Inga Holst<br />
<br />
Journalist, DinSide Foto: Karoline Brubæk
Inga Holst

Journalist, DinSide Foto: Karoline BrubækVis mer

Rumpespesial

SKRÅBLIKK: Rumpa til Laetitia Casta på en tusenkronerstube? En måned før bikinisesongen kjøper vi hva som helst.

BARCELONA, SPANIA (DinSide): Avisene og magasinene i Spania har gått fra Israel og 11. mars til rumpespesialer. På avis- og magasinforsidene smeller de opp: Vil du ha en slik? Her er tipsene. Den tilhørende illustrasjonen viser rumpa til en tolv år gammel pike, pent retusjert og forskjønnet i et digitalt bildeprogram, og iført bikinitruser fra en italiensk designer. Min halve appelsin smeller opp en flaske champagne fra Penedès; det er en måned igjen til bikinisesongen og man får forberede seg så best man kan.

I et av dagens magasiner er det intervju med doktor Christian Chams, som etter sigende sprøyter inn en et induviduelt tilpasset lipid - gudene vet hva det er - og som både fyller og glatter ut fra topp til tå.

- Lurer på om det er vondt, tenker jeg. - Eller farlig.

Men artikkelen svarer ikke på spørsmålene. I stedet fører den opp adressen og telefonnummeret til den magiske doktor Chams.

I neste blad er det intervju med den skjønne kosmetikkarvingen Aerin Lauder, Estée Lauders barnebarn. Om hun har noen skjønnhetstriks? Javisst! Hun bruker det merket hun selv markedsfører. Og kan fortelle hvor mange år som er nedlagt i å utvikle produktet som holder henne slank og blendende vakker. Investeringsbanken Goldman Sachs hevdet i fjor overfor Economist at kosmetikkselskapene bruker kun 2- 3 prosent av inntjent salg på produktutvikling og 25 prosent av det samme salget på markedsføring. Lurer på hva unge Lauder ville si til det? Men jeg må nøye meg med champagne og mann, også denne gangen.

Aviser og blader er besatt av rumper. Eller er det opplagstallene de syndige rumpene fører med seg, avishusene har i tankene?

Foto: Tobias Bæck Foto: Tobias Bæck Vis mer


Så kommer vi til reklamen for tusenkronerskremene. Effekten er dokumentert: 98 av prosent av en gruppe på 30 kvinner har prøvd kremen i en måned og synes å merke at huden ble strammere.

- Er ikke det et litt lite utvalg og et nokså subjektivt kriterium? spør jeg meg.

Det eneste svaret jeg får er bildet av nydelig lyssatt kvinnekropp.

Det later til at overfor kvinner, cirka en måned før bikinsesongen, gjelder ikke de samme kravene til kilder og dokumentasjon, som i annen journalistikk. Lurer på om de samme bladene vil trekke en endelig konklusjon omkring Midtøsten-konflikten etter et intervju med et Hamas-medlem?

Men på solskinnsbalkongen er det andre politiske spørsmål som gjelder.

- Mmmm, har ikke rumpa di blitt litt større i det siste, spør min bedre halvdel, og heller opp mer champagne.

- Nei, kjære, sier jeg. Den holder fortsatt koken, men kommer det mer champagne nå så må jeg, som du, opp en størrelse i bukser.

Jeg lener meg tilbake og tenker:

- Endelig er det noen som vet å sette pris på en ordentlig hekk, og han har aldri lest en rumpespesial.

  • Kosmetikkprodusentene lurer damene

    På skrå ut i verden:
    Storbystrategi
    Gid jeg var homo
    Du skal ikke sove bort natta
    Amor, utroskap og mat
    Nordmenn - verdens minst høflige folk?
    Rettferdig byttehandel
    Mordere, pederaster og lommetjuver
    Du får som fortjent
    Kunsten å nedlegge damer
    Farlig fet middelhavsmat
    Byen der jakkene gråter
    Caviar, baby