Coronaviruset

Nekter å fly med «idiotiske» regler

Ryanair-sjef Michael O’Leary har lite til overs med myndighetenes forslag om sosial distansering på fly.

SOSIAL DISTANSERING: Flyselskapene kan bli pålagt å fly med midtsetene tomme. Det får Ryanair-sjefen til å reagere. Foto: Pascal Pavania/AFP
SOSIAL DISTANSERING: Flyselskapene kan bli pålagt å fly med midtsetene tomme. Det får Ryanair-sjefen til å reagere. Foto: Pascal Pavania/AFP Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Flybransjen er blant industriene som er blitt rammest hardest av coronautbruddet. Restriksjoner fra myndigheter verden rundt gjør at folk flyr mindre, og samarbeidspartnere til SAS og Norwegian har begjært konkurs.

I Irland advarer Michael O’Leary, toppsjef i lavprisselskapet Ryanair, mot regler for sosial distansering om bord på flyene, som han omtaler som «tøv».

Overfor Financial Times sier O’Leary at hvis myndighetene insisterer på regler for sosial distansering, som innebærer at midtsetene på flyene står tomme, vil Ryanairs forretningsmodell rives i filler og de vil stanse alle flygninger.

KRITISK: Michael O’Leary har lite til overs for forslaget. Her fra en pressekonferanse i 2018. Foto: Tolga Akmen/AFP
KRITISK: Michael O’Leary har lite til overs for forslaget. Her fra en pressekonferanse i 2018. Foto: Tolga Akmen/AFP Vis mer

Flytoppen skal ha fortalt irske myndigheter at enten betaler myndighetene for midtsetet, ellers flyr de ikke.

– Vi tjener ikke penger på å fylle opp 66 prosent. Selv om vi gjør dette, gir ikke midtsetet noen sosial distansering, så det er en slags idiotisk idé vi ikke oppnår noe med, sier han til Financial Times.

I stedet for å fly med én tredel av flysetene tomme, foreslår O’Leary at europeiske flyselskaper gjør som asiatiske og innfører andre sikkerhetstiltak. Blant annet å pålegge munnbind på passasjerene og måle temperaturen på de reisende på flyplassen.

Følger råd fra myndighetene

John Eckhoff, pressesjef i SAS, sier til Dinside at SAS hele tiden har fulgt myndighetenes råd og anbefalinger etter utbruddet av corona.

– Vi følger situasjonen tett og fortsetter vår dialog med relevante myndigheter, også med tanke på eventuelle nye retningslinjer og krav.

Han legger til:

– For flyselskapene gjelder primært de samme smitteverntiltakene som for resten av befolkningen, i tillegg til ekstra tiltak ved eventuelle flyvninger til flyplasser som klassifiseres som høy-risikoområder.

– Virker drastisk

Frode Steen, professor ved Norges Handelshøyskole (NHH) uttalte til Dinside tidligere denne uka at han syns det høres drastisk ut å ikke selge reiser på midtsetene.

– Det er klart at hvis man reduserer kapasiteten på et fly med en tredjedel, altså tar ut bruk av midtsetene, så blir det mye høyere kostnad per sete, og prisene må opp. Men det virker jo litt drastisk med tanke på at mange også reiser i familie og slik sett kan sitte sammen, sier Steen, og understreker at dette ikke er vedtatt enda.

– Endelig vil jo etterpørsel/tilbud avgjøre. Hvis etterspørselen faller mye vil dette presse prisene ned. Men det er klart, et så drastisk virkemiddel som en reduksjon på en tredjedel av kapasiteten ville nok øke prisene. Men det ville også være en drastisk reguleringsendring, påpeker han.

Steen understreker at dette er et forslag som ikke er vedtatt.

Foreslår glassvegg mellom plassene

Samtidig har det italienske selskapet Avio Interiors kommet med det de ser på som en løsning for smitteverntiltak på fly, skriver ABC Nyheter.

I konseptet er hvert flysete utstyrt med store, gjennomsiktige glassvegger som skiller deg og personen du sitter ved siden av, men også ut mot midtgangen. Avio Interiors har lagt frem to forslag og i det ene forslaget er midtsetet plassert motsatt vei.

Foto: Avio Interiors
Foto: Avio Interiors Vis mer
Foto: Avio Interiors
Foto: Avio Interiors Vis mer

Så får vi se om dette blir en realitet om noen år.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer