<I>Illustrasjonsfoto</I>
IllustrasjonsfotoVis mer

Offentlig baksnakking

Gjestene klagde på hotellbetjeningen, som ble snurt og svarte med baksnakking.

Ved hjemkomst har de forurettede gjestene sendt klage til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser. Nemnda mottar årlig rundt 300 klager fra misfornøyde pakketurister. Hvordan du går frem for å klage, kan du lese mer om i denne artikkelen. Vi har jevnlige omtaler av interessante saker fra klagebunken.

Fornærmet resepsjonist

Klagerne var på ferie på Menorca, og ønsket å forlenge leieavtalen på bilen. Ved henvendelse til resepsjonisten på hotellet tre dager før den opprinnelige kontraktens utløp, fikk de beskjed om at leien ble dyrene for de ekstra dagene, enn den hadde vært i første leieperiode. Klager skriver at de overfor resepsjonisten uttalte at den økte leien virket urimelig, men at resepsjonisten på sin side ikke ville høre på argumentene. Klagerne betalte, men tok saken opp med reiseselskapets representant, som etter å ha undersøkt saken kom tilbake med beskjed om at dette av forskjellige grunner var situasjonen akkurat nå.

Det som opprører klagerne, er at den tidligere hyggelige resepsjonisten ble avvisende og overså klagerne fullstendig. Klagerne overhørte også den aktuelle resepsjonisten baksnakke seg overfor en annen reiseleder. Ifølge klager skal hun opphisset ha berettet om disse forferdelige nordmennene som hadde klaget på henne, i en vulgær språkform, og slik at samtlige rundt badebassenget kunne høre.

Saken ble tatt opp med reiselederen, men klager hevder at denne ikke konfronterte resepsjonisten igjen.

Prisavslag

Klageren reiste med Star Tour, som sier at klagerne ble tilbudt å bytte hotell, men at klagerne selv ikke ønsket dette fordi det kun var få dager til hjemreise. Star Tour forklarer at saken ikke ble tatt opp med resepsjonisten igjen fordi hun havnet på sykehus, og dermed var noe indisponert.

Charteroperatøren selv vil ikke gi klagerne prisavslag, men Reklamasjonsnemnda ser noe annerledes på saken; de anbefaler et prisavslag på 1.000 kroner for uakseptabel opptreden fra hotellpersonalet.

Flere klagesaker

  • Her finner du flere klagesaker.
  • De dummeste klagene kan du lese her.
  • Nå kan du også klage på rutefly. Les mer om dette her.
  • Ut på tur?

    Vi har mange nyttige verktøy for deg som skal ut på reise:

  • Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted.
  • Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv.
  • Fergeguiden er for deg som skal vannveien til Danmark, Tyskland eller Storbritannia. Her kan du finne ut hvem som seiler hvor, og til hvilken pris.