- Pakkereisen er ikke død

Reisebransjen kjenner seg ikke igjen i påstandene om at pakkereisene som vi kjenner dem i dag, er døde.

- PAKKEREISENE ER IKKE DØD: Reisebransjen reagerer på uttalelsene om at pakkereisene slik vi kjenner dem i dag, er døde. De mener pakkereiser i Norge er et etterspurt produkt, og at de hele tiden jobber med å tilpasse seg trendene og ønskene i markedet. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
- PAKKEREISENE ER IKKE DØD: Reisebransjen reagerer på uttalelsene om at pakkereisene slik vi kjenner dem i dag, er døde. De mener pakkereiser i Norge er et etterspurt produkt, og at de hele tiden jobber med å tilpasse seg trendene og ønskene i markedet. Foto: Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Det hersket stor usikkerhet rundt hva som kom til å skje med norske Ving og deres ansatte og kunder søndag og mandag, etter nyheten om at Thomas Cook var konkurs.

Mandag kveld kom imidlertid nyheten om at norske Ving, og deres søsterselskaper i de andre nordiske landene var reddet - og at norske Ving-kunder kunne reise som planlagt allerede i dag.

Markedsanalytikere og reiseeksperter som Dinside snakket med mandag, uttrykte at de trodde konkursen i Thomas Cook ville ha en stor innvirkning på hele pakkereisebransjen.

- Pakkereisene er døde

Peder Inge Furseth, professor i innovasjon ved Handelshøyskolen BI, uttalte til Dinside at han tror den tradisjonelle pakkereisens tid er over.

- Pakkereisene er døde slik vi kjenner dem – tiden har gått fra dem, hevdet Furseth til Dinside.

Han etterlyser mer innovasjon og digitalisering i bransjen, og at reisebransjen må fokusere mer på å selge akkurat det kundene vil ha.

Også Olga Gjerald, førsteamanuensis ved Norsk hotellhøgskole, uttalte til Dinside at hun tror dette er starten på slutten for de tradisjonelle charterselskapene.

- Det er ingen tvil om at det kommer store endringer og at alle er nødt til å endre praksisen, ikke bare pakkereisebyråene, men også vi reisende, sa Gjerald til Dinside.

- Har ikke fulgt med i timen

I en pressemelding fra Ving mandag kveld, skriver selskapet at Vinggruppen i Norden, og det nordiske flyselskapet Thomas Cook Airlines Scandinavia, har vært blant de mest lønnsomme reiseselskapene i Norden i mange år. Dette er også grunnen til at Ving i Norden har mulighet til å fortsette driften på tross av konkursen i moderselskapet Thomas Cook.

Astrid Bergmål, leder for Virke reiseliv, sier til Dinside at hun reagerer på uttalelsen fra Furseth.

- HAR IKKE FULGT MED I TIMEN: Astrid Bergmål, leder for Virke reiseliv, uttaler at Furseth ikke kan ha fulgt med i timen, når han kritiserer charterselskapene for manglende fokus på aktive ferier og fleksibilitet. Foto: Virke
- HAR IKKE FULGT MED I TIMEN: Astrid Bergmål, leder for Virke reiseliv, uttaler at Furseth ikke kan ha fulgt med i timen, når han kritiserer charterselskapene for manglende fokus på aktive ferier og fleksibilitet. Foto: Virke Vis mer

- Det selges om lag 1 million charterreiser i Norge hvert år. Charterferien er svært populær. Det er derfor overraskende at Furseth konkluderer med at folk ikke lengre vil på pakkereise. Dette framstår både spekulativt og kunnskapsløst, uttaler Bergmål.

- Pakkereiser er fremdeles et attraktivt produkt i Norge og norske pakkereisearrangører har lyktes godt med omstilling og digitalisering. De selger sine reiser på nett, er attraktive for kundene og tjener penger, sier hun videre.

Bergmål hevder at både reisebyråene og reisearrangørene i Norge opplever at folk er interesserte i pakketerte reiser.

- Jeg stusser over Furseths uttalelser. Det virker som om han ikke helt har fått med seg utviklingen innen charter. Når han sier at folk heller vil ha aktive ferier og fleksibilitet, viser dette at han ikke har fulgt med i timen. Det er ikke noen motsetning mellom pakkereise og en aktiv ferie, eller fleksibilitet. Det finnes en rekke ulike chartertilbud tilpasset ulike målgrupper, uttaler Bergmål.

- Pakkereisen er ikke død

Nora Aspengren, kommunikasjonssjef i TUI i Norge, som er blant Norges største charterselskap, reagerer også på Furseths uttalelser:

- PAKKEREISEN ER IKKE DØD: Nora Aspengren, kommunikasjonssjef i TUI i Norge, sier de jobber aktivt for å møte trendene i markedet. Foto: TUI
- PAKKEREISEN ER IKKE DØD: Nora Aspengren, kommunikasjonssjef i TUI i Norge, sier de jobber aktivt for å møte trendene i markedet. Foto: TUI Vis mer

- Pakkereisen er ikke død. Vi har tro på turismens positive effekt og alt det vi som en del av verdens største reiselivskonsern kan bidra med, sier Aspengren til Dinside.

Hun understreker også tryggheten ved pakketurer:

- Det å bestille en pakkereise gir deg en beskyttelse som du ikke får ved andre typer reisebestillinger. Eksempelvis er kunder alltid beskyttet av Pakkereiseloven og Reisegarantifondet. Våre kunder blir tatt vare på, uansett. Dette er en sikkerhet som er viktig for mange, sier Aspengren.

Hun kommenterer at TUI hele tiden jobber med å utvikle seg og å følge med på trendene i markedet.

- Norske kunder er mye mer opptatt av autentiske opplevelser enn tidligere, økt fleksibilitet, vi reiser mer enn før og vi har høyere krav til selskapene vi velger å kjøpe reiser hos. Bærekraft er også en stadig viktigere faktor for mange, og dette er trender vi i TUI jobber aktivt for å møte, sier Aspengren.

- Viser at pakkereiser lever i høyeste grad

Beatriz Rivera, presseansvarlig i Apollo Norge, sier til Dinside at de er veldig glade for at det endte godt for Ving.

- PAKKEREISER LEVER I HØYESTE GRAD: Beatriz Rivera, presseansvarlig i Apollo Norge, sier pakkereisene ikke er døde - heller tvert om. Foto: Apollo
- PAKKEREISER LEVER I HØYESTE GRAD: Beatriz Rivera, presseansvarlig i Apollo Norge, sier pakkereisene ikke er døde - heller tvert om. Foto: Apollo Vis mer

- Dette viser jo også at pakkereiser fortsatt lever i høyeste grad, særlig her i Norden, sier Rivera.

- Vi tenker absolutt ikke at pakkereisene er døde – snarere tvert om. Dette er blitt spekulert i i mange år nå, men likevel ser vi at salget holder seg stabilt. Men det er klart at verden er i endring, også når det gjelder reise, og som arrangør jobber vi kontinuerlig med å følge med på dette og tilpasse oss, sier Rivera videre.

Hun sier de er enige i det Peder Inge Furseth sier, om at kunder i større grad ønsker seg noe som er autentisk, aktive opplevelser og fleksibilitet på reise.

- Men det er jo nettopp dette som er Apollos kjerneverdier, og det vi stadig utvikler programmet vårt etter, uttaler hun.

Hun understreker at lokal tilknytning og kunnskap er veldig viktig for Apollo, og hevder at deres tette bånd til lokale samarbeidspartnere nettopp er det som gjør deres reiser autentiske.

- Det gjør også at vi føler et mye større ansvar for reisemålene våre, og derfor også ønsker å bidra mer på stedet.

- Pakkereiser er ikke det samme som det en gang var, eller hva enkelte tror. Charter trenger ikke å bety at man blir strandet på et hotell langt vekk fra befolkningen – snarere tvert om. En pakkereise betyr bare at du bestiller fly og hotell samtidig, og i tiden mellom ankomst og avreise gjør vi alt vi kan for å få gjestene våre ut på eventyr, for å utforske og oppleve reisemålet de besøker. Noe de også gjør! uttaler Rivera til Dinside.

Hun forteller videre at Apollo både at sports- og treningsreiser for de aktive og gruppereiser for dem som vil se, oppleve og være sosiale. Du kan også bestille en såkalt «fleksibel pakkereise», hvor du selv velger det du foretrekker blant hundrevis av flyselskap og hoteller. Og samtidig være beskyttet av pakkereiseloven og Reisegarantifondet.