UNDER PÅVIRKNING: Det er ikke bare alkohol flypassasjerer tar, før og underveis på flyreisen. Foto: Shutterstock/ NTB scanpix
UNDER PÅVIRKNING: Det er ikke bare alkohol flypassasjerer tar, før og underveis på flyreisen. Foto: Shutterstock/ NTB scanpixVis mer

Alkohol og stoffer på fly

Ny studie: Dette har dine medpassasjerer innabords

Det er ikke bare alkohol som kan skape uro på flyreisen.

Ifølge en ny undersøkelse av flypassasjerers konsum av alkohol og andre stoffer og medisiner under reisen, er det mange som drikker alkohol eller bruker beroligende midler i forbindelse med flyreiser.

Travel Daily News skriver at undersøkelsen, utført av Delphi Bahavioral Health Group, blant annet konkluderer med at amerikanske flypassasjerer i gjennomsnitt bruker 25 dollar på alkoholholdig drikke om bord - dette tilsvarer cirka 215 norske kroner.

Undersøkelsen viser også hva dine medpassasjerer kan være påvirket av:

56,9 prosent sier at de gjerne drikker alkohol under flyreisen, mens 12,3 prosent bruker både alkohol og andre stoffer - og 8,3 prosent bruker illegale stoffer før reisen eller underveis.

26 prosent sier at de aldri har drukket alkohol eller brukt andre stoffer, mens de flyr.

Ifølge studien sier også 30 prosent at de har røykt marihuana før de ankom flyplassen. 2,3 prosent sier de har tatt kokain.

Vi understreker at studien er amerikansk.

Uregjerlige passasjerer

Høyt alkoholkonsum er som oftest involvert i hendelser med uregjerlige passasjerer.

Knut Morten Johansen, informasjonssjef for SAS i Norge, sier til Dinside at internasjonale rapporter viser at antallet saker som vedrører såkalt «uregjerlige passasjerer», er økende.

Ifølge tall fra den internasjonale flytransportorganisasjonen IATA, ble det rapportert om 58.000 hendelser med uregjerlige passasjerer mellom 2007 og 2016.

Disse hendelsene inkluderer vold mot flybesetningen og andre passasjerer og trakassering og unnlatelse av å følge sikkerhetsinstruksene.

Johansen understreker at statistikkene som SAS har på området, ikke er like negativ som de internasjonale.

- Av 30 millioner reisende i løpet av et år så er det nok ikke så uventet at det er noen av disse som oppfører seg dårlig, blant annet på grunn av alkohol, sier han, og forteller videre at flybesetningen allerede før flyavgang jobber med å forsøke å fange opp passasjerer som kan bli et potensielt problem om bord.

Ser etter «problempassasjerer»

- Vårt mål er selvsagt at ingen skal være til sjenanse for medpassasjerer og mannskap, så vi har høyt fokus på å monitorere personer som potensielt kan føre til uønskede situasjoner om bord, sier Johansen til Dinside.

Dette skjer på de forskjellige kontaktpunktene på bakken, i utgangen ved ombordstigning, og i det man går inn i flyet.

- Noen kontrollspørsmål kan være nok til at man identifiserer noe som seinere kan føre til uønsket atferd, sier Johansen til Dinside.

Han forteller videre at det ikke rent sjelden skjer at reisende blir nektet å fly. Alvorlighetsgraden er varierende.

- I noen mer uskyldige tilfeller så kan det være snakk om å vente til neste avgang, og et par kopper kaffe. I andre tilfellet - og langt mer sjelden - så må vi ha assistanse fra politiet. Helt overordnet er det jo ivaretakelse av flysikkerheten vi snakker om, og vi forvalter jo også en skjenkebestemmelse, og nekter servering om noen blir synlig beruset under flyreisen, sier Johansen til Dinside.

Noen kaster opp mer enn andre

Det som også er interessant å se, er hvor mange - og hvem - som rapporterer at de har blitt så dårlig under påvirkning av stoffer eller alkohol om bord, at de har kastet opp om bord.

Ifølge rapporten er det millenniumsgenerasjonen som er de med dårligst merittliste når det kommer til hendelser med at magen snur seg om bord - da på grunn av for høyt inntak av alkohol eller andre stoffer:

Det er tre ganger så sannsynlig at en reisende fra millenniumsgenerasjonen kaster opp om bord, som en annen.

Og for ordens skyld: Millenniumsgenerasjonen brukes om generasjonen født mellom begynnelsen av 1980-åra og midten av 1990-åra, det vil si den generasjonen som var barn og ungdommer på slutten av 1990-åra og begynnelsen av 2000-tallet - rundt årtusenskiftet.

Det er både kvinner og menn, i alderen 18 til 76, som har deltatt i undersøkelsen.