Det er ofte ikke enkelt å reise med rullestol. Sørg for å bestille tilpasset bosted.
Det er ofte ikke enkelt å reise med rullestol. Sørg for å bestille tilpasset bosted.Vis mer

Problemer for rullestolbruker på tur

Hva skal egentlig til for å få en handikap-leilighet i Syden? Vi ser på saker fra Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser sin klagebunke.

Ett år før turen skulle gå, bestiller den norske kvinnen sydentur for seg og sin datter som er rammet av celebral parece. Det var på bestillingstidspunktet ingen leiligheter tilpasset handikappede, men de fikk en leilighet på bakkeplan. Vel fremme viser det seg at det er vanskelig å komme seg frem til leiligheten: Den lå langt unna resepsjonen og de måtte ned en trapp uten gelender. Leiligheten hadde heller ingen handikapfasiliteter.

Vil ha erstatning

Kvinnen mener hun allerede ved ankomst til Playa Flamingo på Lanzarote burde fått tildelt en annen type leilighet. Turoperatøren, Star Tour, er derimot ikke av samme oppfatning. Selskapet mener at de opplyste kvinnen allerede ved bestillingstidspunktet om at det fantes både trapper og nivåforskjeller på hotellet. Star Tour mener også at kvinnen aksepterte leiligheten under de forutsetningene som var oppgitt i feriekatalogen deres. De vil ikke komme kvinnen i møte.

Den misfornøyde kvinnens sak havner derfor i Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser som hvert år behandler cirka 300 klager fra charterturister. Reklamasjonsnemnda har tatt utgangspunkt i pakkereiseloven § 6-1: En pakkereise er mangelfull når den avviker fra det som er avtalt. De skriver i sin behandling at klageren var inneforstått med forholdene på Playa Flamingo på Lanzarote, og at leiligheten følgelig var i overensstemmelse med det som var avtalt da reisen ble betalt. Reklamasjonsnemnda vil derfor ikke anbefale at kvinnen får kompensasjon.

Vil ha erstatning

DinSide Reise skriver ukentlig om aktuell reisejuss.

Her finner du eksempler på saker der misfornøyde turister har fått medhold og prisavslag/erstatning:

Disse sakene er eksempler på at de reisende ikke har fått medhold: Gir reklamasjonsnemnda deg medhold i at reisen du kjøpte ikke holdt mål, kan du få kompensasjon i form av prisavslag. I enkelte tilfeller kan du også få erstatning.

  • Slik klager du
    - fra klage til behandling i Reklamasjonsnemnda
  • Ut på tur?

    Frister et aldri så lite avbrekk i hverdagen? I restplassoversikten finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille charterreiser, får du oversikten her.

    Lurer du på om flyet er i rute? Det kan du finne det ut på vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.