Rekordbillig med lavprisfly

De flyr fra Norge, de tilbyr reiser ut av landet til under 1.000 kroner, og de gir deg romsligere feriepung. Billigrutene ut av Norge har blitt mange, og valgfriheten er stor.

Publisert
Sist oppdatert
[Ugjyldig objekt (NAV)]

For fire år siden betalte vi 3-4.000 kroner for en tur-retur Oslo-området til London. I dag er det ikke vanskelig å finne turer til fem-sekshundre kroner om vi beveger oss til Torp og flyr med Ryanair, eller fra omkring 1.100 med SAS fra Oslo. Sommeren 2000 fant vi billetter til Barcelona for mellom 6. og 7.000 kroner tur-retur, og det var med mellomlanding underveis. I dag kan vi velge direktefly, og slippe med priser fra 6-700 per vei.

Konkurranse som lønner seg – for passasjerene

Finn et billigfly nær deg ...
Finn et billigfly nær deg ... Vis mer


Vi har flere feriedager å rutte med en noen sinne. Heldigvis har også flyruteutvalget blitt langt større enn det som var tilfellet før, samtidig som prisene har gått kraftig ned. Det er imidlertid ikke alle som nyter godt av dette: Skandinavisk luftroms tidligere nesten-monopolist SAS, sliter i motbakke, og endrer både selskapsstruktur og kostnadsstruktur for å overleve. Og grunnen? Lavprisselskapene kniper kunder fra gigantene i stadig større tempo med sine lave flypriser.

Resultatet for flypassasjerene er at reisene blir billigere, og i år settes det ny rekord i antall destinasjoner vi kan nå fra norske flyplasser til priser som ligger under tusenlappen. Her er guiden til billigflyriket.

  • Rutene og prisene


  • Dette er lavprisselskapene som flyr fra Norge


  • Billigselskaper i utlandet


  • Slik finner du billigbillettene

  • Gigantene følger etter

    De tradisjonelle flyselskapene har kommet over det første lavprissjokket, og løper nå etter kundene med lavere priser for å krige med lavkostselskapene. Derfor kan også kunder som handler fra Braathens, SAS og Widerøe glede seg over utenlandske ruter der billettprisen kun har tre siffer.

    I vår oversikt har vi derfor med både tradisjonelle flyselskaper og de typiske lavkostselskapene. Eneste krav for å ta med ruter i denne guiden er at startprisen en vei er lavere enn 1.000 kroner. Mer om selskapene finner du her.

    Nye rutiner

    Før var det vanlig at du måtte handle tur-retur for å sikre deg de laveste prisene. Det økte forutsigbarhet for flyselskapet, men reduserte din valgfrihet betraktelig. Slik er det ikke lenger. De fleste har gått over til å tilby enveisbilletter, noe som gjør at du fritt velger veien videre. Å loffe rundt med fly blir dermed mye enklere enn før, og du kan for eksempel legge opp en flyplasshoppende ferie fra land til land, der du flyr med ulike selskaper alt etter hvem som tilbyr de billigste billettene.

  • Billigselskaper i utlandet
  • Medaljens bakside

    Noen flyplasser ligger langt fra byen du reiser til.
    Noen flyplasser ligger langt fra byen du reiser til. Vis mer


    Men det er ikke alt som glitrer i den nye flyverdenen. Mange av de typiske lavprisrutene har som en av sine kostnadsbegrensende strategier å fly til flyplasser der landingsavgiftene er lavere. Det betyr gjerne at du havner på flyplasser som ligger langt unna den du bestiller billett til. Et av de mest spesielle eksemplene på dette er for eksempel Basiq Airs rute fra Oslo til Amsterdam – der flyet faktisk lander i Rotterdam. Ryanair er også kjent for å velge flyplasser som ligger et stykke fra byen de flyr til. Hahn ligger for eksempel 120 kilometer fra byen Frankfurt. I slike tilfeller må du regne med økte utgifter for å ta deg frem til reisemålet, og det er ikke sikkert de offentlige transportsystemene er like strømlinjeformede som fra byenes hovedflyplasser.

    Dessuten kan man til tider stille spørsmålstegn ved noen av småselskapenes seriøsitet. Tidligere i år så vi for eksempel at Forbrukerombudet advarte mot selskapet jetsSky som har solgt billetter til flygninger som aldri har blitt gjennomført.

  • Slik finner du billigbillettene
  • Mer om

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer