Afton, Oklahoma: Et slitt stykke av den originale veien, 3 meter i bredde.<br />
<i>Bilde: Route 66 Federation</i>
Afton, Oklahoma: Et slitt stykke av den originale veien, 3 meter i bredde.
Bilde: Route 66 Federation Vis mer

Route 66 tilbake på kartet

Den er svært besunget, bereist og omskrevet. Men siden 70-tallet har det knapt vært mulig å oppleve Route 66. Nå skal den aldrende legenden pusses opp!

Du skal lete lenge for å finne landemerker så overlesset med amerikansk mytologi og kultur som Route 66. Men den svært så tradisjonsrike ferdselsåren er ikke lenger hva den var. De som søker sine ’kicks’ i dag vil finne at den gamle øst-vest kanalen har så godt som forsvunnet fra kartet.

Veien til røttene

Nå har den amerikanske kongressen altså bestemt seg for å restaurere det som er igjen av den transkontinentale motorveien. Over en tiårs periode skal opp mot 100 millioner US dollar bevilges, og håpet er at 85 prosent av den originale kjøreruten vil kunne bli farbar igjen.

- Route 66 er mer enn en vei, det er en vei til våre røtter, sier David Knutson direktør for organisasjonen Route 66 Federation. Fra å være et døgnåpent karneval på tvers av landet, har veien blitt en eneste lang spøkelsesby.

Håpet er nå at Route 66 skal trekke turister og få kjørende bort fra de store motorveiene.

- Kommer turistene, så kommer pengene. Øker trafikken vil det igjen bli mulig å livnære seg av veien, og Route 66 vil våkne til liv igjen, forklarer Knutson.

Består: Phillips 66 Gas Station i McClean, Texas. Bilde: Route 66 Federation Vis mer

Og støtten kommer da ikke bare fra Kongressen. Byen Springfield, i staten Illinois, lengter så sterkt etter de gamle tider, at myndighetene her har bestemt seg for bruke 230.000 US dollar for å gjenåpne veien. Det betyr imidlertid at kjøpesenteret som i sin tid ble bygget Route 66 må rives. Ikke verst til å være USA!

Route 66, kort og godt

Route 66 ble i 1926 den første veien som krysset USA fra øst til vest. Med utgangspunkt i Chicago ved Lake Michigan løp veien sine 3.800 kilometer gjennom stater som Missouri, Oklahoma, Texas og New Mexico, før den endte opp i Los Angeles og stillehavskysten. Under depresjonen på 30-tallet ble Route 66 et symbol for veien til et bedre liv og på 60-tallet regjerte beatnikene med sine rastløse drømmer. Fra 1956 begynte det å gå nedover. Store motorveier ble bygget og tok over trafikk samt midler til vedlikehold. Innen 1970 var Route 66 så godt som borte fra veikartet.