Øyet avslører deg

Terrorvirkeligheten har fremskyndet utvikling av sikkerhets- og identifikasjonssystemer.

Publisert
Sist oppdatert

Etter 11. september 2001 er ikke sikkerhetskontroller fra science fiction-filmene lenger en fremtidsfantasi. Nå kommer biometriske sikkerhetssystemer for fullt, også på skandinaviske flyplasser. Det vil si at hver av oss skal kunne identifiseres ved hjelp av biologiske kjennetegn.

Skroll ned for mer.

Øyet som ser

Det skal også være teoretisk mulig å identifisere personer på ganglaget.
Det skal også være teoretisk mulig å identifisere personer på ganglaget. Vis mer


Biometri refererer til bruken av teknologi der man kan identifisere individer på grunnlag av biologiske trekk. Fingeravtrykk er de fleste vel kjent med. Mønstrene på fingrene er unike, og lar seg sammenligne på flere punkter. Irisskanning er av det vi gjerne har sett på kino, her avfotograferes irisen i øyet som har mønstre som er helt unike for hvert menneske. Andre systemer kan basere seg på å gjenkjenne ansikter, ved for eksempel å måle avstander mellom øynene, bredden på munnen, lengden på nesen, størrelsen på øynene og høyden på ørene. Stemmegjenkjenning, håndflateavlesning, fingergeometri, retinaskanning og signaturskanning er andre biometriske identifikasjonsmetoder. Metoder som antas å være mindre aktuelle for kommersielt bruk er identifisering ved DNA, øreform, lukt, venemønstre, neglemønstre og ganglag.

Slik gjør man det

Etter 11.september 2001 stiller myndigheter i flere land strengere krav til sikkerhet om bord i flyene. Det er viktig for flyselskapene å sikre seg at både ansatte så vel som passasjerer er de han eller hun utgir seg for å være. Det hjelper ikke å vite hvem som er risikopersoner om disse beveger seg i dekke av falsk identitet. Nå forteller SAS at de vil prøve ut både irisskanning og fingeravtrykksystemer for sikkerhetskontroll på to skandinaviske flyplasser. Forsøkene vil starte i november, og skal holde på i halvannet år. Første flyplass ut er Umeå i Sverige, der passasjerer skal identifiseres med fingeravtrykk.

Smartkort

De nye sikkerhetssystemene er et supplement til passkontroll, visumkrav og andre identifikasjonssystemer. Dine kjennetegn lagres på et smartkort som leses av ved utgangen til flyet. Deretter må du plassere fingeren i en leser, eller øyet foran en skanner, som sammenligner dine kjennetegn med de som er lagret på smartkortet. Stemmer de, slippes du gjennom. Stemmer de ikke, blir du stoppet.

Privium kaller Schiphol sitt identifikasjonssystem, som er basert på irisskanning.
Privium kaller Schiphol sitt identifikasjonssystem, som er basert på irisskanning. Vis mer


Flere tester teknologien

London City Airport var en av de første flyplassene i Europa som innførte biometriske sikkerhetssystemer. I mai meldte CNN at flyplassen nå har etablert kontroll av alle ansatte som beveger seg på utsatte områder av flyplassen. Dette sikkerhetssystemet er basert på fingeravtrykk og smartkortteknologi. Flyplasser som Schiphol (Amsterdam) og Heathrow (London) tester nå irisskanning for passasjeridentifisering.


Fordeler og ulemper

De som reiser ofte hilser gjerne disse nye systemene velkommen. Ifølge IATA ønsker de fleste forretningsreisende i en undersøkelse organisasjonen gjorde i vinter, at biometrisk teknologi skal tas i bruk på flere flyplasser. Grunnen er først og fremst håpet om å kunne komme raskere gjennom sikkerhetskontrollen. Etter 11. september har strengere kontroll ført til lange køer, og mye venting på flyplassen. Med de nye systemene kan en del av identifiseringen automatiseres, og køene bør bli kortere. Økt sikkerhet hilses også velkommen av de fleste reisende.

Men teknologien reiser også spørsmål omkring personvern og overvåkning. Ifølge SAS som i november skal teste ut denne teknologien på to skandinaviske flyplasser, løses personvernproblemet ved at passasjeren selv oppbevarer smart-kortet med lagrede kjennetegn, og ved at SAS ikke sparer på informasjonen etter at identifiseringen er utført.

Økte sikkerhetskrav

Sikkerhet

Ønsker du at biometriske sikkerhetssystemer skal innføres i norsk luftfart? (Avsluttet)
Ja(78%) 608
Nei(16%) 122
Vet ikke(7%) 51
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Amerikanske myndigheter har vært pådrivere for økt flysikkerhet. De vil fra oktober kreve spesielle pass for deg som skal reise til USA, og visum om du ikke har det riktige passet. Dessuten tester amerikanske flyselskaper et datasystem der kredittforhold, kontoaktiviteter og myndighetenes varsellister samholdes med passasjerlistene for å vurdere om den enkelte passasjer kan regnes å utgjøre en risiko. De som havner i rød gruppe får ikke reise.

  • Nye passkrav for innreise til USA

  • Visumguiden
  • Mange av de nye lover og reguleringer som ble innført i kjølvannet av 11. september har også møtt kritikk. For eksempel var det en tid forbudt å ta med kaffebeger gjennom amerikanske flyplassers sikkerhetskontroll!

  • Mer om dusteforbudene som forsvant
  • Sikkerhet koster

    Dessverre fører økte sikkerhetsforanstaltninger til at kostnadene øker både for flyselskaper og flyplasser. I VG leser vi at amerikanske myndigheter regner med å ha brukt 67 milliarder kroner på sikkerhetstiltak i luftfarten etter terrorangrepene for to år siden. Regningen havner til sist hos oss som reiser.

  • Sikkerhet som koster
  • Verktøy for reiselyst


    Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted. Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv. Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer