Slik skulle det ha vært - slik ble det ikke.
Slik skulle det ha vært - slik ble det ikke.Vis mer

Problemer ved bassengkanten

Solstolene var opptatte, og parasollene ville ikke holde seg oppe. Misfornøyd turist vil ha erstatning.

DinSide Reise plukker hver uke frem saker fra Reklamasjonsnemnda for selskapsreisers klagebunke. Hvert år behandler Reklamasjonsnemnda rundt 300 klagesaker. Dårlig standard på hoteller er en gjenganger, men også tapt bagasje, forsinkelser og støy er saker som blir behandlet i nemnda. Erstatning ytes i form av prisavsalg.

Håndkle på stolen

Charterpassasjeren reiser med Ving til Alanya i Tyrkia. Ifølge passasjeren var bassengområdet i dårlig stand: Det var brist i hellene rundt bassenget, parasollene var så dårlige at de ikke ville holde seg oppslått og det var ikke nok solsenger til alle. Klageren er også misfornøyd med at de andre gjestene reserverte solstoler tidlig om morgenen ved å legge et håndkle på dem. Da han forsøkte samme reservasjonsvri ble håndkleet fjernet av hotellets ansatte. Nå krever den misfornøyde Tyrkia-fareren refundert 20 prosent av reisens pris.

Charterselskapet ikke enig

- Dessverre er det slik at solsenger er et problem på de fleste hoteller. Det kommer av at det aldri er en solseng per gjest på hotellene da man regner med at ikke alle benytter solsengene samtidig. Dessverre er det mange som markerer senger med håndklær for så å forlate området. På mange hoteller har Ving forsøkt å gjøre noe med dette ved å fjerne håndklær, til glede for noen og til forargelse for noen, skriver Ving til sitt forsvar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ving sier også at bassengområdet fremstår slik det er presentert i deres katalog og at det er kjøpt inn mange ekstra solsenger. Selskapet vil ikke etterkomme klagerens krav.

Hva sier nemnda?

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser kan ikke se at klageren har fått en mangelfull reise som følge av problemene med solstolene og parasollene, og vil ikke anbefale noen form for erstatning. I sin redegjørelse for avslaget skriver nemnda at det ikke foreligger opplysninger som beviser at bassengområdet var i dårlig forfatning. De har også lagt til grunn at bassengutstyret jevnlig blir skiftet ut.

Misfornøyd?

DinSide Reise har tidligere tatt opp charterturisters rettigheter når det oppstår problemer på pakkereisen:

  • Her er et utvalg fra Reklamasjonsnemnda for selskapsreisers saksbunke.

  • Bagasjen er forsvunnet – hva gjør du og hva har du krav på?

  • Reisen ble ikke slik den stod beskrevet i den flotte feriekatalogen. Vi forteller deg hvordan du klager.
  • Ut på tur?

    Frister et aldri så lite avbrekk i hverdagen? I restplassoversikten finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille charterreiser, får du oversikten her.

    Lurer du på om flyet er i rute? Det kan du finne det ut på vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.