Når reisen går til Bloksberg

Hvilke rettigheter har du hvis du ikke føler at du har fått den ferien du ble forespeilet av reisearrangøren. Vi har sjekket hva som er de mest vanlige klagemålene og hvilke rettigheter du har.

Stinket hotellet, var bassenget tomt for vann? Reiste du uspesifisert og fikk tildelt rom sammen med to fulle finner? Har du noe du skal ha sagt? Hvilke lover er det som regulerer tvister i forbindelse med ferieturer som har gått i vasken? Vi har sjekket saken for deg.

Pakkereiseloven er på din side!

Det var kanskje ikke slik bostedet så ut i feriekatalogen? Vis mer

Charteroperatørene fikk en annen hverdag å forholde seg til etter at den nye pakkereiseloven trådte i kraft for noen år tilbake. Du står mye sterkere rustet etter at arrangørene fikk denne loven å forholde seg til. Det er pakkereiseloven som blir brukt for å løse tvister mellom reisende og turoperatørene. Reglene er laget i et samarbeid mellom forbrukerombudet og turoperatørene. Det fine med loven er at turoperatørene nå også er ansvarlige for alle ledd som inngår i pakken som de har satt sammen.

Hva er en pakkereise?

For at du skal ha rettigheter i henhold til denne loven kreves det at reisen må inneholde minst to av følgende momenter: ”Transport, innkvartering og/eller annen turisttjeneste som ansees som en vesentlig del av pakken. Videre skal kombinasjonen være på tilrettelagt på forhånd, solgt eller markedsført til en samlet pris og ha en varighet på over 24 timer eller inkludere én overnatting.” Dette betyr for eksempel at hvis du kun kjøper en flyreise av for eksempel Star Tour så er du ikke omfattet av pakkereiseloven!

Hva klager Charter-Ola over?

Vi har snakket med Unn Meling Vestad hos kundesenteret til Ving Norge AS for å danne oss et bilde over hva folk flest klager over.

-Hovedsakelig klager folk over renhold og standard. Byggevirksomhet i nærheten av bostedet er også en klassiker. De fleste som klager har kjøpt en uspesifisert reise, forteller Vestad

-Hvis man ønsker å bytte til et bedre bosted?

-Det viktigste er at man umiddelbart tar kontakt med våre guider på stedet. Dette gjelder uansett hva slags problemer man skulle få. Hvis man ikke tar kontakt med oss på stedet vil også grunnlaget for en eventuell kompensasjon falle bort når man kommer hjem. Våre guider er på reisemålet nettopp for å sørge for at vi kan ta tak i problemene der og da. Men reiser man uspesifisert stiller man svakere enn om man har kjøpt en spesifisert bosted, sier Vestad og advarer om at det kan bli dyrt å bytte bosted.

- Reglene er klare på dette området. Hvis det finnes ledig kapasitet på et av våre andre hotell, kan man kjøpe seg opp ved å betale mellomlegget mellom den uspesifiserte prisen og katalogprisen. Og dette utgjør ofte en betydelig sum!

Det finnes også forskjellige typer uspesifiserte reiser. De billigste innebærer som regel at du ikke kan klage selv om du har fått to fulle finner inn på rommet. Husk å lese gjennom reglene for uspesifiserte reiser! Les vår artikkel om uspesifiserte reiser10179 TARGET="_top"> her!

Rettigheter ved flyforsinkelse

Du har rett på kompensasjon hvis forsinkelsen gjør et større innhogg i ferien din:

”Forsinkelser under transport eller endrede avgangstider/adkomsttider, når oppholdet på reisemålet ikke forkortes med mer enn maksimalt seks timer for reiser med varighet under fem døgn, eller åtte timer for reiser med varighet mellom fem og åtte døgn, eller maksimalt tolv timer for reiser med varighet over åtte døgn. Om forsinkelsen/endringen i avgangs/ ankomsttider skyldes tiltak fra luftfartsmyndigheter, eksepsjonelle værforhold, trengsel i luftrommet eller andre, lignende forhold arrangøren eller transportøren ikke kan ha innvirkning på, fordobles de foran angitte frister.”

Det er altså avhengig av hvor mange prosent forsinkelsen utgjør av hele ferien din for om du skal få kompensasjon eller ikke.

Rettigheter ved bortkommet bagasje

Hvis bagasjen din blir borte har du krav på kompensasjon fra flyselskapet. Er bagasjen borte i mer enn åtte timer har du krav på 250,- pr. sendte veske. Har dere pakket for flere enn en person i en veske har du krav på det dobbelte. I tillegg lønner det seg selvfølgelig å ha en reiseforsikring som vil dekke utgifter til eventuelt kjøp av nye reiseartikler/klær.

Rettigheter hvis man frastjålet eiendeler på hotellet

Blir du frastjålet eiendeler på hotellrommet ditt, er du helt overgitt til forsikringsselskapet ditt. Men turoperatørens ansatte på reisemålet skal hjelpe deg med anmeldelse samt gi deg dokumentasjon på hva som har skjedd.

Rettigheter hvis du må bytte hotell

Hvis du må flytte fra hotellet grunnet for eksempel overbooking plikter turoperatøren å gi deg en kompensasjon for dette.

Rettigheter hvis ikke hotellet er som beskrevet i katalogen

Kanskje mangler det vann i bassenget. Var restauranten stengt? Var det ikke aircondition på hotellet likevel? Fikk du ikke beskjed om dette før du reiste? Da har du loven i din hånd. Kan du dokumentere at noe på hotellet ikke stemmer overens med katalogteksten har du en god sak hvis du ikke fikk beskjed om dette før du reiste. Klag til turoperatøren, men husk å skaffe dokumentasjon!

Vil du sjekke priser på restplasser, klikk her