NSB VY

NSB og Nettbuss får nytt navn

NSB og Nettbuss får nytt navn når NSB samler tog- og bussvirksomheten under en ny, felles merkevare.

SKIFTER NAVN: NSB og Nettbuss samles under navnet Vy. Video: NTB Scanpix Vis mer

Oppdatert 12. mars: Det nye navnet på NSB og Nettbuss er VY.

Det nye navnet ble gjort kjent på en pressekonferanse på Oslo sentralstasjon tirsdag formiddag.

Vy er et skandinavisk ord som betyr utsyn, oversyn, utsikt eller bilde av. Du kan for eksempel ha fremtidsvyer, som betyr ambisjoner eller utsikter, opplyser NSB.

Gi reisende opplevelser

– Vy uttrykker at vi gir våre reisende opplevelser, bilder og utsikter. Vy er et kort og enkelt navn som viser at vi er på vei inn i noe nytt. Vi har en lang og stolt tradisjon som går helt tilbake til 1883. Den bygger vi videre på, sier konsernsjef Geir Isaksen.

– NSB-konsernet kjører tog og buss i Norge og Sverige og har Norges største busselskap, Nettbuss. Nå kobler vi tog- og bussvirksomheten tettere sammen, utvikler nye løsninger og gjør det enda enklere å velge en miljøvennlig reise. Da trenger vi en ny, felles identitet. NSB er ikke lenger et dekkende navn på virksomheten, sier styreleder i NSB, Dag Mejdell.

Artikkelen fortsetter under bildene.

Slik blir det nye VY-bussen. Foto: NSB/Snøhetta
Slik blir det nye VY-bussen. Foto: NSB/Snøhetta Vis mer
NSBs, snart VY, bybil får ny logo. Foto: NSB/Snøhetta
NSBs, snart VY, bybil får ny logo. Foto: NSB/Snøhetta Vis mer

Ikke lenger statsbaner

– Selskapet er ikke lenger Norges Statsbaner. NSB er nå ett av flere togselskaper som konkurrerer om å kjøre tog. Vi eier ikke togene, skinnene, signalanleggene eller stasjonene, men jobber hver dag for å gi kundene våre en god reise. Et nytt navn skal styrke konkurransekraften vår i både tog og buss, fortsetter styrelederen.

Forslaget til nytt navn vil bli behandlet på ekstraordinær generalforsamling i NSB AS 22. mars. Når nytt navn er vedtatt, vil kundene til NSB og Nettbuss gradvis se et nytt utseende på tog, busser og bybiler, en felles nettside for tog og buss, og nye uniformer.

Godstogselskapet CargoNet, som er en del av NSB-konsernet, beholder sin merkevare

NSB Biltrafikk var det tidligere navnet på Nettbuss før endringen i 2000 da det ble skilt ut som et eget selskap.

- Ikke navnet som er problemet

Trond Blindheim, markedsføringsekspert og dosent ved Høyskolen Kristiania, sier til Dinside.no at NSB er Norges kanskje eldste og mest innarbeidede navn.

- Selv steder det ikke går tog, vet folk hva NSB er. Det er umulig å bli mer innarbeidet enn NSB, sier han.

Blindheim sier at det ikke er navnet som er problemet for NSB, men produktet.

Trond Blindheim er markedsføringsekspert og sosiolog. Foto: Høyskolen Kristiania.
Trond Blindheim er markedsføringsekspert og sosiolog. Foto: Høyskolen Kristiania. Vis mer

- Det er mange negative assosiasjoner med NSB. Mange forsinkelser og slik, men det har ingenting med navnet å gjøre. Det har det aldri vært. Kun produktet, forteller Blindheim.

- De skal ha et sexy, nytt navn og jobbe med merkevaren. De tror det er knyttet til navn og logo, men merkevaren er assosiasjonene kunder får når de hører NSB. Det å bytte navn hjelper ingen.

Han tror ikke at folk kommer til å slutte å bruke NSB, snarere tvert imot.

- Internt kommer de sikkert til å bruke VY, men eksternt kommer man til å fortsette med NSB.

Hva syns du om det nye navnet til NSB og Nettbuss?