Rettsløse flypassasjerer

Det er grenseløst irriterende å bli utsatt for flyforsinkelser. Men når været setter flyplassen i sjakk, har du lite du skulle ha sagt som flypassasjer.

Reglene er klare: Hvis årsaken til forsinkelsen ligger utenfor flyselskapets kontroll, har du faktisk ikke krav på noe som helst. Utenforliggende årsaker, som det korrekt skal hete, inkluderer streik, kø i luftrommet, forhold ved flyplassen og værforhold.

De siste dagene har det kalde været skapt iståke på Oslo Lufthavn. Dette har sørget for at flere tusen passasjerer har blitt henvist til ventehallene. Både SAS og Braathens har kansellert avganger daglig. Problemene ventes å fortsette ut hele uka.

Service for transittpassasjerer

Det har vært lange køer på Gardermoen denne uka. Vis mer

- Vi gjør det vi kan for å få passasjerene av gårde, sier informasjonskonsulent i SAS, Trine Løvberg. Det SAS kan gjøre, er å booke deg om til neste ledige avgang eller overflytte deg til andre flyselskap. Ifølge selskapet har de aller fleste kommet seg av gårde innen rimelig tid.

- Vi har klart oss veldig bra. Bakkemannskapet har gjort en fantastisk innsats, og vi klarer nå å få de aller fleste flyene av gårde til ordinær tid, forteller informasjonssjef i Braathens, Frode Geitvik.

Skulle forsinkelsen bli langvarig, har du som reisende imidlertid ikke krav på verken mat, forfriskninger eller hotell. Passasjerer i transitt, hvilket vil si at de som skal bytte fly på reiseruten, kan imidlertid regne med mer service. Hvis forsinkelsen strekker seg over to timer, skal det serveres mat. Og hvis det er påkrevet, blir det ordnet med hotellovernatting. Flyselskapene vil også ta på seg ansvaret for å organisere ombooking av den videre reiseruten.

Når flyselskapet har skylden

Når flyselskapet ikke kan skylde på utenforliggende årsaker, kan du kreve erstatning. Du skal serveres mat og forfriskninger, og hvis forsinkelsen blir langvarig kan du også kreve å få overnatte på hotell. Kan du vise til at reisen er bortkastet ved en lengre forsinkelse, har du krav på å få refundert utlegget for billetten.

I blant er det ikke så enkelt å forstå hvem som har ansvaret for forsinkelsen. Jurist i Forbrukerrådet, Jørgen Svartebekk, anbefaler passasjerer å ta kontakt med flyselskapet og stille krav.

- Forhør deg med flyselskapet og spør etter den spesifikke årsaken til forsinkelsen. Virker det uklart kan du eventuelt forsøke å ta kontakt med flyplassen.

Ny klagenemnd for flypassasjerer

Sist vinter skrev vi at flypassasjerene er å regne som rettsløse ved flyforsinkelser. Det har irritert mange at klager kun kan rettes tilbake til det gjeldende flyselskapet. Nå skal det opprettes en egen klagenemnd for flypassasjerer. I likhet med Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser, kan du overklage vedtak fra det aktuelle flyselskapet. Det vil bli gratis å klage, og alle klager vil bli behandlet likt - uansett billettype og eventuelle medlemskap i lojalitetsprogram. Det ventes at klagenemnda vil bli operativ før sommeren. Flyselskapene selv synes det er positivt at det opprettes en egen klageinstans for passasjerene.

- Det er kjempefint. Dette vil være en fordel for oss når vi er usikre på reglement, og for passasjerene når de ikke er fornøyd med det svaret de har fått av oss, sier informasjonssjef i Braathens, Frode Geitvik.

Billig ferie i siste liten?

Har du noe ferie til overs? I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Flere gode tips for hvordan ferien blir rimelig finner du i Reis Billig skolen. Ta en titt i Din Reiseguide, og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev! Her kan du sjekke om flyet ditt er i rute.