Null utsikt

De fikk ikke leilighet nummer 635, men nummer 327. Det medførte et skyggefullt opphold med null utsikt.

For sitt langtidsopphold på Mallorca visste turistene akkurat hvilken leilighet de ville ha. Nummer 635 hadde alt de ønsket seg, og de fikk bekreftet at den skulle de få. Men like før avreise kommer meldingen om at de får en annen leilighet som skal ha samme standard, utsikt og komfort. Vel fremme på Mallorca synes ikke det å være tilfelle.

Skygge, feil og bråk

De var ikke fornøyde med at trærne skygget for verandaen. Illustrasjonen har ikke med den omtalte saken å gjøre. Foto: Kirsti van Hoegee
De var ikke fornøyde med at trærne skygget for verandaen. Illustrasjonen har ikke med den omtalte saken å gjøre. Foto: Kirsti van Hoegee Vis mer

Leilighet nummer 327, som paret fikk tildelt ved ankomst, viste seg ikke å svare til forventningene. Foran balkongen skygget store trær for solen, og utsikten var stengt av en murvegg. Klagerne kontaktet reiseleder og ble lovet ny leilighet tre dager etter ankomst (11. november). Men det drøyde ytterligere fem dager før de fikk to andre å velge mellom. Disse kunne de først få to dager etter det igjen. Da var allerede mer enn en uke av langtidsferien gått med. Den nye leiligheten hadde problemer med varmtvannet og støy fra byggearbeider.

Gir 25 prosent rabatt

Star Tour forstår klagernes frustrasjon, men er ikke enig i klagernes fremstilling av saken. De mener klagerne ikke tok kontakt for å se andre leiligheter den 11. november. Problemene med varmtvannet fikk ikke selskapet melding om før 12. desember, og de forteller at en tekniker ikke fant feil ved varmtvannsanlegget. Selskapet gir klagerne et prisavslag på 25 prosent på grunn av at de ikke fikk ønsket leilighet, og på grunn av byggestøyen. Prisavslaget utgjør 1.635 kroner per person.

Reklamasjonsnemnda er enig i at klagerne har rett på et prisavslag som står i forhold til tapet ved at de ikke fikk ønsket leilighet. Om varmtvannet står påstand mot påstand, og nemnda finner det ikke sannsynliggjort at det var mangler ved varmtvannet. Nemnda tviler ikke på støyproblemene, men påpeker at det ikke ble tatt opp med selskapet på reisemålet. En samlet vurdering gjør at nemnda mener prisavslaget fra Star Tour er tilstrekkelig.

Flere klagesaker

  • Her finner du flere klagesaker.
  • De dummeste klagene kan du lese her.
  • Nå kan du også klage på rutefly. Les mer om dette her.
  • Planlegger reisen med DinSide

    Assistanse får du på DinSide Reise. Charterreiser, fergeferien, flyreiser, valutakalkulator og reisetips fra leserne er noe av det du finner. Her er noen nyttige lenker:

  • Finn billige charterturer i restplassoversikten
  • Finn fergeavganger, priser og bestill billetter
  • Se lesernes reisetips, og kom med dine egne vurderinger i Reiseguiden
  • Hva koster det egentlig? Her er valutakalkulatoren