Søndag kommer Norwegians første Dreamliner til Oslo Gardermoen. Foto: NORWEGIAN
Søndag kommer Norwegians første Dreamliner til Oslo Gardermoen. Foto: NORWEGIANVis mer

Nå kommer Dreamlineren

Etter lang tids venting kommer Norwegians første Dreamliner snart til Norge.

I januar 2012 annonserte Bjørn Kjos kjøp av langdistanseflyene Boeing 787 Dreamliner. Flyene skulle egentlig vært levert i april i år, men alvorlige feil ved flyene førte som kjent til at alle Dreamlinere i hele verden ble satt på bakken - og den videre produksjonen ved Boeing-fabrikken ble satt på hold.

LES OGSÅ:

Dermed ble leveringen av Norwegians nye stoltheter forsinket.

Søndag kommer imidlertid Norwegians første 787 Dreamliner til Oslo.

Etter planen skal maskinen lande søndag klokken, og er du blant dem som har lyst på en titt, må du følge med på Oslo Lufthavn Gardermoen. Klokkeslettet er i skrivende stund ikke klart, men DinSide kommer tilbake med informasjon om det straks vi har den.

Ikke i ordinær trafikk

Dreamlinerne er kjøpt inn for langdistansetrafikk, og skal først og fremst betjene rutene til New York og Bangkok. Senere i høst starter Norwegian en rute til Fort Lauderdale i Florida, etter planen fra slutten av november.

Totalt venter Norwegian på åtte 787-8 mellom 2013 og 2015.

På tross av at det første flyet snart er levert, betyr ikke dette at det straks vil settes i ordinær trafikk. Langdistansereisende vil først kunne nyte godt av komforten om bord de nye flyene i begynnelsen av august.

Fra 4. juli skal nemlig Norwegians Dreamliner fly på europeiske ruter. Dette er på grunn av kravene som stilles til pilotene som skal fly de nye maskinene.

– Når man tar i bruk en helt ny flytype som eksempelvis 787 Dreamliner eller Airbus 380, må pilotene konvertere til flytypen ved å gjennomføre et visst antall avganger og landinger. Dette er helt vanlig prosedyre for alle flyselskap og alle flytyper. For å kunne sette inn Dreamlineren på langrutene så fort som overhodet mulig, vil disse flygningene derfor gjennomføres på europeiske ruter, har informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen tidligere sagt til DinSide.

Bli med inn i Dreamliner:

Herfra ser flyet ganske vanlig ut. Men fra innsiden er det noe helt annet. Foto: Per Ervland
Vinduene ser ganske små ut her, men fra innsiden oppleves de som mye større. Vinduene er faktisk 65 prosent større enn vinduene i Boeing 747-830. Foto: Per Ervland
Velkommen om bord! Foto: Per Ervland
First class imponerte. Dessverre fikk vi ikke testet ut flat bed-funksjonen. Foto: Per Ervland
Passasjerer på første klasse kan lade opp elektronisk utstyr her. Det er også gjort plass til en USB-brikke. Foto: Per Ervland
Fine, store tv-skjermer var det også helt fremst i flyet. Foto: Per Ervland
Velger du første klasse, får du god plass til å boltre deg på. Foto: Per Ervland
Nærbilde av de ulike setefunksjonene. Foto: Per Ervland
Her lages espressoen. Foto: Per Ervland
Pilotene kan hvile seg her oppe på lengre turer. Foto: Per Ervland
En engasjert Bjørn Kjos fremme i cockpiten på Dreamliner. Foto: Per Ervland
Dette flyet er kun et visningsfly og ikke slik standarden blir. Foto: Per Ervland
Her er economy extra. Foto: Per Ervland
Tester ut TV-skjermen. Foto: Per Ervland
Slik ser den ut. Denne fjernkontrollen kommer til å bli en kjær venn på lange flyturer. Foto: Per Ervland
Tester ut spisebrettene. Foto: Per Ervland
USB-lader på økonomiklasse. Det liker vi! Foto: Per Ervland
Hattehyllen er rundere i kanten, som også gjør at flypersonalet lettere hører hva passasjerer ved vindusplassen sier. Foto: Per Ervland
Boeing har også doblet kapasiteten på hattehyllen, og designet den slik at passasjerer skal slippe å slå hodet i den. Foto: Per Ervland
På first class er det ekstra god håndbagasjeplass. Foto: Per Ervland
Flyet er enormt. Foto: Per Ervland
Norwegian kommer nok til å prioriterer flyseter foran oppholdsrom, slik som du ser her. Foto: Per Ervland
Her er vi bakerst i flyet. Kabinmannskapet kan rusle opp hit når de er søvninge og trenger skjønnhetssøvn. Foto: Per Ervland
Og hvordan er flytoalettet? Vi er spente! Foto: Per Ervland
Overraskende romslig. Toalettdøren er veldig lett å åpne sammenlignet med vanlige fly. Foto: Per Ervland
Her kan kabinmannskapet sove. Foto: Per Ervland
Her er det plass til i hvert fall seks personer. Foto: Per Ervland
Bakerst i flyet. Foto: Per Ervland
Legg merke til de kule vinduene. Foto: Per Ervland
Miniversjon av Norwegians Dreamliner. Foto: Per Ervland
Sjekk under stolen! Her kan du lade elektronisk utstyr som laptop, nettbrett, telefoner og MP3-spiller. Foto: Per Ervland
Dreamliner har plass til mange passasjerer. Foto: Per Ervland
Legg merke til det fine LED-lyset. Lyset kan lage soloppgang, solnedgang eller andre fargenyanser. Foto: Per Ervland
Nærbilde av TV-skjermen og fjernkontrollen på økonomiklasse. Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Ganske stor jetmotor. Foto: Per Ervland
Tirsdag 1. mai landet Dreamliner for første gang på norsk jord. Her nærmer den seg OSL. Foto: Per Tandberg, www.sol.no

Her er flere Dreamliner-selskaper

Det er selvsagt ikke kun Norwegian som har kjøpt Boeings nye Dreamlinere: Dersom du har lyst til å fly det nye flyet, er det etterhvert flere andre muligheter - selv fra Oslo.

Qatar Airways var et av flyselskapene som fikk levert Dreamlinere før problemene startet. Qatars 787 Dreamliner ble først satt inn på ruten Heathrow-Doha. Nå melder imidlertid selskapet at de vil sette inn Dreamlinere på rutene fra Oslo, Stockholm og København i løpet av sensommeren. Flyvningene fra Oslo til Doha med 787 Dreamliner vil begynne 1. september. Dreamlinere vil settes inn på utvalgte avganger.

 Foto: Star Tour
Foto: Star Tour Vis mer

Reisende med Star Tour kan også i løpet av vintersesongen 2013/2014 få fly Dreamliner. Dette gjelder de som skal fly med Thomson Airways, på utvalgte avganger. I første omgang er det imidlertid forbeholdt avganger fra København til Den dominikanske republikk, fra desember.

Her er hva Thomson-reisende kan vente seg om bord:

Seter på premium-klasse kan se slik ut. Benplassen i Premium Class på Dreamlineren blir 38 inch i stedet for dagens 37 inch på B 767, opplyser Star Tour. Foto: Thomson
Slik er interiøret i de nye charterflyene tenkt å se ut. Foto: Thomson
Den britiske flyoperatøren har hatt besøk av Dreamliner i Manchester tidligere i april. Foto: Thomson
Dreamliner i Thomson-drakt, og dette venter Star Tour-passasjerer fra vinteren 2013. Foto: Thomson

SAS har valgt Airbus A350 XWB til sine langdistanseflyvninger. Foto: Airbus
SAS har valgt Airbus A350 XWB til sine langdistanseflyvninger. Foto: Airbus Vis mer

SAS går for Airbus 350

SAS har tidligere meddelt at de vurderte Boeings Dreamliner, og at Airbus A350 og Boing 787 Dreamliner har vært de to mest opplagte valgene som nye langdistansefly.

Nå har de imidlertid landet på Airbus: Tidligere denne uka offentliggjorde SAS at de har inngått en intensjonsavtale om kjøp av i alt åtte nye Airbus 350-900 XWB.

Om bakgrunnen for at de velger Airbus fremfor Boeing, sa Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS, under pressekonferansen denne uken:

– Dette er flere grunner til at vi har valgt Airbus: Vi har et langt forhold med Airbus, og dette er helt ny teknologi. Airbus er også den første som kan levere fly i den størrelsen som vi ønsker, og som er i stand til å levere på de tidspunktene som vi ønsker, sa Gustafson i SAS.

Airbus og SAS trekker også frem den raske konverteringstiden for pilotene, ved valg av fortsatt Airbus. Mens Norwegian har en måneds innflyving på sine piloter med den nye Dreamlineren, så slipper SAS-pilotene med kun åtte dager ved bytte fra dagens 330 til den nye A 350 XWB.

Dette får du i Dreamliner

Det er mye som er nytt og spennende med nye flytyper. I tillegg til plassen som skal være bedre ombord Dreamliner, er også det avanserte underholdningssystemet trukket fram som unikt.

Les også: Familien bestilte flyreise med hypermoderne underholdningssystem. Nå får de ingenting, og blir bedt om å ta med en bok

DinSide har vært på fabrikken i Seattle under produksjonen, og har fått se på mange av de moderne løsningene om bord - blant annet disse spesielle vinduene med elektronisk dimming. Når det er sagt, så er også vindusflatene ganske mye større: Vinduene til Dreamliner er 65 prosent større enn vinduene i Boeing 747-830.

Se bildeserie:

Slik ser en mock-up ut. Foto: Silje Ulveseth
Trykk for å dimme lyset. Foto: Silje Ulveseth
PÅ DET LYSESTE: Slik ser vinduet ut før det har blitt dimmet. Foto: Silje Ulveseth
Litt mørkere ... Foto: Silje Ulveseth
Enda mørkere ... Foto: Silje Ulveseth
Nesten ferdig ... Foto: Silje Ulveseth
Sånn! Solbrilleskjermen er på. Foto: Silje Ulveseth

Vingene er også ganske spesielle: Lange og smale som albatross-vinger. Det hjelper blant annet mot turbulens.

Se nærmere på vingene:

STOR: Dreamliner 787 N787BX landet på Gardermoen 1. mai klokken 12.30 for første gang i Norge. Foto: Per Ervland
SPESIELLE VINGER: Dreamliner er nemlig med en ny teknologi der rorflatene motvirker turbulens og vibrasjoner. Foto: Per Ervland
VINGER: Vingene er lange og smale som albatross-vinger. Det hjelper blant annet mot turbulens. Foto: Per Ervland

Se video av Dreamliner-flyet her!