Hvor mye støy skal til før du får erstatning for turoperatøren?<br />
ILLUSTRASJONSFOTO<br />
Hvor mye støy skal til før du får erstatning for turoperatøren?
ILLUSTRASJONSFOTO
Vis mer

Pressluftbor ødela ferien

Mange vil til Syden, og for å få plass til alle må det nye hoteller til. Men nybyggingen gir feriegjestene hodepine.

I januar reiser en norsk kvinne til Puerto Rico på Gran Canaria. To dager før avreise kommer et brev fra charteroperatøren Saga Solreiser hvor det informeres om at det er nybygging av hoteller i dette området, og at dette ”kan være sjenerende” for alle i dette området. Kvinnen kontakter reisebyrået som solgte reisen, og her får hun opplyst om at hotellet hvor hun skal bo på er utenfor støysonen.

Påstand mot påstand

Vel fremme i Puerto Rico opplever turisten at nybyggingen fører langt mer støy med seg enn hva hun mener charteroperatør og selger har opplyst om:

- Støyen var så intens at leiligheten ikke kunne brukes mens arbeidene pågikk. Oppholdet ble ødelagt, sier klageren.

Hun krever derfor refundert hele reisens pris og tilslutningsbilletten til avreisestedet.

Turoperatør Saga Solreiser er ikke enige: De hevder at den misfornøyde kvinnen allerede under salget ble opplyst om muligheter for støy, og at dette også står oppført på reisedokumentene. Grunnen til at formuleringen ”kan være sjenerende” er brukt er at enkelte av leilighetene ligger gunstigere til i forhold til støykilden. De imøtekommer ikke kundens krav om tilbakebetaling av reiseutgiftene.

Reklamasjonsnemnda delt

Pakkreiseloven § 6 påpeker at en reise skal være slik den fremstod ved salg og utskrivelse av reisedokumenter, og denne loven er lagt til grunn ved Reklamasjonsnemndas behandling. Nemnda forutsetter følgelig at det allerede ved salget ble opplyst om støy på Gran Canaria. De sier også at det ikke foreligger opplysninger om at det ved salget ikke ble opplyst om støyproblemer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men nemnda deler seg i synet på hvorvidt støyen var tålelig eller ikke. Et mindretall mener at grensen for hva en kan forvente av støyplager på reisemålet er overskredet. Flertallet mener, til tross for at klageren sier at ferien ble spolert, at støyen ikke var verre enn det en må regne med. Det varter derfor ingen erstatning eller refusjon for den uheldige Gran Canaria-turisten.

Mer om reisejuss

DinSide Reise skriver jevnlig om aktuell reisejuss. Hver uke plukker vi frem saker som har passert Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser. Nemnda består av representanter fra reisenæringen, Forbrukerombudet, Forbrukerfrådet og en dommer med juridisk ekspertise. Hvert år behandles vel 300 saker.

I disse sakene har Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser gitt misfornøyde turister medhold:

Reklamasjonsnemnda går hvert år gjennom vel 300 saker, men ikke alle klager er like velfunderte:

Ut på tur?

Frister et aldri så lite avbrekk i hverdagen? I restplassoversikten finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille charterreiser, får du oversikten her.

Lurer du på om flyet er i rute? Det kan du finne det ut på vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.