som skaper trøbbel på utenlandske veier. Både Tryg og If får meldinger om kollisjoner, motorstopp og andre problemer fra nordmenn på utenlandstur med egne biler.

- Vi har fått saker på bordet fra folk som er påkjørt i utlandet, for eksempel i Russland, hvor russiske forsikringsselskap ikke erkjenner erstatningskrav, til tross for videobevis, sier Brandeggen.

Trygs erfaring er at du i enkelte østeuropeiske land som står utenfor EU og EØS kan risikere at motpartens forsikringsselskap ikke erkjenner ansvar. I slike saker er det uforholdsmessig dyrt for forsikringsselskapet å bringe saken inn for retten i for eksempel Russland, så hvis kunden ikke har kaskoforsikring, må vedkommende ta regninga selv.

Opp- og nedgang i tyveri

Fremtind, som er DNB og Sparebank 1 sitt forsikringsselskap, har omtrent like mange skader på reise i juni og juli i år som samme måneder i fjor, cirka 13.000.

- Med nye digitale tjenester blir det stadig enklere for å folk å bestille og gjennomføre reiser, og mange av våre kunder forventer at det skal være like enkelt å få igjen på forsikringen om det skulle skje noe, sier skadeforebygger Therese Nielsen til Dinside.no.

Fremtinds kunder kan, i likhet med hos flere andre selskap, melde inn skader digitalt, noe som er enklere enn ellers, ifølge Nielsen.

Foruten rene reiseskader en det merkbar økning i innboskader hittil i sommer, viser forsikringsselskapets tall. Mobilskader øker jevnt og trutt, og de har registrert over 2000 flere mobilskader i juni og juli i år enn samme måneder i fjor.

For øvrig har Fremtind registrert nesten dobbelt så mange sykkeltyverier blant forsikringskundene de to første sommermånedene i år, sammenlignet med fjoråret, mens det i samme tidsrom ble registrert 130 færre innbrudd.