Nye supersoniske fly på gang?

Ikke før er Concorde satt på bakken, før flyindustrien sier at det kanskje kan komme nye supersoniske fly om ikke lenge.

Boeings planlagte Sonic Cruiser ble skrinlagt i 1999. Foto: Boeing
Boeings planlagte Sonic Cruiser ble skrinlagt i 1999. Foto: Boeing Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Selv om kommersiell supersonisk flytransport er gravlagt med Concordes siste landing, er det ikke kroken på døra for å reise raskere enn lyden. FAA (Federal Aviation Administration) i USA avholder i disse dager arbeidsgrupper og konferanser der temaet er sivile supersoniske fly.

Støy

Det er nemlig ikke bare kostnadene som gjør at Concorde nå er stedt til hvile. Støyen, de supersoniske smellene, som oppstår når et fly bryter lydmuren, er en like viktig årsak. For eksempel er det ikke tillatt å fly fortere enn lyden over USA, og slike begrensninger er en viktig årsak til at supersoniske flygninger ikke har tatt steget over i dette årtusenet. Begrensninger på flyhastigheten over land har gjort det vanskelig å utvikle supersoniske flygninger videre. For å redusere støyproblemene må flyene gjøres lettere og lengre, men det reduserer muligheten for mange passasjerer.

Skrinlagt kommersielle fly


Boeings planer om å bygge et stort, supersonisk fly for kommersiell drift, ble skrinlagt i 1999. Teknologien er rett og slett ikke god nok til å lage et stort fly som kan frakte mange passasjerer på en lønnsom måte.

Supersonisk

Skulle du gjerne fløyet raskere enn lyden? (Avsluttet)
JA!(70%) 509
Om det ikke blir for dyrt.(26%) 191
Nei(4%) 26
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Men det betyr ikke at det er endelig slutt for alle planer om supersoniske fly. I businessmarkedet kan det være mulig å finne grunnlag for drift av superraske fly, så sant det lar seg gjøre å endre dagens begrensninger på flygninger over land. Dagens raskeste sivile jetfly foruten Concorde, er Cessna Citation X som flyr i en hastighet av Mach 0,92. Den raskeste kommersielle flytypen er fortsatt Boeing 747-400 som når en marsjfart på Mach 0,85. De fleste businessjetfly går saktere enn disse, og i dette markedet finnes sannsynligvis betalingsvilje for raskere flytyper, spesielt blant kunder som har blitt vant til å komme seg raskt frem med Concorde.

Selskaper som Gulfstream og Dassault ser nå på mulighetene for å utvikle supersoniske fly for forretningsmarkedet.

Kilde: Seattle Post-Intelligencer

  • Raske, enorme og luksuriøse - se siste nytt på flyfronten.

  • Concorde

    DinSide har skrevet mye om Concorde i det siste. Få med deg sakene her:

  • Vi har prøvd superluksusen – bli med på en tur med Concorde

  • Verdens beste service

  • Concorde flyr inn i historien!