Bilferie utenfor EU og EØS

Pass på når du kjører i disse landene

Forsikringsselskapene advarer deg mot å legge kjøreturen med egen bil til noen land. Det kan være lurere med leiebil.

BILFERIE TIL MOSKVA: Ved bilskade i Russland dekker så å si alle selskaper kun skader i den europeiske delen, altså frem til Ural-fjellene, opplyser Fremtind. Det kan være lurt å sjekke hvilke land forsikringen din dekker, spesielt hvis du skal kjøre utenfor EU og EØS med egen bil. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.
BILFERIE TIL MOSKVA: Ved bilskade i Russland dekker så å si alle selskaper kun skader i den europeiske delen, altså frem til Ural-fjellene, opplyser Fremtind. Det kan være lurt å sjekke hvilke land forsikringen din dekker, spesielt hvis du skal kjøre utenfor EU og EØS med egen bil. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix. Vis mer

I «sommerrapporten» fra forsikringsselskapene kunne du, blant annet, lese om leiebiltrøbbel og skader på egen bil i utlandet.

Forsikringsselskapet If melder om 1200 skadesaker fra nordmenn på bilferie utenlands, og de vanligste årsakene til veihjelp utenfor landegrensene er motortrøbbel, varsellamper som begynner å lyse eller blinke på dashbordet, punkteringer, eneulykker og kollisjoner.

- De siste to til tre ukene har nordmenn på bilferie hatt behov for redningsbil i Italia, Russland, Kroatia, Latvia, Spania, Østerrike og Polen, for å nevne noen land, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If til Dinside.no.

Forsikringen gjelder ikke over alt

Veihjelp er en del av den ordinære kaskoforsikringen hos forsikringsselskapene i Norge og resten av Europa, men bilforsikringen din gjelder i hovedsak ikke når du kjører utenfor EU og EØS med egen bil, ifølge If.

Fremtind, DNBs og Sparebank 1s forsikringsselskap, erfarer at de mest populære europeiske landene utenfor EU/EØS for bilferierende nordmenn, er Sveits, Bosnia, Montenegro, Serbia, Albania, Kosovo, Nord-Makedonia og Tyrkia. De har også hatt kunder med skade i Russland, hovedsakelig grensetrafikk mellom Kirkenes og Murmansk, samt enkelte skader i Tsjetsjenia.

Det finnes, derimot, noen unntak, men du sjekke er om det aktuelle landet er dekket av forsikringen din før du kjører avgårde. Skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind sier følgende til Dinside.no:

  • Noen norske forsikringsselskaper, deriblant oss, dekker generelt ikke skader i Kosovo, siden vi har dårlige erfaringer med forsikringsselskapene der og annet.
  • Ved skade i Russland dekker så å si alle selskaper kun skader i den europeiske delen, altså frem til Ural-fjellene.
  • De fleste forsikringsselskap dekker skade i Tyrkia, også i den asiatiske delen, og mange dekker også skade i Israel. Det er, derimot, meget sjelden at en norsk bil kjører helt dit.

Informasjonsdirektør Jon Berge i If legger til at de tidligere hadde avtale med Kosovo og Marokko, men slik er det ikke lenger. Dette betyr at du må tegne egen forsikring ved grensa til disse landene, men her kjenner han ikke detaljene.

- Generelt er det trøblete å håndtere skadesaker i overnevnte land, og derfor vil jeg anbefale folk å tenke seg godt om før de kjører bilen inn i landet, sier Berge til Dinside.no.

Bilforsikringen til If dekker for øvrig Russland, Serbia, Bosnia, Montenegro, Albania og Tyrkia, og deres beste forsikring dekker også leiebil for hele perioden du eventuelt er uten bil i disse landene.

Du kan ende opp med regninga

Forsikringsselskapet Tryg har tidligere fått saker på bordet fra folk som er påkjørt i utlandet, for eksempel i Russland, hvor russiske forsikringsselskap ikke erkjenner erstatningskrav, til tross for videobevis, ifølge kommunikasjonsrådgiver Thorbjørn Brandeggen.

Trygs erfaring er at du i enkelte østeuropeiske land som står utenfor EU og EØS kan risikere at motpartens forsikringsselskap ikke erkjenner ansvar. I slike saker er det uforholdsmessig dyrt for forsikringsselskapet å bringe saken inn for retten i for eksempel Russland, så hvis kunden ikke har kaskoforsikring, må vedkommende ta regninga selv.

Pass deg for leiebil-feller

Hvis du skal kjøre i land utenfor EU og EØS, kan det være en bedre idé å leie bil fra et kjent leieselskap, såfremt du har forsikringen i orden før du svinger ut på veien, ifølge Berge.

- Det beste er om nordmenn booker leiebil allerede i Norge gjennom de store kjedene som Avis/Budget og Hertz/Europcar, sier Nielsen i Fremtind.

En typisk risiko ved bruk av utenlandsk leiebil er at du kan få krav om dekning av skader som du ikke har oppdaget ved overtakelse, eller at det kan bli overraskende høye egenandeler. Bilførere i mange land er i tillegg ikke automatisk dekket av ansvars- og personskadeforsikringen, kun passasjerene, eksempelvis i Danmark. Her må du altså tegne separat forsikring for bilfører, legger Nielsen til.

Husk grønt kort

Grønt kort er et bevis med varighet på tre måneder som viser at du har ansvarsforsikring på bilen din. Du får tilsendt Grønt kort kostnadsfritt ved å henvende deg til forsikringsselskapet ditt før du reiser ut på bilferie.

Har du norsk bilforsikring, er ansvarsforsikringen gyldig i EØS og Sveits. I øvrige deler av Europa, og i Israel og Tyrkia, gjelder forsikringen på reiser av tre måneders varighet. Forsikringen være betalt for hele perioden Grønt kort skal gjelde for, påpekte If overfor Dinside i juni.

En rekke land utenfor EØS er også med i Grønt kort-samarbeidet, men disse landene krever fremvisning av kortet for å tillate grensepassering. Straffen for ikke å ha med et grønt kort, er at du må kjøpe en «grenseforsikring» for det landet man kjører inn i, forsikringer som ofte er ganske kostbare.

Trafikkforsikringsforeningen har en nyttig oversikt som viser hvilke land som krever eller ikke kreves Grønt Kort, selv om også de anbefaler å ha med Grønt Kort til land i Sør-Europa til tross for at det ikke er påkrevd. I EØS-området er det ikke kontroll ved grensen, men det kan kreves dokumentasjon ved trafikkuhell.

Husk Helfo-kortet også

Clementz i If kan fortelle at de for noen uker siden måtte frakte hjem en skadd motorsyklist og den kollisjonsskadde motorsykkelen etter en ulykke i et mellomeuropeisk land.

Det er viktig å huske på at selv om du har krav på medisinsk hjelp fra det offentlige helsevesenet innenfor EU og EØS, bør du ta med Helfo-kortet. Norske myndigheter dekker nemlig ikke hjemtransport, men det gjør reiseforsikringen, understreker han.