Rist løs på reisen!

Reisen kan bli ødelagt om du sitter for mye stille på turen. Her er rådene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stillesittende reiser i bil, buss eller fly gir ikke nevneverdig helsegevinst - tvert i mot. Her er tipsene som forhåpentligvis holder blodproppen på avstand.

Det er ikke kun lange flyreiser som øker risikoen for blodpropp, også stillesittende reiser med lite bevegelsesfrihet i bil eller buss kan øke risikoen for helsekomplikasjoner, ifølge den tyske bilinteresse-organisasjonen ADAC.

Advarer mot blodpropp: WHO ber flyreisende bevege på seg

Her er ADACs forebyggende råd:

Hopp fra blodpropprisikoen. Foto: Daniel Andres Forero
Hopp fra blodpropprisikoen. Foto: Daniel Andres Forero Vis mer


  • Drikk MYE - cirka 0,5 liter vann per time.

  • Ikke drikk kaffe, svart te eller alkohol under reisen. Hold deg unna alkohol også kvelden før du skal reise.

  • Ikke ta beroligende medisiner som kan innskrenke bevegeligheten.

  • Ikke sitt med beina i kors. Ikke bøy knærne for mye, og hold fotbrønnen fri for bagasje slik at du har et visst bevegelsesrom der.

  • Kle deg i løse og ledige bomullsklær. Bruk gjerne spesielle støttestrømper eller reisestrømper, og ta de flate, praktiske skoene i stedet for de stiligere høyhælte.

  • Gjør følgende øvelser hver andre time: løp på stedet i tre minutter, fjær lett og rull på føttene fra hæl til tå, gjør knebøyninger, tøy, bøy og strekk.
  • Flere tips: Vekk med vonde føtter

    Røykere, overvektige, kvinner, p-pille brukere, gravide, nyopererte og de med åreknuter har økt risiko for blodpropp på reisen.

    Reisefeber? Her er de fæleste feriesykdommene