Rottereir på Kypros

De hadde rotter på rommet, og fikk ikke den hjelpen de burde fått.

En uke på Kypros skal helst ikke være som dette. Leiligheter infisert av rotter, og nye rom som ikke er rengjorte og med kjøleskap som ikke virker.

Spiste av maten

Rotter på rommet er klagegrunn.
ILLUSTRASJONSFOTO
Rotter på rommet er klagegrunn.
ILLUSTRASJONSFOTO Vis mer

De skulle bo på feriestedet Fig Tree Bay på Kypros, men ble så plaget av rotter i leilighetene, at de ba om nye bosteder. Rottene spiste av maten, bråkte om natten og la fra seg etterlatenskaper på kjøkkenbenken.

- Det var uutholdelig, skriver klagerne.

Star Tour ble kontaktet etter tre dager, og klagerne fikk da beskjed om at de fikk ny leilighet og et rom i byen Larnaca. Etter flere henvendelser fikk de endelig bytte bosted, men da til to hotellrom, ikke leiligheter slik de hadde i Fig Tree Bay.

Klagerne skriver at det nye hotellet var omringet av trafikk, og at det var 25 minutters gange til stranden. Ett av rommene hadde ikke kjøleskap, og i det andre rommet fungerte ikke kjøleskapet. Klagerne mistet derfor mat til flere hundre kroner. Klagerne er ikke fornøyde, men på selskapets kontor treffer de representanter som ikke er informert om de tidligere problemene. De får endelig tilbud om nytt bosted i Fig Tree Bay, men med to dager igjen av ferien, avslår de dette og blir boende i Larnaca. De får en gratis tur til Kypros' hovedstad Nicosia som plaster på såret, men krever også prisavslag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapet beklager

Star Tour sier at de aldri kan gardere seg helt mot at rotter finner veien inn i hotellanleggene, men beklager at klagerne ble sjenert av rotter og har full forståelse for den ubehagelige sitasjonen. De beklager også at rommene var møkkete, og at de ikke var av den standard eller beliggenhet som klageren forventet. Selskapet sier seg lei for at klagerne ikke fikk den servicen som skulle forventes i forbindelse med problemene, og refunderer 35 prosent av reisens pris.

Nemnda bekrefter i sin behandling at rotteplagen er å se på som en mangel ved reisen. De legger også til grunn at den alternative innkvarteringen klagerne ble tilbudt ikke var tilfredsstillende. Forholdene gir grunnlag for prisavslag etter den tredje dagen av reisen da klagerne gjorde Star Tour oppmerksom på problemene. Likevel mener nemnda at det prisavslaget klagerne har fått fra selskapet er tilstrekkelig, og de får ikke ytterligere prisavslag eller erstatning.

Hvilke mangler gir rett til prisavslag og erstatning?

DinSide Reise plukker hver uke frem ferske domsavsigelser fra Reklamasjonsnemnda.

I disse sakene har misfornøyde turister fått medhold og prisavslag/erstatning:

Blant saker hvor de reisende ikke har fått medhold, er det mange som virker uforståelige for den som ikke kjenner reglene. Men det er også mange avslag som ikke kommer som noen bombe ...

Ut på tur?

Frister et aldri så lite avbrekk i hverdagen? I restplassoversikten finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille charterreiser, får du oversikten her.

Lurer du på om flyet er i rute? Det kan du finne det ut på vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.