Reiseeksperten: Klage på uspesifisert reise?

I disse dager er det mange som har falt for fristelsen til å kaste seg på en av de ekstremt billige restplass-reisene. Vi har tidligere meldt om reiser fra rundt 500-lappen hos turoperatørene som har slitt med å fylle flyene. Når man reiser på en slik billigtur er selvfølgelig ulempen at man ikke vet hvilket hotell man havner på.

Har man de samme mulighetene til å klage på en uspesifisert reise som en spesifisert, spør en av våre lesere.

Operatøren skal informere!

Trangt for uspesifiserte gjester? Vis mer

Du kan klage på en uspesifisert reise, men stiller svakere enn hvis du klager på et spesifisert bosted. Turoperatørene har egne retningslinjer for sine uspesifiserte reiser. Som regel er det slik at turoperatøren har full rett til å plassere dere sammen med et annet par hvis du ikke har betalt for å få rommet for bruk alene. Flere av operatørene opererer med en type uspesifisert hvor du kan risikere å måtte dele sammen med det annet par. Dette er alltid den billigste varianten. Hvis du legger til noen hundrelapper, får du som regel garanti for at dere får rommet for bruk alene. Det viktige punktet i denne sammenhengen er at turoperatøren har gjort deg oppmerksom på at du har kjøpt en type uspesifisert som gjør at du kan risikere å dele sammen med andre. Unnlot operatøren å gjøre deg oppmerksom på dette, har du rett til å klage!

Færre rettigheter

Reiser du uspesifisert kan du altså ikke regne med å få samme tilbud som andre reisende. Det kan være at du ikke får mat med i prisen, du kan risikere at rommet ikke har renhold og heller ikke har WC/dusj, og du kan oppleve å måtte bo sammen med ukjente og kanskje flytte under oppholdet.

Eksempel: Vings regler for uspesifisert reise

Ved kjøp av uspesifiserte reiser gjelder følgende bestemmelser:
a) Ved reiser til en flydestinasjon med flere feriesteder, kan innkvarteringen skje på hvilken som helst av disse stedene (med mindre annet er bekreftet skriftlig).
b) Bostedet bekreftes ikke før avreise. Vingverten på reisemålet forteller hvor den reisende skal bo.
c) Det benyttes også hotell, pensjonat og leiligheter som ikke inngår i Vings ordinære program.
d) Ingen måltider er inkludert, selv om man blir plassert på et av Vings bosteder som er programført med måltider.
e) For uspesifiserte reiser, som ikke er programført, inngår vanligvis ikke mat om bord på flyet i reisens pris. Dette kan bestilles mot et tillegg i prisen.
f) Flytting under oppholdet kan forekomme.
g) Innkvartering kan også skje på bosteder der rengjøring ikke inngår i prisen.
h) Dersom det finnes ledig kapasitet, noe som aldri kan garanteres, og man ønsker å bytte til et annet bosted, betales prisdifferansen og eventuelt avbestillingsavgift på stedet.
Uspesifisert innkvartering kan være av meget enkel standard (1-2 vinger) i Vings klassifiseringssystem. Reisende fra flere reisefølger kan bli plassert sammen ved kjøp av enkleste kategori. Da kan heller ikke privat dusj/WC garanteres. Rommene/leilighetene er vanligvis beregnet for 2 personer. Dersom man stiller spesielle krav til komfort/beliggenhet, anbefaler vi spesifisert innkvartering. Vi anbefaler også reisende med barn å velge dette.

De andre selskapene har lignende regler. Vårt tips er at du sjekker disse nøye før du bestiller reisen, for å unngå overraskelser du ikke har rett på å få endret!

Dine spørsmål!

Er det noe du lurer på i forkant av reisen? Det er ikke alltid lett å få oversiktlige svar i brosjyrer og reiseguider. Reiseeksperten lar deg stille de gode og de dumme spørsmålene og håper å hjelpe deg på vei. Spørsmålene dine sender du per e-post ved å klikke her.