Øvelser i nærkontakt

Transport i Kina er enkelt og greit ikke konstruert for mennesker over 1.50... Tekst og bilde: Kristin M. Bjerkeland

Skjønner du hva denne tavlen på stasjonen forteller om ankomst og avgang? Foto: Kristin M Bjerkeland
Skjønner du hva denne tavlen på stasjonen forteller om ankomst og avgang? Foto: Kristin M Bjerkeland Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Å ta seg fram i Kina kan by på uventede problemstillinger. Først og fremst fordi man ikke skjønner noe, verken av tale eller skrift. I tillegg sier folk sjelden at de ikke vet veien til det du spør om – heller enn å si ”nei, det vet jeg dessverre ikke”, peker de i en hvilken som helst retning (og man oppdager raskt at det finnes mer enn fire himmelretninger) og smiler og snakker og smiler igjen. Og da går man jo ut fra at det de sier er rimelig fornuftig. Redningen er at de har samme tallsystem som oss. Så man kommer seg da på riktig tog eller buss (eller båt), om enn ikke i riktig retning.

(Mer om Kina - les om severdighetene i dette fantastiske landet.)

Uniformert hjelp

Språkproblemene viser seg imidlertid å by på færre vansker enn man ville tro når man skal reise rundt. Ved ankomst på for eksempel en togstasjon, gjelder det å se seg om etter første person i uniform. Nå er det riktignok ganske mange som bærer uniform slik at uniformen slett ikke er noen garanti for at vedkommende jobber der. Men etter ett-par forsøk burde det gå bra å finne en av de riktige personene. Man viser da fram billetten sin, helst med et smil, og blir sannsynligvis strengt geleidet til nærmeste venteareal.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når noen begynner å røre på seg, for eksempel fordi det skal gå et tog (som du naturligvis ikke vet hvor skal), er det på tide å bli litt anspent. Man går da tilbake til den ikke så veldig vennlige vakta, smiler enda litt bredere, og viser fram billetten en gang til. Hvorpå man blir viftet bort som mygg, med streng beskjed om å innta plassene igjen, etterfulgt av et ”hvis-du-maser-mer-nå-sier-jeg-slettes-ikke-fra-når-toget-faktisk-går”-blikk. Og da setter man seg ned, banner litt i det stille, og ønsker inderlig at man kunne snakke mandarin. Eller i alle fall forstå litt. I det minste kunne lese noen elementære tegn. Det pussige er at det går bra. Man blir alltid geleidet til riktig tog i riktig tid. Så da er det bare å finne køya, sette seg ned (noe man kan gjøre hvis man er under 1,50, ellers må man sitteligge på en temmelig ukomfortabel måte) og nyte turen.

Sove eller sitte

Togklassene er delt inn i tre, fire eller fem, avhengig av hvilken strekning man reiser. Desto mer trafikkert, desto flere klasser. Den beste heter soft-sleeper, og består av kupeer med to senger, som faktisk ligner på senger (dvs at de blant annet er utstyrt med madrass). Nest beste klasse er soft-seat, som består at stoppede seter. Det er imidlertid ingen garanti for at disse setene faktisk er behagelige å sitte i, så på lengre turer er nok hard-sleeper et bedre alternativ.

Er du over 1.50 er det vanskelig å få i seg drikken i køya. Foto: Kristin m Bjerkeland
Er du over 1.50 er det vanskelig å få i seg drikken i køya. Foto: Kristin m Bjerkeland Vis mer

På populære ruter kan det være lurt å bestille noen dager i forveien, for disse køyene er også mest attraktive blant den stadig voksende kinesiske middelklassen. Ellers finnes hard-seat – bestående av ikke særlig komfortable trebenker (uten noen form for pute eller stopping), med 90 graders vinkel mellom sete og rygg. Billig, men anbefales ikke for turer lenger enn to timer (og også det kan nok være mer enn lenge nok for mange). En annen ulempe med hard-seat, er at man har plenty med femteklassepassasjerer rundt seg, dvs sittende på gulvet. Og her er det ikke noe snakk om min plass og 1.80-plassbehov for beina. Her går det mer etter mottoene ”jo flere vi er sammen” og ”alltid plass til en til”.

Hard-sleeper er passe komfortabelt, og består av to ganger tre køyer i en ”kupe”. Det er ikke egentlig en ordentlig kupe, for den har verken vegger eller dør. Gangen går forbi uten noen skiller, noe som bidrar til følelsen av at det er folk absolutt overalt. Og ved nærmere ettersyn finner man ut at det slettes ikke er en overdrivelse. På denne måten blir jo for så vidt tog en svært sosial måte å reise på. En tur på rundt 15 timer (for eksempen Beijing-Xian, eller Wuhan-Guilin) koster mellom 200 og 300 kroner på hard-sleeper-klassen.

Det er forøvrig ikke bare til lands det kinesiske transportsystemet setter uslettelige spor i reisende nordboere. Les også om våre opplevelser på den gule flod.

Snorking og kakerlakker

Av og til finner man ut dumme ting om toget. Som at de tre mennene du skal dele kupe med snorker veldig. Eller at doen er innmari lite fristende etter bare to timer. Eller enda verre – at det er kakerlakkbol under køya di, og at det myldrer på golvet og oppover veggene når du har tenkt å sove. Så da gjør du ikke det noe særlig.

Aldri full

Et alternativ til tog er busser eller minibusser. Bussene har den fordelen at de tidvis går oftere enn togene og tidvis er billigere. Ulempene er at selv om tog er trangt og folksomt, så er buss trangere og folksommere. En buss blir aldri full. Aldri. Man kan alltid presse inn en til, og det som ikke går i bredden går nok i høyden skal du se. Tog er også tryggere enn buss, fordi man der må holde seg til de sporene som allerede er lagt. Til noen steder går det bare buss og ingen tog. Da tar man bussen, bretter beina i to og håper på det beste.

En morsom variant av bussene er de såkalte sovebussene (Sleeper Buses). Dette er busser som ikke har seter, men som er møblert med køyesenger (!) og velourtrekte madrasser. Ved første øyekast ser hver seng ganske så komfortabel og innbydende ut. Helt til man skjønner at det er tomannskøyer. Og at bussen har plass til ca 40 horisontale passasjerer med bagasje.

Billig reise?

Ferie til overs? I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Ta en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev! Her kan du sjekke om flyet ditt er i rute.