På tollvesenets bakrom

Tollvesenet på Gardermoen gjør cirka to narkobeslag i døgnet. Hvem er det som smugler? Og hva er egentlig tollvesenet godt for? DinSide Reise er med når tollvesenet gjør beslag.

- Det er bare papirer i bagasjen min, bedyrer passasjeren som er plukket ut for kontroll.
Foto: Inga Ragnhild Holst
- Det er bare papirer i bagasjen min, bedyrer passasjeren som er plukket ut for kontroll.
Foto: Inga Ragnhild Holst Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Tollbetjenten på Gardermoen finner tre flasker brennevin bagasjen til mannen han har plukket ut til stikkprøve på grønn sone i ankomsthallen på Gardermoen.

- Ja, denna karen er glad i akevitt, fastslår tollbetjenten.

Kofferten blir gjennomlyst i røntgenapparatet. Flere pakker avdekkes i kofferten.

- Det er bare noen papirer, sier passasjeren.

Det blir ringt etter assistanse. Passasjerens personalia blir sjekket opp.

- Han har kriminelt rulleblad. Han stakk ned en offentlig tjenestemann i fjor. Flere andre ting også, sier en annen tollbetjent.

Det er klart for stripping i et av tollvesenets avkledningsrom.

128,6 milliarder til statskassa

Det gjøres daglig gjennomsnittlig to narkotikabeslag på Oslo Lufthavn Gardermoen. Hvordan foregår egentlig dette?

- Vi driver målrettet etterretning. Vi sjekker passasjerlister, vi samarbeider med politiet og tollvesenet andre steder i Norge. Vi samarbeider også med nær sagt alle land i verden. I tillegg driver vi kontrollvirksomhet på flyplassen, forteller Paul Ask, kontorsjef på Oslo og Akershus tolldistrikts kontrollkontor på Oslo Lufthavn på Gardermoen.

I kofferten avdekker røntgenapparatet flere mørke pakker i den utvalgte passasjerens koffert. 
Foto: Inga Ragnhild Holst
I kofferten avdekker røntgenapparatet flere mørke pakker i den utvalgte passasjerens koffert.
Foto: Inga Ragnhild Holst Vis mer

- Tollvesenets virksomhet bringer inn mye penger i statskassa. I fjor kom det 128,6 milliarder til statskassa i tollavgifter. Det tilsvarer en femtedels statsbudsjett. Tollvesenet på Gardermoen, sto for 11 milliarder. Av vel 3.3 millioner reisende som passerte Gardermoen ble cirka 15.000 mennesker kontrollert.

- 11 milliarder er mer enn hva det kostet å bygge flyplassen på Gardermoen, bemerker Ask.

Tollvesenet krever i inn 32 forskjellige særavgifter i tillegg til moms på ulike innførte varegrupper. Tollvesenets kontrollkontor på Gardermoen sjekker både passasjerer og gods som kommer over grensen her.

Tollvesenets ønskeliste

Passasjeren med for mye brennevin i veska blir kroppsvisitert. Denne gangen blir det ikke funnet mer enn to ekstra flasker brennevin. Det blir utskrevet et forelegg.

- Vi skriver årlig ut cirka 2.000 forelegg. Det gjør vi når det er små beslag, opplyser Ask.

Men det er ikke den ekstra brandyflaska eller kartongen med sigaretter tollvesenet prioriterer høyest.

- Vi ser etter narkotika. For et par uker siden gjorde vi det største beslaget av narkotika på en flyplass i Norge. Da ble det tatt seks kilo amfetamin. Vi fant også for litt siden 100 kilo khat. Det var plassert i flere kofferter som en kvinne hadde med seg. Hun hadde til og med khat i håndveska.

Ask lister også opp en lang liste med varer tollvesenet jakter på.

- Vi ser dernest etter varer med høyt avgiftsnivå som alkohol og sigaretter. Men vi er også ute etter ulovlig innførte planter og dyr. Faunakriminalitet er noe Norge tar alvorlig. Andre ting er våpen, radioaktive- og såkalt strategiske varer (våpen eller andre objekter som medfører sikkerhetsrisiko. Red.anm.) er noe vi også følger med på.

Nervøst kroppspråk, eller bare somalier?

Tollvesenet ser deg. Lenge før du velger rød eller grønn sone vet tollvesenet at du har kommet. 
Foto: Inga Ragnhild Holst
Tollvesenet ser deg. Lenge før du velger rød eller grønn sone vet tollvesenet at du har kommet.
Foto: Inga Ragnhild Holst Vis mer

Hva er det egentlig tollvesenet ser etter når de jakter på khat og statsinntekter? Ask forklarer:

- Vi trener opp folk til å se etter hvordan folk oppfører seg. Er de nervøse? Hva slags bagasje har de? Hvor kommer de fra? Går de på rødt eller grønt?

Ask forteller at noen grupper er mer utsatt for kontroll enn andre.

- Tollvesenet har fått mye pepper for å gå løs på folk fra spesielle områder. Det er likevel slik at kosovoalbanere står for mye av narkotikakriminaliteten i Norge. Mesteparten av hasjen som røykes i Norge kommer fra Marokko. Sør-Amerika produserer mest kokain i verden. Nederlendere står for ecstasyproduksjonen. Somaliere tygger khat. Det er naturlig at vi da sjekker opp folk som kommer fra disse landene, eller som har forbindelse til disse områdene. Enkelte grupper må finne seg i å bli sjekket mer enn andre. Men vi ønsker ikke å stigmatisere folk.

Allerede ved flytrappen har tollvesenet deg under oppsikt. Ask opplyser om at tollvesenet er rundt på hele flyplassen, også i sivilt.

- Ingen skal føle seg for trygge, selv ikke fru Hansen som har vært på sin årlige tur på Gran Canaria, truer Ask.

Hvor my rekker Toll- og avgiftsdirektoratet over?

- 15.000 tusen av de vel 3.3 millioner passasjerene som passerer Gardermoen blir kontrollert, sier Paul J. Ask ved tollvesenets kontrollkontor på Gardermoen.
Foto: Inga Ragnhild Holst
- 15.000 tusen av de vel 3.3 millioner passasjerene som passerer Gardermoen blir kontrollert, sier Paul J. Ask ved tollvesenets kontrollkontor på Gardermoen.
Foto: Inga Ragnhild Holst Vis mer

Likevel er det slik at tollvesenet ikke klarer å være over alt. 60.000 transportmidler og 97.000 reisende ble kontrollert på vei til eller fra Norge. Toll og avgiftsdirektoratet har ikke oversikt over den totale mengden reisende som kommer over grensen årlig. Det finnes heller ikke tall som viser hvor mye tollvesenet beslaglegger i forhold til den mengden varer som faktisk fraktes ulovlig over landegrensene.

- Det er det ingen som vet, verken i Norge eller andre steder i verden. Det dreier som om mørketall og svarte markeder, som for eksempel hvor mye sigaretter som omsettes ulovlig, sier Roy Skårsletta, avdelingsdirektør i toll- og avgiftsdirektoratets kontrollavdeling.

Sjefen på Kontrollkontoret på Gardermoen sier dette:

- Men det er jo også sånn at 99 prosent er uinteressant. Det er stort sett vanlige folk som har med seg sine tillatte kvoter som passerer på grønn sone.

  • Dette smuglet vi i fjor
    - Nøkkeltall fra Tollvesenets årsrapport for 2001
  • Mer om toll og smugling

    DinSide Reise har også tidligere skrevet om tollvesenets virksomhet og smugling.

  • Rent mel i kofferten?

  • Dette kan du ta med hjem fra ferie

  • Tidenes smuglertips

  • Toll- og avgiftsdirektoratets nettsted