NOK EN SOMMER MED BUSS FOR TOG: Forbrukerrådet mener NSB burde kompensere forbrukerne med billigere månedskort i den planlagte perioden med buss for tog i sommer, men NSB mener at forbrukerne skal betale det samme fordi de får et tilbud i alternativ transport. Foto: NTB scanpix
NOK EN SOMMER MED BUSS FOR TOG: Forbrukerrådet mener NSB burde kompensere forbrukerne med billigere månedskort i den planlagte perioden med buss for tog i sommer, men NSB mener at forbrukerne skal betale det samme fordi de får et tilbud i alternativ transport. Foto: NTB scanpixVis mer

NSB varsler buss for tog sommer 2019

- NSB burde kompensere med billigere månedskort

NSB vil ikke senke prisene for reisende med buss for tog i sommer. Prisene økes i stedet fra 1. februar.

Ruter økte prisene på kollektivtransport fra 27. januar, og de fleste kollektivselskapene i landet har nå gjort den årlige prisjusteringen - som i de fleste tilfellene handler om en prisøkning for kollektivreisende.

Fredag 1. februar øker også NSB prisene med 2,7 prosent.

Samtidig har de allerede meldt at NSB-kunder også i sommer må belage seg på lengre perioder med buss for tog, og har uttalt at dette vil bety at folk må beregne ekstra tid på reisen.

Men selv om tilbudet blir dårligere i form av at det tar lengre tid og reisende må belage seg på å foreta flere bytter mellom busser og tog, vil ikke NSB gjøre noe med prisene i perioden med buss for tog.

- Folk får et tilbud, derfor gjør vi ikke noe med prisene

- Vi forstår at dette spørsmålet kommer, når en ser omfanget av arbeidene som skal gjøres i sommer. Så er det også slik at Bane NOR gjennom året utfører arbeid på togstrekninger rundt om i landet. Og ut fra dette har vi de samme løsningene for alle reisende, både vår, vinter, høst og sommer. Vi setter også opp alternativ transport og informerer om dette, slik at de reisende får mulighet til å gjøre tilpasninger. Derfor gjør vi ikke noe med prisene, fordi folk får et tilbud, selv om det ikke er det samme som å kjøre tog, sier kommunikasjonssjef Gina Scholz i NSB Persontog til Dinside.

Det er planlagt dobbelt så mange avganger med buss for tog for togreisende i sommer, sammenliknet med i fjor sommer. Og NSB har allerede gått ut med en oppfordring til reisende til å ta ut ferie i denne perioden dersom de har mulighet til det. De som skal jobbe, får et alternativ tilbud.

- Det viktigste er at folk skal vite at det blir arbeider til sommeren, på de samme strekninger som i fjor. Grunnen til at vi er tidlig ute med dette er at vi ønsker å gi folk muligheten til å gjøre justeringer så langt de kan, når de skal starte planleggingen av sommeren; Vi vet at mange har tre uker ferie i løpet av sommeren, sier Scholz - og at det da kan være mange som vil ønske å legge ferien til denne perioden med buss for tog.

Hun sier videre at det vil være viktig å beregne ekstra tid til reisen.

- Du skal bytte mellom buss og tog, og noen ganger vil bussen ta lengre tid enn toget, det er mange mennesker vi skal flytte og mange andre reisende på veiene, særlig i rushtida, understreker hun. Særlig forbereder NSB seg på at uke 26, den første ukene av arbeidene, kan bli utfordrende.

- Men når tilbudet blir dårligere og det vil ta lengre tid å reise, burde det ikke da være billigere?

- I og med at det settes opp alternativ transport, gjør det ikke det. Det koster ikke noe mindre å reise; det er samme prisen, sier Scholz til Dinside.

- NSB burde kompensere med billigere månedskort

Seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, sier til Dinside at selv om du ikke har krav på prisavslag på grunn av dårlig komfort, betyr ikke dette at NSB ikke kan kompensere reisende.

- Planlagt buss for tog om sommeren er begynt å bli en slags tradisjon, og det er alltid en stor skuffelse fordi det ofte tar lengre tid og man må sitte trangere, men man har dessverre ikke krav på prisavslag på grunn av dårlig komfort, sier Iversen til Dinside.

For å ha krav på prisavslag ifølge loven må det være en forsinkelse på minst 60 minutter på langdistansetog og 30 minutter på kortdistansetog.

- Det er tungvint å sende inn ett og ett krav om prisavslag. Her burde NSB kompensere pendleren med et noe billigere månedskort i denne perioden. For selv om man ikke har krav på prisavslag, betyr det ikke at de ikke kan gi det, sier Iversen til Dinside, og understreker at forbrukerne er med på å betale for utbyggingen - og at det er arbeidstakerne og arbeidsgiverne som blir skadelidende for forsinkelser som følge av buss for tog.

- Det å kompensere forbrukerne ville vært rimelig, understreker Iversen.

Forventer godt nok tilbud

Han bemerker at det er veldig positivt at NSB her er tidlig ute med informasjon, men understreker samtidig at man da kan forvente at de er like etterrettelige når de setter opp busser slik at det er nok kapasitet.

- Tilbudet bør være såpass godt at reisende ikke velger å bruke bilen til jobb i stedet, sier Iversen, og ber NSB sørge for at man ikke får samme situasjon i sommer som i fjor sommer da man så tilfeller av busser uten fungerende aircondition - og med 40 grader om bord.