Nå kommer nye regler for leiebil

De største bilutleiefirmaene i Europa endrer måten de oppgir priser på, så du unngå overraskelser ved leiebilbestilling.

LEIEBIL? Avis, Europcar, Enterprise, Hertz og Sixt har gått ut med informasjon om at de vil gjennomføre de endringene som forbrukermyndighetene har krevd, som gjør at totalprisen for leieforholdet skal inkludere alle tillegg. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
LEIEBIL? Avis, Europcar, Enterprise, Hertz og Sixt har gått ut med informasjon om at de vil gjennomføre de endringene som forbrukermyndighetene har krevd, som gjør at totalprisen for leieforholdet skal inkludere alle tillegg. Foto: Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

De fem største bilutleiefirmaene i Europa har nå forpliktet seg til å endre måten de oppgir priser på, slik at forbrukere ikke blir overrasket av tillegg i prisen når man bestiller leiebil.

Informasjon om kjørelengde, avbestillingsregler og ulike pristillegg skal klart fremgå i totalprisen når man bestiller en leiebil.

Dette er en avtale som det har vært jobbet med lenge: Dinside skrev først om de nye reglene i 2017.

Vi har også skrevet om forsikringer du ikke skal føle deg presset til å kjøpe ekstra, som egenandelsforsikring: Dette har mange allerede inkludert i en reiseforsikring.

Fem bilutleieselskaper er med

Forbrukertilsynet har sammen med andre europeiske forbrukermyndigheter og EU-kommisjonen krevd at selskaper som driver bilutleie skal endre praksis.

Hvis det for eksempel koster ekstra å levere tilbake leiebilen utenom åpningstidene til selskapet eller på et annet sted enn der den leies, må disse ekstrakostnadene inkluderes i totalprisen.

– Forbrukerne har krav på å få oppgitt alle kostnader knyttet til leieavtalen før de inngår den. Aktører som driver med bilutleie må på lik linje med andre følge europeisk forbrukervernlovgivning, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.

Det er selskapene Avis, Europcar, Enterprise, Hertz og Sixt som hittil har gått ut med informasjon om at de vil gjennomføre de endringene som forbrukermyndighetene har krevd.

Endrer vilkårene

Selskapene er også bedt om å gjøre ulike endringer i avtalevilkårene sine, for å gjøre dem klarere.

Som nevnt innledningsvis gjelder dette spesielt informasjon som er viktig å vite om før man inngår avtalen, som blant annet inkludert kjørelengde, drivstoff og avbestillingsregler.

– Forbrukere skal slippe å måtte gå seg vill i kompliserte kontrakter og betale uforutsette utgifter, når man skal leie bil. Endringene kommer til å gjøre det lettere for forbrukerne å sette seg inn i prisene og annen viktig informasjon før de inngår avtalen, sier Haugseth.