- Pakkereisene er døde slik vi kjenner dem

Reiseeksperter tror pakkereisene må endre seg kraftig dersom de skal overleve.

VING: Enkelte kunder kan miste alt, andre får refundert hele reisen ved en eventuell konkurs som påvirker norske Ving. Vis mer

Thomas Cook, som eier norske Ving, er konkurs. Dette rammer 9000 norske reisende som er på tur og 85.000 som har bestilt turer de neste 12 månedene. Det er ennå uklart hvordan Ving vil håndtere dette i timene som kommer, men alle fly er satt på bakken og de reisende som er på tur vet ikke hva som skjer.

Men hvordan vil denne konkursen påvirke den tradisjonelle pakkereisebransjen framover?

Markedsanalytikere og reiseeksperter som Dinside har snakket med tror at dette vil ha en innvirkning på hele bransjen på kort sikt.

- Pakkereisene er døde slik vi kjenner dem

Peder Inge Furseth, professor i innovasjon ved Handelshøyskolen BI, sier til Dinside at han tror den tradisjonelle pakkereisens tid er over.

Peder Inge Furseth, professor i innovasjon ved Handelshøyskolen BI.
Peder Inge Furseth, professor i innovasjon ved Handelshøyskolen BI. Vis mer

- Pakkereisene er døde slik vi kjenner dem – tiden har gått fra dem. Flere og flere kunder ønsker ikke å kjøpe ferdigpakkede reiser – de ønsker noe som er autentisk, eller de vil ha aktive opplevelser, og de vil ha fleksibilitet mens de er på reise til å endre den, sier Furseth.

- Selv om reising vil ta seg opp framover, så vil pakkereisene slik vi kjenner dem fra Thomas Cook, ha flydd inn i solnedgangen for de aller fleste forbrukere, sier han videre.

Han sier videre at vi som forbrukere alltid vil reise – og reise mer og bruke mer penger på reise.

- Forskjellen fra tidligere er digitaliseringen, som gir kundene nye muligheter og ny verdi, og som gjør at bedriftene må bli innovative. Digitaliseringen gir forbrukerne muligheter til å raskt å lage det som er ideelt for oss selv, uten å bruke for mye tid, sier Furseth.

BLÅMANDAG: Tom André Gustavsen fra Horten bestilte ferien i mai. Da han møtte opp på Gardermoen i dag trodde han at han skulle på tur. Men da han så på avgangstavlen fikk han seg en kalddusj. Video: Emilie Rydning Vis mer

Dette er en utfordring som ikke bare Thomas Cook møter, men også andre pakkereiseselskaper.

Han trekker fram at det er blitt så enkelt å finne informasjon selv, både om priser og reisemålsinformasjon. Han trekker spesielt fram delingsøkonomien som gjør det enkelt å finne både steder å bo, men også at man innenfor det kan finne tjenester for billeie, sykkelleie og mye annet.

Du kan jo til og med bestille deg guidede turer og andre opplevelse via sosiale delingstjenester.

Sjekk økonomien før du kjøper

Furseth råder folk som tenker på å kjøpe en pakkereise i tiden framover, til å sjekke litt på nettet rundt økonomien i selskapet de vurderer å kjøpe fra. I Thomas Cook sitt tilfelle har det ifølge Furseth vært faresignaler i lang tid.

- Bare i det siste finansielle året har de tapt over 1,5 milliarder britiske pund. Det betyr at selskapet ikke har en god nok forretningsmodell – de sikrer seg ikke god nok inntjening på det de selger, sier Furseth.

Han kommenterer at dette ofte er typisk for et selskap som har levd godt, lenge.

- De «stivner» i sin forretningsmodell, sier han.

- Reisebransjen framover bør være mer fokusert på å selge akkurat det kundene vil ha – pakkereiser er bra for mange, men har preg av at mange må kjøpe reiser som har sider de er mer eller mindre interesserte i. Det er behov for mer innovasjon i bransjen, uttaler Furseth til Dinside.

- Dette er den første svalen

Olga Gjerald, førsteamanuensis ved Norsk hotellhøgskole, sier til Dinside at hun tror dette er starten på slutten for de tradisjonelle charterselskapene.

Olga Gjerald, førsteamanuensis ved Norsk hotellhøgskole.
Olga Gjerald, førsteamanuensis ved Norsk hotellhøgskole. Vis mer

- Det tror jeg definitivt, jeg tror dette er den første svalen. Det er ingen tvil om at det kommer store endringer og at alle er nødt til å endre praksisen, ikke bare pakkereisebyråene, men også vi reisende, sier Gjerald til Dinside.

- Slik som denne reisingen har eksistert, kan den ikke fortsette framover, i lys av klimastreik, lokale protester på destinasjonene og overturisme, sier hun videre.

Hun kommenterer at konkursen egentlig ikke kommer som en overraskelse.

- Det vitner om at denne typen reisepraksis må endres. Og det er ikke bare reisebyråenes ansvar, men også felles ansvar, uttaler hun

- Det må være «goodies» i bagen

Hun mener det store problemet med chartertrafikken som vi kjenner den, er at det har dreid seg om å skaffe til veie billige reiser. Og at denne konkursen er bevis på at dette må endres.

- Vi kan gjerne reise på pakkereise, men når vi reiser må vi legge mer i det; vi må gjøre ting på reisemålet og legge igjen penger slik at det blir noe igjen til de lokale.

- Jeg tror ikke pakkereisen er død, men den må fornyes kraftig, understreker hun, og legger til at vi som reisende må være villig til å betale mer.

- Skal pakkereisen fortsette, må den inneholde goodies i bagen. De må kunne friste med kule ting, og det kan gjerne koste litt. Men jeg tror det skal være mer opplevelsesbaserte pakker, da tror jeg det vil overleve. Men lavprisreisene slik det har vært tror jeg er litt gårsdagens greier, sier Gjerald til Dinside.

KONKURS: Slik reagerer Ving-turistene på Thomas Cook-konkursen. Video: Henriette Eilertsen / Dagbladet TV Vis mer

- Vi glemmer fort

- Det er jo en stor aktør som «kaster inn håndkleet». Det gjør at dette oppleves som ille for mange reisende. Det blir utfordringer med logistikken framover også for aktørene i charterbransjen. Men jeg har tro på at de løser dette, sier Bjørn Ove Grønseth, førstelektor i markedsføring og reiseliv ved Universitetet i Sørøst-Norge.

Bjørn Ove Grønseth, førstelektor i markedsføring og reiseliv ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Bjørn Ove Grønseth, førstelektor i markedsføring og reiseliv ved Universitetet i Sørøst-Norge. Vis mer

Han kommenterer videre at det nok vil bli utfordrende, men at det absolutt er løsbart.

- Utover at det blir kaos noen dager framover med kansellerte avganger, billetter og stopp i operasjonene, vil dette normalisere seg, sier Grønset, og leger til at det vil være praktiske og logistikkmessige utfordringer framover.

Men på tross av at charterselskapene kan oppleve en kortsiktig nedgang, sier førstelektoren at han har tro på at charterbransjen vil overleve.

- Holdningene til charter får seg en liten knekk, men forbrukere og turister glemmer fort. Aktørene er profesjonelle så dette løser de tror jeg. Det går mot sommer og turister vil reise igjen, både med ordinær rutetrafikk og charter. Mulig at vi en periode nå velger å «pakke våre egne» reiser før vi igjen går over på charter.

Charter er tross alt «convenient» for mange, særlig for eldre og uerfarne reisende. Vi ønsker det enkelt og trygt og det er jo et fortrinn som charter har, sier Grønseth til Dinside.