AVLYST, MEN FREMDELES IKKE PENGER TILBAKE? Det skal komme en løsning for pakkereiseselskapene tirsdag 12. mai, i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett. Dette skal blant annet omfatte at fristen for å refundere kunder går tilbake til 14 dager, og at kundene endelig skal få refundert pengene sine. Det skal være snakk om refusjoner for opp mot 5 milliarder kroner, som reiseselskapene skylder forbrukere. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
AVLYST, MEN FREMDELES IKKE PENGER TILBAKE? Det skal komme en løsning for pakkereiseselskapene tirsdag 12. mai, i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett. Dette skal blant annet omfatte at fristen for å refundere kunder går tilbake til 14 dager, og at kundene endelig skal få refundert pengene sine. Det skal være snakk om refusjoner for opp mot 5 milliarder kroner, som reiseselskapene skylder forbrukere. Foto: Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Nå skal du få pengene igjen for pakkereisen

Nå skal du få refundert pengene du har utestående hos reisebyrået for pakkereisen innen 14 dager.

Publisert
Sist oppdatert

Ifølge bestemmelsene i pakkereiseloven og pakkereisedirektivet har pakkereiseselskapene en frist på 14 dager for å refundere avbestilte reiser som følge av ekstraordinære situasjoner.

For en måned siden gikk Regjeringen inn og endret dette, og satte en ny frist for tilbakebetaling på hele tre måneder.

Nå varsler regjeringen at det vil komme en økonomisk løsning for pakkereiseselskapene tirsdag 12. mai, som også vil oppheve tremånedersfristen - slik at kundene skal få tilbakebetalt pengene sine innen 14 dager.

Ifølge Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon, er det snakk om nærmere 5 milliarder kroner, som skal tilbakebetales til forbrukere.

- Det kommer til å komme en løsning for pakkereiseselskapene tirsdag, slik at de skal få mulighet til å betale tilbake kundene sine og fortsette driften også etter dette, uttalte Bent Høie på torsdagens pressekonferanse.

Torsdag 7. mai la regjeringen frem planene for hvordan Norge skal gjenåpnes fram mot sommeren.

Pakkereiseløsningen vil komme som en del av presentasjonen av revidert nasjonalbudsjett tirsdag 12. mai.

Forsøk på å unngå konkurser

Tilbakebetalingsfristen ble utvidet for å forsøke å unngå konkurser i reisebransjen.

– Med dette grepet kan flere unngå konkurs, sa barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF) i forbindelse med at forslaget om utsatt tilbakebetaling ble presentert, og næringsminister Iselin Nybø (V) uttalte at dette kunne være avgjørende for å sikre et fungerende reiseliv også etter at smitteverntiltakene oppheves.

Ifølge NTB, vil den gamle regelen om 14-dagers frist for tilbakebetaling av kansellerte reiser igjen bli gjeldende fra 14. juni.

– Vi kommer med løsning for pakkereise allerede på tirsdag slik at de kan betale tilbake til kundene, samtidig som flest mulig bedrifter holder seg oppegående gjennom krisen, uttaler Ropstad.

- Forventer raske refusjoner

Men en utsatt frist for tilbakebetaling fra 14 dager til tre måneder betydde også at forbrukerne kunne risikere å måtte vente i tre måneder for å få pengene sine refundert.

Forbrukerrådet var blant de som uttalte seg sterkt imot dette - og hevdet at dette ville ramme mange familier hardt økonomisk: Utestående beløp på opptil 60.000 kroner, er penger forbrukerne trenger, sa Forbrukerrådet da.

Forbrukerrådets direktør, Inger Lise Blyverket, sier til Dinside at de er positive til at regjeringen nå kommer med konkrete løsninger for både pakkereiseselskapene og forbrukerne.

- En løsning her har dratt ut i tid og satt mange i en vanskelig situasjon der det er tatt beslag i penger de trenger. Vi forventer at forskriften som utsatte refusjonsfristent til 3 måneder nå fjernes igjen, sier Blyverket, og fortsetter:

- Vi forutsetter at den løsningen som kommer er god nok til å sikre at alle som har krav på penger tilbake nå får det.

Hun sier videre at de antar løsningen medfører at selskapene får tilgang på økonomiske tilskudd eller lån, slik at situasjonen deres bedres og at de kan utbetale de utestående kravene fra forbruker.

- Vi forventer at reiseselskapene foretar refusjonene så raskt som mulig når støtteordningen er på plass, sier Blyverket, og understreker at det også er udekte krav for flyreiser som forbrukere sliter med å få refundert:

- Vi har også forventninger til at regjeringen nå kommer på banen med tanke på enkeltreiser med fly. Her ligger det tusenvis av udekte krav, og forbrukere forteller at de sliter med å få utbetalt sine rettmessige refusjoner, sier forbrukerdirektøren.

Skylder kundene 5 milliarder kroner

Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon, uttrykker i en pressemelding at de er glade for at det nå kommer en løsning.

- Vi er veldig glade for at det endelig skal komme en løsning for pakkereisearrangørene. Vi har store forventninger til ordningen, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.

Virke har siden mars jobbet for en løsning som vil kunne redde reisearrangørene.

De samlede refusjonene som skal tilbakebetales forbrukerne for mars til oktober er ifølge Virke estimert til å være opp mot 5 milliarder kroner.

− Det blir viktig at støtteordningen trer i kraft raskt, slik at pakkereisearrangørene kommer ut av en uholdbar situasjon og forbrukere kan få tilbakeført pengene sine, sier Kristensen videre.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer