<strong>SMITTEVERN:</strong> Avstand mellom passasjerene og lavpris utenom rushtida, er blant EU-kommisjonens anbefalinger. Foto: NTB / Scanpix
SMITTEVERN: Avstand mellom passasjerene og lavpris utenom rushtida, er blant EU-kommisjonens anbefalinger. Foto: NTB / Scanpix Vis mer

På reisefot? Nå gjelder disse tiltakene

EU-kommisjonen anbefaler følgende generelle tiltak, uansett transportmiddel.

Publisert
Sist oppdatert

Onsdag kunne EU-kommisjonen presentere flere tiltak som vil påvirke europeisk reiseliv i tiden fremover.

Dette innebærer felles retningslinjer som skal føre til gradvis bruk av forskjellige transportmidler - og reiser landene imellom.

Samtidig anbefaler de tiltak for de spesifikke transportmidlene, der lavere priser utenom rushtida for togpassasjerer er en av anbefalingene.

Felles tiltak

EU skriver i sine dokumenter, som ble lagt fram onsdag, at de ønsker å få igang en økning i persontransporten over hele EU for alle transportformer.

De har utarbeidet felles retningslinjer som de mener bør bli iverksatt innen EU, men også i ikke EU-land, «for å muliggjøre effektiv videreføring av transporttjenester», skriver EU-kommisjonen.

Her er tiltakene de mener bør følges på tvers av transportmidler og land:

  • I det minste under den første lettelsen av begrensningene, kan antall passasjerer måtte reduseres på kjøretøyer i visse transportformer for å sikre at eventuelle aktuelle fysiske distansekrav overholdes tilstrekkelig.
  • Frivillig bruk av sporingsapper for kontakter bør betraktes som et god tillegg for risikoredusering.
  • Transportarbeidere bør være utstyrt med beskyttelsesutstyr og, der det er mulig, atskilt med barrierer fra passasjerer.
  • Hyppig rengjøring og desinfisering av kjøretøy, og økt hyppighet av innsamling av avfall.
  • Systematisk installasjon av hånddesinfiserende stasjoner og krav om bruk av dem når det er mulig.
  • Styrking av ventilasjon, luftfiltrering og eventuelt prioritering av bruk av naturlig luft.
  • Bruk av masker for passasjerene, spesielt der avstandstiltak ikke kan overholdes fullt ut hele tiden.
  • Billetter og informasjon skal leveres elektronisk og automatisk. Elektronisk forhåndssalg av billetter bør markedsføres sterkt og prioriteres, samt avanserte innsjekkings-, reservasjons- og registreringsprosedyrer.
  • Innsjekking, lasting og lossing av bagasjen skal organiseres slik at trengsel av passasjerer unngås.
  • Forhåndsbestilling av ombord-tjenester og måltider der det er mulig ved bestilling, for å redusere kontakten mellom personalet og passasjerer.
  • Tilgjengelig informasjon om implementerte prosedyrer for sikker atferd, så vel som nødvendig verneutstyr for passasjerer, bør være godt synlig i knutepunkt og i kjøretøy, og gjort tilgjengelig i forkant av reisen.

Egne tiltak for hvert transportmiddel

EU har også laget spesifikke anbefalinger til de enkelte transportområdene, deriblant urbane transportmidler, båttrafikk, jernbane, taxitjenester, buss og luftfart.

Her påpeker EU-kommisjonen blant annet at jernbanen er avhengig av at hver enkelt passasjer tar ansvar for å holde avstand, med tanke på det store antallet passasjerer som reiser daglig. Her oppfordres det til tilfeldige kontroller for å sikre at passasjerene følger opp.

De sier videre at man bør sørge for god passasjerflyt på stasjonene, og vurdere å stenge enkelte stasjoner dersom man ikke klarer å sørge for å beskytte passasjerenes helse på en tilfredsstillende måte.

Ifølge EU-kommisjonen bør dessuten reiser utenom rushtida oppmuntres med insentiver, for eksempel justerte priser, for å unngå trengsel på togene.

Vy vil derimot ikke gjøre noe med prisene.

Dette sier Vy

- Det er ikke aktuelt å redusere prisene. De reisende har i dag et bredt togtilbud med avganger gjennom døgnet og det er mulig å reise på forskjellige tider på døgnet, samt utnytte plassen om bord i togene på en god måte, sier kommunikasjonssjef Gina Scholz til Dinside.

Hun sier videre at de har merking av seter i togene slik at det er avstand mellom de reisende, og at det fortsatt er sterke oppfordringer fra myndighetene om å benytte hjemmekontor og ikke reise om det ikke er helt nødvendig.

Hun legger til at det fortsatt er god kapasitet i togene deres, og at mange er flinke til å følge oppfordringene fra helsemyndighetene, noe Vy setter pris på.

- For dette er noe vi må løse sammen med kundene våre, sier Scholz.

Når vi spør Vu om de frykter en opphopning av passasjerer, slik EU-kommisjonen illustrerer, og om stengte stasjoner i så fall kan være et mulig tiltak, påpeker Scholz at det er Bane Nor som er ansvarlige for stasjonsområdene, og at stenging av stasjoner er en beslutning de ikke kan ta.

- Samtidig vil det å stenge stasjoner forringe togtilbudet og den bredden vi tilbyr, og skal tilby i henhold til avtalen vi har med Jernbanedirektoratet. Det forringer også muligheten de reisende har til å benytte forskjellige avganger og benytte all kapasiteten som er om bord, sier Scholz.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer