Eksperter mener Oslo har blitt en turistfiasko på grunn av dårlig markedsføring. Bildet av Norges hovedstad som et ettertraktet reisemål for utenlandske turister i rask vekst, er direkte feil, mener eksperter Dagsavisen har snakket med. Det brukes for lite penger på markedsføring, og viktige turistattraksjoner gjemmes bort.

OSLO EN FIASKO?
Synes du Oslo er en fiasko som reisemål? (Avsluttet)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.
Halvannen million turister ventes til Oslo i år, men mange av dem bruker byen bare som stoppested på vei til andre turistmål. Sverige og Danmark bruker mellom fire og fem ganger så mye penger som Oslo på markedsføring.
- I Danmark har man forstått at hovedstaden har et helt spesielt ansvar som innfallsport til hele landet. Danskene er overbevist om at det å satse på god markedsføring av København, gagner hele Danmark, sier turistsjef i VisitOSLO, Tor Sannerud til Dagsavisen.
Reiselivsekspert Per-Erik Winther utredet på oppdrag for Oslo kommune Oslo som turistby.
- Arbeidet gjorde det naturlig å se på hva som skjer blant annet i Sverige og Danmark, som i motsetning til Norge har hatt en målrettet satsing. Det er åpenbart at Oslo ikke er med på den turistfesten mange andre storbyer opplever, sier Winther.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.