Norwegian nekter å refundere håndbagasjegebyr

Transportklagenemnda har vedtatt at reisende skal få refundert gebyret på 750 kroner, ilagt av Norwegian for overvekt på håndbagasjen. Men Norwegian nekter.

NEKTER Å REFUNDERE GEBYRET: Transportklagenemnda har gitt kunder medhold i at Norwegian har ilagt gebyr for overvekt av håndbagasje ulovlig, fordi nemnda mente at Norwegian ikke kunne dokumentere at bagasjen til kundene hadde vært for tung. Men Norwegian har ifølge Flysmart24 bestemt seg for å ikke etterkomme vedtaket - og de vil altså ikke tilbakebetale gebyret. Foto: NTB scanpix
NEKTER Å REFUNDERE GEBYRET: Transportklagenemnda har gitt kunder medhold i at Norwegian har ilagt gebyr for overvekt av håndbagasje ulovlig, fordi nemnda mente at Norwegian ikke kunne dokumentere at bagasjen til kundene hadde vært for tung. Men Norwegian har ifølge Flysmart24 bestemt seg for å ikke etterkomme vedtaket - og de vil altså ikke tilbakebetale gebyret. Foto: NTB scanpix Vis mer

Det skapte mye rabalder da Norwegian skrev ut gebyr på mellom 650 og 750 kroner til passasjerer som hadde med seg håndbagasje over flyselskapets vekt- eller størrelsesgrense om bord i fly.

19. desember ga Transportklagenemnda for flyreiser seks passasjerer medhold i deres klager på gebyrene.

Børsen.no skrev i desember at grunnen er at nemnda mener at flyselskapet ikke har vært i stand til å bevise at bagasjen faktisk var over den tillatte størrelse eller vekt for passasjerene som klaget.

Norwegian fikk også kritikk fra Justervesenet, som ba Avinor ta affære fordi de mente Norwegian hadde brukt ulovlige bagasjevekter for å kreve inn gebyr for overvekt på bagasje.

Men ifølge Flysmart24.no, har Norwegian nå bestemt seg for at de ikke vil etterkomme vedtaket i Transportklagenemnda.

Uenige i vedtaket

Flysmart24 skriver at Norwegian vurdert beslutningen i nemnda, og konkludert med at de er prinsipielt uenig i vedtaket og begrunnelsen, og sier at de nekter å refundere noe som helst.

Vedtak i Transportklagenemnda er ikke juridisk bindende, men det har vært vanlig praksis av selskapene å følge beslutningene i nemnda.

- For dårlig kundeservice i en del tilfeller

Dinside har spurt Norwegian om det stemmer at de ikke vil etterkomme vedtaket og hva som er grunnen for det.

Tonje Næss, senior kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, svarer ikke direkte på våre spørsmål, men uttaler til Dinside at de vil fortsette å håndheve håndbagasjeregelverket, men at de vil se på ordlyden på gebyrene som skrives ut.

- Fremover vil vi se på hvordan vi tydeligere kan spesifisere årsaken til gebyret på kvitteringene til kundene våre, for eksempel om det dreier seg om for tung håndbagasje, for stor håndbagasje eller for mye håndbagasje. Vi vil fortsette å håndheve håndbagasjeregelverket, men det skal selvsagt gjøres på en god måte, skriver Næss i en e-post til Dinside.

Hun sier videre at de alltid har hatt et håndbagasjeregelverk, som de det siste halve året har begynt å håndheve. Ifølge Næss har dette resultert i at ombordstigningen går fortere, at flere fly går på rute og at flere kunder er fornøyde.

- Når det er sagt har vi i en del tilfeller utvist for dårlig kundeservice i håndhevingen av regelverket. Sånn skal det ikke være, og for å sikre at håndhevingen av håndbagasjereglene blir gjort på en god måte har vi innført endringer, sier Næss.

- Norwegians forretningsmodell er tuftet på valgfrihet, og det ligger også til grunn for det nye regelverket. Målet er en mer komfortabel, smidig reise for våre passasjerer og å sikre at flyene går på rute. Dette er noe vi vet er viktig for passasjerene våre og vi har allerede fått mye positive tilbakemeldinger fra kunder på det nye reglementet. Alle kan fortsatt ha med seg håndbagasje om bord, men dersom man ønsker å bruke hattehyllen, må man betale litt ekstra for dette.

- Skuffet

Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, sier til Dinside at de er skuffet over at Norwegian ikke retter seg etter vedtaket - og at de håper de vil revurdere:

- Forbrukerrådet er skuffet over at Norwegian ikke velger å rette seg etter Transportklagenemda sin avgjørelse. Hvis selskapet kan vise til at bagasjen overskrifter enten vekt eller volum, så kan de kreve ekstrabetalt. Når de velger å ikke fremlegge slik dokumentasjon mener vi at de heller ikke kan kreve penger av kundene sine, sier Iversen til Dinside.

- Vi håper Norwegian revurderer, og forventer at de for fremtiden dokumenterer hvorfor de krever ekstrabetalt fra sine kunder, avslutter han.

Nye regler

Torsdag 23. januar trådte Norwegians nye håndbagasjeregler i kraft.

Endringene i regelverket innebærer at den lille håndbagasjen alle kunder kan ha med seg inn i kabinen er noe større enn tidligere, at vektbegrensningen på innsjekket bagasje øker fra 20 til 23 kilo, samt at kunder med fleksibel billett kan ha med seg 15 kilo i stedet for 10 kilo håndbagasje.

Billetter som er kjøpt før 23. januar vil ikke påvirkes av endringene.