Raske, enorme og luksuriøse

Nye fly byr på spennende linjer, høy fart, enorm rekkevidde og fristende innvendig design.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Verden har akkurat vinket farvel til Concorde, verdens raskeste passasjerfly. De fremste flyprodusentene i verden, Boeing og Airbus har sine visjoner og spreke modeller på tegnebrettet, men ingen går med en ny supersonisk jet i magen. Noen av nyhetene er imidlertid nær å komme i drift eller produksjon. Her er hva du kan forvente deg i fremtidens luftrom, og noen av de siste nyvinningene fra gigantprodusentene.

  • Få med deg bildene av de nye flymodellene.

  • Dreamliner

    Boeings Dreamliner illustrert av selskapet selv. Foto: Boeing
    Boeings Dreamliner illustrert av selskapet selv. Foto: Boeing Vis mer


    Raffinert neseform og nye vingetupper og halestruktur er noen av de mest synlige nyvinningene ved Boeing 7E7, flyet som også har kallenavnet "Dreamliner". Disse nye linjene er også med på å redusere drivstofforbruket. Flyet skal bruke inntil 20 prosent mindre drivstoff enn andre modeller i samme størrelse. Flyet blir konstruert for å frakte mellom 200 og 300 passasjerer på langruter.

    Dreamliner er 57 meter over vingene og 56 meter langt, regulær fart er på Mach 0,85. Flyet kan frakte maksimalt 185.400 kilo ved takeoff. Rekkevidden er beregnet til 12.200 kilometer. Det tilsvarer for eksempel at man kan nå Darwin i Australia fra London, eller fly direkte mellom Singapore og Los Angeles. Andre fly med samme passasjertall når vanligvis ikke så langt.

    Boeing 7E7 forventes å bli satt i drift i 2008, men testflygning vil gjøres fra 2007. Detaljer fra interiøret er ikke klart per i dag, men selskapet viser i tegninger ett av flere konsept som vurderes.

    777-serien

    Enorme dimensjoner. Dette viser hjulene etter testing av nødbremsing av Boeing 777-300ER.
    Enorme dimensjoner. Dette viser hjulene etter testing av nødbremsing av Boeing 777-300ER. Vis mer


    Boeing 777-300ER er siste modell i 777-serien, utviklet fra 777-300. Denne modellen har fått lengre rekkevidde med 2,407 kilometer, til 13.427 kilometer. Flyet er drevet av verdens sterkeste kommersielle jetmotorer (GE90-115B). Flyet ble første gang vist frem i ferdig tilstand i november i fjor, og er regnet som verdens lengste kommersielle fly.

    777-serien brukes av flere selskaper. Blant andre Alitalia. Singapore Airlines er verdens nest største bruker av 777-modellen De har 50 stykk i rute, og har brukt serien siden 1995.

    Boeings langtrekkende 777-200 LR vil settes i produksjon om et år, og de første flyene skal ut av fabrikken i februar 2005. Etter dette er det klart for seks måneder med testing. Dette flyet er ti meter kortere enn 300 ER, men har likevel en rekkevidde som for eksempel tillater direkte flygning mellom London og Los Angeles. 300 ER-modellen når noe lenger, for eksempel flygning direkte mellom London og Buenos Aires.


    Skroll ned for mer.

    Med A380 foreslår Airbus spennende løsninger innvendig. Foto: Airbus
    Med A380 foreslår Airbus spennende løsninger innvendig. Foto: Airbus Vis mer


    Skrinlagt cruiser

    Boeing hadde også planer om et superraskt gigantfly ved navn Sonic Cruiser. Planene gikk blant annet ut på at farten skulle økes med 15 til 20 prosent fra dagens. Prosjektet ble imidlertid skrinlagt fra desember 2002, på grunn av effektene 11. september-terroren hadde på den globale flytrafikken. Boeing sier de i stedet bruker teknologien til å redusere drivstofforbruket på nye modeller.

    Airbus gigantfly

    A380 er modellnavnet på Airbus nye flaggskip. Dette er størst i klassen, med to etasjer og fire fulle langsgående midtganger. Hele 555 passasjerer kan det bli plass til her. Med en rekkevidde på 14.800 kilometer slår modellen slå Boeings 777-300ER med 1.373 kilometer. Det skal bruke inntil 13 prosent mindre drivstoff enn sine nærmeste gigantkonkurrenter. A380 ble lansert i desember 2.000, og skal settes i drift fra 2006. Testflygning vil skje fra første kvartal 2005. Korean Air er et av selskapene som har valgt å satse på denne modellen, og de vil bruke den i høytrafikkruter mellom Seoul og USAs vestkyst.

    A340-500 - det flyet i verden med lengst rekkevidde.
    A340-500 - det flyet i verden med lengst rekkevidde. Vis mer


    Verdens lengste flytur får du med A340-500

    A380s rekkevidde er ingenting sammenlignet med Airbus langflyger A340-500. Dette flyet skal fly lengst i verden, 16.000 kilometer er rekkevidden. Flyet gjennomførte sin jomfrutur i februar i fjor, og blant selskapene som har bestilt dette flyet er Iberia, Thai Airways og Air Canada.

  • Mer om Airbus A340-500
  • Få med deg bildene av de nye flymodellene.

  • Concorde

    DinSide har skrevet mye om Concorde i det siste. Få med deg sakene her:

  • Vi har prøvd superluksusen – bli med på en tur med Concorde

  • Verdens beste service

  • Concorde flyr inn i historien!
  • Verktøy for reiselyst


    Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted. Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv. Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.