Samtidig som Lørenbanen, med ny stasjon og tunnel, ble åpnet søndag 3. april, la Ruter om store deler av T-banerutene sine.
Med nye avgangstider, linjer og kjøremønstre mener Ruter at de nå binder øst og vest bedre sammen.
- Alle som reiser med T-banen vil kunne glede seg over et nytt og bedre tilbud. De som bor eller arbeider i den nye bydelen Løren er spesielt heldige og får en splitter ny stasjon, sier Ruters kommunikasjonssjef Gry Isberg.
- Med stasjon nummer 101 har Oslo nå Nordens «største» T-bane, sier hun og påpeker at Stockholm foreløpig bare har 100 stasjoner.
LES OGSÅ: Se Vegvesenets skrekkeksempler fra norske veier
- Mer internasjonalt
Fra nå av er det fem linjer å forholde seg til dersom man reiser med T-banen i Oslo.
1. Frognerseteren til Bergkrystallen.
2. Østerås til Ellingsrudåsen.
3. Kolsås til Mortensrud.
4. Vestli, via Løren og Storo, til Bergkrystallen.
5. Vestli, via Tøyen og rundt Ringen, til Sognsvann.
- Alle linjer får endrede rutetider og kjøremønstre, og enkelte linjer får også endret linjenummer. Så sjekk din reise og lær de nye rutetidene, oppfordrer Isberg.
Totalt har Ruter vurdert over 30 ulike forslag til nytt T-bane-nett, og prøvd dem i forskjellige brukertester før de landet på denne løsningen.
- Det er gjort et grundig forarbeid knyttet til hvordan alle togene bør kjøre for å gi et best mulig tilbud til flest mulig, forteller Isberg og legger til:
- Vi har med dette fått et T-bane-nett med nettverksreiser. Det er mer internasjonalt, à la London, hvor nesten alle reiser må foretas med minst et bytte.

LES OGSÅ: Lønner det seg å gå eller å ta T-banen i London?
Artikkelen fortsetter under det nye T-banekartet.
Her er «vinnerne»
En slik endring i T-banekartet vil naturligvis gi utslag i reisetider, og her er dem som har mest grunn til å være fornøyd:
- De som reiser bor eller arbeider ved den nye stasjonen på Løren vil få bedre nærhet til T-banen.
- De som reiser på banen mellom Mortensrud og Stortinget. Den vil få dobbelt så mange avganger som tidligere i hverdagene mellom kl. 07 og 21. I tillegg går banen nå helt ut til den gjenåpnede stasjonen på Mortensrud.
- De som reiser på Grorudbanen mellom Vestli og vestover mot Storo, Ullevål og Blindern vil med én avgang i kvarteret slippe å bytte tog eller å reise via sentrum, og vil derfor spare tid.
- Skal du fra Grorud til Majorstuen tar det like lang tid enten du reiser med linje 4 eller linje 5.
LES OGSÅ: Slik unngår du trafikkaoset
Her er «taperne»

Selv om man kan argumentere at det totalt sett vil være flere som tjener på omleggingen, vil den også være dårlig nytt for enkelte - spesielt dersom du holder til på Hasle.
- De som bor eller jobber på Hasle vil nå bare få fire avganger i timen fra sin lokale stasjon, mot de åtte avgangene det var før.
- De som reiser på Grorudbanen mellom Vestli og stasjonene rundt Jernbanetorget vil i utgangspunktet få halvparten så mange direkteavganger, men man kan også bytte tog på Sinsen eller sitte litt lengre på banen og reise vestover via Storo.
- Reisende mellom sentrum og Bergkrystallen i helger og på kveldstid vil få halvparten så mange avganger som de kanskje er vant til. Dette er på grunn av et midlertidig tilbud, innført i januar i fjor, som ga reisende dobbelt så mange avganger som tidligere nå er blitt gjort permanent - men kun på hverdager mellom kl. 07 og 19.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.