En bussjåfør, en bussjåfør...<br />
Foto: Lars Brubæk Foto: Lars Brubæk
En bussjåfør, en bussjåfør...
Foto: Lars Brubæk Foto: Lars BrubækVis mer

Overfalt av bussjåfør

GRAN CANARIA: Da nordmannen skulle stige på bussen på flyplassen, fløy bussjåføren på han og filleristet ham.

Ved juletider i forfjor skulle den norske charterturisten tilbringe to avslappende uker på Gran Canaria. Men ferien ble ikke helt som han hadde tenkt. Det sørget den hissige spanske bussjåføren for.

I sin klage til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser hevder mannen at ferien ikke ble rekreasjon og avslapping. Derimot førte overfallet til uker med angst, svimmelhet, ufokusert syn og smerter i nakke og skuldre.

Grep ikke inn

Det høyst uvanlige overfallet skjedde med en gang klager hadde landet på den spanske charterøya. Han fikk beskjed om å gå til en bestemt buss for videre transport. Bussjåføren leste avisen da nordmannen kom frem til bussen. Da klager åpnet bagasjerommet og satte inn bagasjen, eksploderte bussjåføren.

Sjåføren skal ha skjelt ut nordmannen på spansk. Så fløy sjåføren på turisten, tok tak i strupen hans, og ristet ham rundt i folkemengden. Sagaverten skal ifølge klager ha stått passivt og sett på opptrinnet. Da sjåføren fløy på klager på nytt, var det til slutt en reiseleder fra et annet selskap som grep inn.

Klager hevder at sagaverten hadde sagt at han bare hadde hatt godt av overfallet fordi han var ”drita full”. Men klager hadde ifølge ham selv ikke vært full. Han var derimot operert for strupekreft, og ser litt rar ut i ansiktet

Artikkelen fortsetter under annonsen

Klaget i ettertid

Først da han kom hjem, klaget turisten saken inn for reiseselskapet. Han krevde refundert pengene til billetten og utgiftene han hadde på Gran Canaria. Hovedbegrunnelsen var at reiseleder ikke grep inn da han så at mannen ble filleristet.

Men Saga Solreiser ville ikke betale mannen en krone. De hevder at ingen av deres folk på stedet kjenner saken. Verken Sagas reiseleder på hotellet eller Sagas plassjef mottok noen klage under oppholdet. Og hotellets reiseleder var ikke til stede ved ankomsten da overfallet skjedde. De mener det er beklagelig at klager ikke tok opp saken på stedet, og fikk oppklart saken med det samme.

Redd og syk

Reklamasjonsnemnda er enig i at saken burde blitt tatt opp der og da. De mener opptrinnet i utgangspunktet gir rett til prisavslag, men at det i dette tilfellet er for dårlig dokumentert. Mannens begrunnelse for ikke å ha klaget mens han var på øya, var at han rett og slett følte seg for redd og syk, og at han følte seg sviktet av sagaverten.

Misfornøyd?

I dette tilfellet kunne altså turisten fått penger igjen, men han fulgte ikke den første elementære regelen: Opplever du forhold underveis du er misfornøyd med, må du klage til reiseselskapets representanter på stedet. Sørg gjerne for å notere navn på både involverte og ”vitner” for å gjøre det lettere å dokumentere saken i ettertid.

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser, behandler hvert år rundt 300 saker fra reisende med charteroperatører. Hvordan du går frem for å klage, kan du lese om i denne artikkelen.

DinSide Reise har tidligere skrevet om enkeltsaker hentet fra Reklamasjonsnemndas klagebunke:


Ny ferie?

Vil du friste lykken med en ny ferie? I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Flere gode tips for hvordan ferien blir rimelig finner du i Reis Billig skolen. Er du ute etter å bestille charterferie for sommeren, kan du finne de fleste tilbudene i markedet ved hjelp av vårt chartersøk.

Ta en titt i Din Reiseguide, og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev! Her kan du sjekke om flyet ditt er i rute.