Karoline Brubæk<br />
<I>Redaktør <br />
DinSide Reise</I>
Karoline Brubæk
Redaktør
DinSide Reise
Vis mer

O herlige konkurranse!

KOMMENTAR: Etter Color Airs dundrende fall høsten 1999, trodde vel få at vi allerede i 2002 skulle få konkurranse på innenlandsflyvninger. Heldigvis tok vi feil.

Det nye lavprisselskapet Norwegian har slitt med kapitaltilfanget i et tørt marked, og satser nå på emisjoner for å fylle kassen som selskapet sårt trenger for å holde i krigen mot SAS/Braathens. For oss som trafikkerer det norske luftrommet som passasjerer er det enda en ting å håpe på: At Norwegians fly blir akkurat fulle nok til at selskapet holder seg flyvende lenge. Flere selskaper i luften er den enkle løsningen for romsligere billettkonto for deg og meg. Så enkelt er det faktisk, og nå er Norwegians inntreden enda viktigere enn før, etter at SAS og Braathens ikke lenger er to selskaper.

  • Se pristilbudene du kan nyte godt av nå
    Ser vi bort fra nykomlingenes introduksjonspriser, er det ikke så stor avstand mellom SAS/Braathens nye priser og Norwegians annonserte tilbud. Betingelsene knyttet til rabattbillettene er imidlertid mer fleksible hos Norwegian.
  • Nytt krasj?

    Norwegian gir oss igjen konkurranse på de største rutene i Norge.
    Norwegian gir oss igjen konkurranse på de største rutene i Norge. Vis mer

    I 1999 kritiserte vi det faktum at gigantene ikke møtte offentlig motstand når de dyttet nykommeren Color Air ut av markedet med dumpingpriser. Så hva skjer nå: Vel, forholdene denne gangen er ikke helt sammenlignbare.

    1. Mens SAS og Braathens i 1999 hadde relativt rommelig økonomi, har de nå slitt med fallende marked både i månedene før og etter 11. september. Det betyr at krigskassen ikke er så velfylt som de kunne ønske seg. Det betyr også at Norwegian kan håpe på litt dårligere fighterevne fra SAS/Braathens. På den andre siden viser selskapets kapitaltørke allerede i starten at de må slite hardt for driftsmidlene fremover.

    2. Mens SAS og Braathens i 1999 kunne holde kundene lojale med bonusprogrammer, er bonusordningen nå avviklet innenlands. Dermed har vi som reiser ingen annen grunn enn pris til å styre flyvalget, og et av hindrene for at du og jeg skal velge Norwegian er borte.

    3. Color Air valgte Ålesund som en av sine destinasjoner. Vel er byen vakker, men kundegrunnlaget var nok ikke tilstrekkelig til å bære selskapet fremover. I alle fall ikke etter at SAS som et krigstiltak etablerte rute til vestlandsbyen som tredje selskap. Norwegian gjør ikke det samme valget. Selskapet satser kun på de store melkerutene med tur-retur Oslo, og dropper mindre byer i nord og langs Vestlandet.

    4. Norwegian har fått avtaler med konkurranseinnstilte norske myndigheter. Arbeids- og administrasjonsminister Victor Norman, ga det nye selskapet en solid starthjelp i valget av Norwegian som foretrukket selskap for statens reisevirksomhet. Sånne avtaler kunne ikke Color Air fly høyt med.

    5. Color Air fikk ingen hjelp eller beskyttelse av norske konkurransemyndigheter, selv om de fleste i dag vil mene at selskapet ble trengt ut av konkurrentenes overetablering og prisdumping. Denne gangen varsler Konkurransetilsynet at de vil be om hjelp fra Samferdselsdepartementet og Transportøkonomisk institutt i overvåkningen av prisutviklingen. Kan de bevise prisdumping, kan de også gripe inn overfor SAS/Braathens.

    Suksessfaktor er profil

    Vi tror Norwegians suksess vil avhenge av om de greier å holde på den tilsiktede lavprisprofilen. Internasjonalt har lavprisselskapene vist seg som luftens vinnere, mens gigantene som har levd av forretningsreisende tråkker vann for harde livet. Om Norwegian greier det, avhenger blant annet av at konkurransemyndighetene gjør det de lover - nemlig slår hardt ned på prisdumping fra den tidligere monopolisten. Dessuten avhenger det til sist av meg og deg. Vi som flyr må gripe sjansen, og ta ansvar for den fremtidige konkurransen i det norske luftrommet.

    Heia Norge, og god reise!