ULIKE SATSER: Er du riktig "uheldig", kan du ved ufrivillig nektet boarding få 1.200 euro i reisepenger. Foto: Silje Ulveseth
ULIKE SATSER: Er du riktig "uheldig", kan du ved ufrivillig nektet boarding få 1.200 euro i reisepenger. Foto: Silje UlvesethVis mer

Overbooking: Dette har du krav på

Tjen penger på å ta neste fly.

Hvordan velger flyselskapet ut at det er nettopp du skal bli offer for overbooking?

LES OGSÅ:

– Rutinene ved frivillighet hos SAS er som følger: Når man ser at det kan komme til å være for mange passasjerer i forhold til plasser om bord, roper man opp i utgangen om det er noen som ønsker den kompensasjonen ved å vente. Dette skjer før ombordstigning starter, forteller Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, til DinSide.

Les også: Derfor blir flyet overbooket

Både SAS og Norwegian skiller på frivillig (voluntary) og ufrivillig (involuntary) nektet boarding.

Dersom ingen melder seg frivillig, velger flyselskapet ut noen passasjerer, noe som heter «involuntary denied boarding». Da skal passasjeren kompenseres i henhold til dette. Så selv om det kan være kjedelig å bli offer for overbooking, har det altså sine fordeler. Se satsene ved denied boarding her:

Frivillig
Flystrekning i kilometerForventet forsinkelse til endestasjonPengerSAS' reisekupong
Opp til og inkludert 3.500 kilometerOpp til og inkludert 2 timer75 euro150 euro
"Mer enn 2 timer150 euro300 euro
Mer enn 3.500 kilometerOpp til og inkludert 4 timer150 euro300 euro
"Mer enn 4 timer300 euro600 euro
Kilde: SAS

Ufrivillig
Flystrekning i kilometerForventet forsinkelse til endestasjonPengerSAS' reisekupong
Opp til og inkludert 1.500 kilometerOpp til og inkludert 2 timer125 euro250 euro
"Mer enn 2 timer250 euro500 euro
Opp til og inkludert 1.500 km og opp til og inkludert 3.500 kmOpp til og inkludert 3 timer200 euro400 euro
"Opp til og inkludert 3 timer400 euro800 euro
Mer enn 3.500 kilometerOpp til og inkludert 4 timer300 euro600 euro
"Mer enn 4 timer600 euro1.200 euro
Kilde: SAS

Får sjelden klager

– Ettersom kompensasjonene har økt i størrelse, samt at SAS ofte har mange fly som går til destinasjonene som er mest relevante i denne sammenheng, opplever de fleste som berøres en god behandling, sier Johansen.

Det er selve tiden på flyreisen som avgjør hvor stor kompensasjonen blir, ikke ventetiden på flyplassen. Ifølge Johansen er det vanligvis mange som ønsker å melde seg frivillig for å tjene penger ved å stå over, noe som er spesielt populært blant studenter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Med frivillige så rammer man heller ikke noen passasjerer som kan være spesielt skadelidende ved å bli forsinket. Når vi som selskap er raus når dette skjer, løser man mange ubehagelige situasjoner som ellers ville ha oppstått. Vi mottar som sagt svært sjelden klager fra passasjerer relatert til overbooking, hvilket vi tolker som at vi tar godt vare på passasjerene når det oppstår, påpeker han.

Dette gjelder også for Norwegian.

– Som regel finner vi nok frivillige, men dersom vi unntaksvis ikke har fått tak i nok frivillige, åpner EU forordning 261/2004 artikkel 4.2 for ufrivillig nektet ombordstigning. Dette er en situasjon vi gjør alt vi kan for å unngå, men i spesielle tilfeller er det dessverre slik at vi er nødt til å foreta en nektet ombordstigning, sier Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian.

Les også: Økt erstatning ved overbooking

Spekulerer i overbooking

Og hva er mest populært av kompensasjonen hos SAS? Kontanter eller reisesjekk?

– De fleste velger reisesjekk ettersom verdien er mye høyere. Mange sitter igjen med mer penger enn hva de betalte for flybilletten, sier Johansen, og legger til:

– Jeg har også hørt historier om reisende i USA, som spekulerer i hvilke avganger som kan bli overbooket. Disse møter opp og melder seg frivillig. Ganske kreativt, mener Johansen.